ردپای دایناسورها در ایران

10 دقیقه زمان خواندن
ردپای دایناسورها

اگر کودک درونتان هرروز با شما کشتی می گیرد و می‌خواهد با عجیب‌ترین‌ها و هیجان انگیزترین‌ها روبرو شود، سفر به کرمان و دیدن از گورستان دایناسورها را از دست ندهید.من سفرم به کرمان را با خرید بلیط هواپیما آغاز کردم و با ماشین خود را به روستای دشت‌خاک رساندم. اینجا استخوان گرد بزرگی به اندازه کف دست‌های من وجود دارد که تنها یک مهره از گردن دایناسوری عظیم الجثه است. ردپا‌ی دایناسور مادر و فرزندانش و پنجه سه انگشت یکی از همین غول‌های افسانه‌ای گوشتخوار را می توانم ببینم...همان‌هایی که در فیلم‌های تخیلی، برج و ساختمان‌های بلند ما آدم‌ها را با یک لگد کوچک نیست و نابود می‌کنند!اینجا روستای دشت‌خاک، شهرستان زرند در استان کرمان است. فاصله این روستا تا مرکز استان 100 کیلومتر و تا شهر زرند نزدیک به 30 کیلومتر است.دشت‌خاک دارای آب و هوایی معتدل، زمستانی نسبتاً سرد و تابستان مطبوع است. محصولات کشاورزی روستا که از قدیم معروف بوده سیب‌زمینی، انواع میوه، گندم، جو و اخیراً زعفران است.هنوز آثار و بقایای قلعه‌‌ها و برج‌ها و مکان‌‌های قدیمی از جمله: قلعه قدیمی عمارت شاه چهل تن که مؤید قدمت تاریخی روستا است در نقاط مختلف دشت خاک، دیده می‌شود. از دیگر ویژگی‌‌های روستای مذکور که نشانگر ازدیاد جمعیت در دوران‌‌های گذشته است، علاوه بر اماکن متعدد قدیمی، خوش آب و هوا بودن منطقه کوهستانی مذکور است.

رد

رد پای دایناسورها در زرند کرمان

موزه دیرینه‌شناسی دشت‌خاک در سال 88 به همت اهالی این روستا گشایش یافته است. جایی که موزه در آن قرار دارد، حمامی قدیمی معروف به حمام بانو است. در این موزه فسیل‌‌های یافت شده شهرستان زرند در معرض دید گردشگران گذاشته شده است.نخستین ردپای دایناسور‌های دشت خاک را از روی دیواره‌های حوض یک خانه در این روستا کشف کرده‌اند و در واقع مشاهده نقش‌های عجیب و شبیه جای پای مرغ‌های عظیم الجثه! دهیار روستا را به شک می‌اندازد و از دوست زمیــن شـناسش می‌خـواهـد این نقوش عجیب حوض خانه کاظم برخورداری را کارشناسی کند.گویا خانواده برخورداری هم تخته سنگ را از دیواره حوض خانه شان در می‌آورند و به مرکز زمین شناسی کرمان تحویل می‌دهند و آنجاست که رسماً نخستین ردپا‌ی یک خانواده دایناسور، در روستای دشت‌خاک کشف می‌شود.موزه دیرینه شناسی دشت‌خاک، یک حمام قدیمی و تاریخی روستاست که اهالی با علاقه تمام آن را وقف دایناسور‌ها کرده‌اند. با این که خودشان می‌گویند موزه شان جن دارد! اما آنها بشدت به این موزه علاقه دارند و به آن بسیار افتخار می‌کنند. می‌گویند: دشت‌خاکی‌ها آنقدر از کشف آثار هیولا‌ها در روستایشان هیجان زده شده بودند که برای گشایش موزه منتظر اقدام مسئولان نماندند و با کمال میل حمام روستا را به دایناسور‌ها تقدیم کردند.

رد

رد پای دایناسورها در زرند کرمان

ساختمان موزه بسیار ساده و روستایی است و کاملاً گویای تلاش و نهایت بضاعت محلی‌ها برای حفاظت از دارایی‌های فرهنگی‌شان است. با دیدن این ساختمان ساده و فقیرانه نخستین احساسی که درونتان ایجاد می‌شود حس تحسین این روستاییان فهمیده و باشعور است.فضای قدیمی درون حمام با آن ویترین‌های سرخ رنگ خیلی زودتر از آنچه تصور می‌کنید؛ شما را به دوران ماقبل حضور انسان در زمین می‌کشاند. تماشای تخم دایناسورها، استخوان‌هایشان، فسیل گیاهان و جانوران چند صد میلیون ساله، عکس‌ها و توضیحات و... همه و همه آنقدر تخیلاتت را درگیر می‌کند که به آسانی از دشت‌خاک جدا می‌شوی و به روز‌های باورنکردنی زمین می‌روی... روز‌هایی که هنوز برای بشر دریایی از پرسش و ابهام و جذابیت است و توجه به همین پتانسیل است که باعث می‌شود خارجی‌ها به محض پیدا کردن حتی یک دندان دایناسور از منطقه‌ای، بسرعت به سرمایه‌گذاری علمی و تفریحی روی آن منطقه فکر کنند اما ما...بجز روستای دشت خاک که در آن آثاری از استخوانهای دایناسورها می‌توان یافت دردره‌علیرضا نیز بقایایی از این موجوادت شگفت انگیز وجود دارد. منتها متاسفانه بدلیل کم کاری‌های مسئولین این بقایا در حال تخریب است.کرمان علاوه بر این جذابیت شگفت انگیز، مکانهای دیدنی بسیاری نیز دارد. که از آن جمله می‌توان به: مسجد گنجعلیخان، باغ فتح‌آباد، گنبد جبلیه، باغ شاهزاده، مسجد جامع کرمان، مسجد جامع مظفری، مسجد جامع ملک، آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی، یخدان مویدی کرمان، بازار کرمان، آتشکده زرتشتیان، حصار شهر قدیم کرمان، کوه شیوشگان، یخدان زریسف، ارگ راین، قلعه دختر و قلعه اردشیر، مجموعه وکیل، مجموعه ابراهیم خان، تخت درگاه قلی بیگ، آرامگاه خواجه اتابک، آرامگاه مشتاق علیشاه، باغ موزه هرندی، خانه امینیان، خانه غفاری، خانه پرداختی، خانه پرداختی اشاره کرد.استان کرمان پنج اثر ثبت شده درمیراث جهانی یونسکو دارد و رتبه نخست ایران را از این حیث دارد. شما برای سفر به کرمان می توانید پیش از حرکت از طریق رزرو هتل کرمان در سامانه رزرواسیون مهر هتل دلخواه خود را رزرو نمایید.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر