آیین های سنتی ایران (گردشگری عمومی)


توضیحات :

- روز نبر
پرهیز از کشتار حیوانات سودمند روزهای دوم، دوازده هم، چهارده هم و بیست و یکم (بهمن، ماه، گوش، رام) از تقویم ایران باستان که در این روزها از کشتار حیوانات سودمند و خوردن گوشت پرهیز می کردند، تا باعث حفظ حیوانات سودمند و همچنین سلامت انسان ها شوند.

جشن های گاهانبار
در ایران باستان از شش گاهنبار یا جشن های شش گانه سال نام برده شده است. هر کدام از این گاهنبار ها پنج روز است که چهار روز نخست، روزهای آغاز آفرینش هر یک از آفریده هاست. روز پنجم که پایان کار است روز جشن به شمار می رود.
نخستین گاهنبار: اوستا میدیوزرم (maidyn zarem)
به معنای میان بهار است، هنگام شروع خلقت در روز چهل و پنجم بعد از عید نوروز است. که مطابق گاهنمابی قدیم 15 اردیبهشت می شود. در این هنگام آسمان آفریده شد. چنانکه گفتیم این جشن پنج روزه است یعنی از 11 اردیبهشت شروع می شود و روز 15 پایان می بابد. چهار روز اول به منزله مقدمه جشن و روز پنجم جشن حقیقی است.
دومین گاهنبار: میدیوشم (maidyn shem)
به معنی میان تابستان است. هنگام شروع آفرینش 105 روز بعد از عید نوروز یعنی 15 تیرماه است. در این هنگام آب آفریده شد. این جشن از 11 تیر ماه شروع می شود و 15 تیرماه به پایان می رسد.
سومین گاهنبار: پیتی شهیم (paity shahim)
به معنی دانه آور است. هنگام شروع آفرینش 180 روز بعد از عید نوروز است. که مطابق می شود با 30 شهریور ماه. در این هنگام زمین افریده شده است. این جشن از 26 شهریور آغاز و در آخر آن به پایان می رسد.
چهارمین گاهنبار: ایاثرم (Ayathrem)
به معنی فرود آمدن است و اشاره به موقعی است که گله از چراگاه تابستانی به خانه برمی گردد. این هنگام از خلقت جهان 210 روز بعد از عید نوروز است که مطابق می شود با 30 مهرماه. در این هنگام نباتات آفریده شده است. این جشن از 26 مهرماه شروع ودر آخر آن به پایان می رسد.
پنجمین گاهنبار: میدیارم (maid yarem)
به معنی هنگام سرما می باشد. هنگام پنجم خلقت 290 روز بعد از عید نوروز است که مطابق یا 20 دی ماه است. در این هنگام جانداران آفریده شده اند. این جشن از 16 دی ماه شروع و در 20 آن ختم می شود.
ششمین گاهنبار: همس پیت میدیم
این هنگام آفرینش 365 روز بعد از عید نوروز است که مطابق پایان سال است. در این هنگام انسان آفریده شد و کار خلقت جهان پایان یافته است.


آیین شصت و سه سالگی در نزد ترکمن های ایران:
رسم شصت و سه سالگی یا "آق قویون" که در میان ترکمن های ایران رایج است، تبلور احترام فراوانی است که آنان برای پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) قائل اند. در رسم مزبور تقارن و هم سن بودن با حضرت محمد(ص) نشانه ای از کمال و تعالی تلقی می شود. در طی چنین باوری است که تقارن با، سن پیامبر اسلام را با برپایی جشنی از سوی مرد یا زن شصت و سه ساله ترکمن همراه می کند. در این جشن میهمانان هم سن بودن با حضرت محمد را به زن و مرد ترکمن شادباش می گویند.
فرد شصت و سه ساله در جشن شصت و سه سالگی خود اعضای فامیل، همسایگان و اهالی محل را به ضیافت با شکوه خویش فرامی خواند.
از آیین های جشن شصت و سه سالگی در میان ترکمن های ایران می توان به قربانی گوسفند سفید فام، دادن و ستادن ساچاق (sacaq) هدیه برای شادباش و ورود به سن روحانی و ارزشمند شصت و سه سالگی، مولودی خوانی، رسم سچمک (secmek)، پرتاب هدایای شادی بخش فرد شصت و سه ساله، دادن غذا به میهمانان و ... اشاره کرد.



شفای مقدس
28 صفر روز شهادت امامزاده حنیفه در روستای "بی برزین" شهر لوشان، با زمان رحلت حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن (ع) مقارن است. این تقارن در فرهنگ بومی منطقه، با برپایی آیین هایی همراه می شود که در آن هزاران تن به قصد دست یابی به شفا، به زیارتگاه می روند و شفای بیمار خویش را می طلبند.
در این آیین زائر به نیت شفای بیمار، خود را به ضریح امامزاده بسته و در حالی از بی خویشی بر زمین می غلتد. غلتیدن بر زمین به صورت یک رفتار نمادین بازنمایی از شهادت امامزاده است.

آیین قالی شویان مشهد اردهال
هر سال در دومین جمعه مهر ماه، با توجه به روزی که متولیان امامزاده مشخص می سازند، مردم از نواحی مختلف در مشهد اردهال شهرستان کاشان گردآمده و به برپایی آیین قالی شویان می پردازند.

زار: (zar)
از آیین های دفع نیروهای شر است که برکالبد بیمار تسلط می یابند و موجب بیماری وی می شوند. در این مراسم پس از تطهیر و تدهین(روغن مالی) بیمار، مجلس "اهل هوا" با حضور ماما یا بابا زار که دارای مقام معنوی اند، برگزار می شود. آنان نیروهای شر را از بدن بیمار می رانند. مجلس "اهل هوا" با اجرای موسیقی و خواندن اوراد مقدس همراه است. این آیین به ویژه در استان هرمزگان (بندر لنگه و بندر عباس) برپا می شود.

  چمر
آیین سوگباش مرگ در نزد مردم ایلام و لرستان است. در این آیین زنان مویه خوانی میکنند، به اسب ها آرایش مرگ و سوگ می دهند و موسیقی حزن آلودی نواخته می شود.

زیارت امامزاده گزو
آیین زیارت امامزاده گزو در روستایی به همین نام در استان مازندران هر سال در ماه مهر (با عبور 10 روز از نیمه ماه مهر) دهه محرم و 28 صفر برپا می شود. در این آیین مردم به زیارت دسته جمعی امامزاده می روند و قربانی می کنند.

گواتی: (gwati)
گوات به معنای باد است و باد نیروی اهریمنی است که بر بدن فرد تسلط یافته و سبب بیماری و ناخوشی او می شود. برای دفع باد، آیین گواتی برپا شده و در مجلسی که اوراد مقدس خوانده و موسیقی نواخته می شود، نیروی شر را از بدن فرد بیمار می رانند. این آیین در نزد بلوچ های ایران رایج است و در مناطقی چون چابهار برپا می شود.


علم واچینی
هرسال در یکی از روزهای دوشنبه یا جمعه نیمه مرداد ماه، زائران در روستای شاه شهیدان منطقه سیاهکل از استان گیلان گردآمده و به برپایی آیین علم واچینی، علم گردانی، طواف علم بر دور امامزاده، نوحه و عزاداری و... می پردازند.

عید قربان
هر سال مراسم شتر کشی در عید قربان در شهر کاشان به شکلی مفصل برگذار می شود. در این مراسم محلات مختلف به قربانی شتری که به صورت جمعی خریداری شده است، می پردازند.

آیین زیارت پیر چک چک
زرتشتیان ایران هر سال در روستای چک چک اردکان جمع آمده و به برپایی آیین های دینی خود در زیارتگاه می پردازند. این آیین در چند روز آخر فصل بهار و هم زمان با فرارسیدن فصل تابستان برگزار می شود.

آیین نخل گردانی در ابیانه
آیین های خاص ایام تاسوعا و عاشورا، که طی آن یک هودج چوبی بر دست های مردم در محل های مختلف گردانده می شود و مردم همراه با آن به عزاداری می پردازند.

آیین تعزیه در خوانسار
این مراسم، نمایش شهادت مقدس امام حسین (ع) و یاران وی است که از سوی بازیگران اجرا می شود. به جز تعزیه امام حسین (ع)، شخصیت های دینی و اسلامی دیگر نیز دارای تعزیه اند.

آیین خاج شویان     
آیین شست و شوی صلیب مقدس که در نواحی ارمنی نشین ایران چون کلیساهای اصفهان و تهران در ماه دی (دسامبر) برگزار می شود.


آیین وارد آوار(آب ریزان)
آیین آب ریزان در نزد ارامنه ایران برگزار می شود. در این آیین در مناطق ارمنی نشین، مردم در تیرماه (جولای) به روی هم اب می پاشند. این آیین در نزد سایر مردم ایران به جشن تیرگان یا آب پاشان معروف است.

آیین صابئین، از تولد تا مرگ 
صابئین گروهی از مردم ایران هستند که در خوزستان زندگی کرده و پیرو حضرت یحیی به شمار می آیند، آنان دارای آداب و باورهای خاص خود چون؛ تعمید، تغسیل، تطهیر و... می باشند.

آیین پیر پتر
از آیین های شفای مقدس در نزد بلوچ های ایران است که طی برپایی مجلسی با نواختن دف و خواندن اوراد فرد بیمار شفا داده شده و درمان می شود.

آیین گل مالی
از آیین های سوگواری محرم در روزهای تاسوعا و عاشورا است که طی آن گروه عزاداران در صبح زود بدن خود را به گل آغشته و در مراسم سوگ شرکت می کنند. این آیین جز در شهرستان بیجار استان کردستان، در نواحی دیگر ایران، چون لرستان نیز برگزار می شود.

آیین پیرشالیار
هر ساله در نیمه زمستان مراسمی در روستای اورامان تخت استان کردستان به مدت چند روز برگزار می شود. این مراسم یادآور عروسی پیری به نام شالیار می باشد. مراسم توسط متولی خانه و مزار پیر شالیار با همکاری اهالی روستای اورامان تخت برگزار می شود. در این مراسم دراویش قادریه و صوفیان نقشبندیه اورامان نیز شرکت دارند. مراسم با قربانی گاو و گوسفند آغاز شده و با تقسیم گوشت قربانی و غذای نذری بین اهالی و ذکر سماع توسط مردان روستا و دراویش ادامه پیدا می کند و با تجمع بر سر مزار پیر شالیار و پیرهای دیگر منطقه پایان می گیرد.

 

به نقل از www.ichto.ir


ما در این وب سایت تلاش می کنیم راهنمای سفر شما باشیم و امکان رزرو هتل و تور مسافرتی را برای شما تامین کنیم. این وب سایت با قراردادی که با تعدادی هتل و برگزار کننده تور دارد همچنین با چندین وب سایت خدمات فوق را توزیع نموده و از این راه کسب درآمد می کند این وب سایت معروف به " سامانه رزرواسیون مهر " است که دفتر اصلی این شرکت در کیش بوده و شعبه تهران آن نیز هماهنگ کننده خدمات به مسافران عزیز می باشد.