چرا اصفهان یک قطب گردشگری زیارتی است ؟

10 دقیقه زمان خواندن
اصفهان قطب گردشگری

مساجد تاریخی اصفهان :همه در اینکه اصفهان یک‌قطب گردشگری تاریخی است توافق داریم، اما اگر گشتی در محل‌های تاریخی این شهر بزنید، حتماً شاهد مساجد مختلفی خواهید بود که برخی از آن‌ها عمرشان به قرون اولیه اسلام برمی‌گردد. تعداد زیادی از این مساجد از دوران صفویه به‌جامانده است. از اینکه در مسجدی نماز بگذارید که صدها سال است مردم در آن به نماز و نیایش پرداختند حس خوشایندی به انسان دست می‌دهد. با توجه به وجود مساجد تاریخی زیادی در اصفهان و نمونه های بی مانند آن می توان اصفهان را یک ‌قطب گردشگری زیارتی هم خواند. در این نوبت قصد داریم با چند نمونه از مساجد تاریخی اصفهان آشنا شویم. 

  • مسجد شیخ لطف‌الله

 

مسجد

مسجد شیخ لطف‌الله از معماری و کاشی‌کاری قرون یازدهم هجری است که توسط استاد محمدرضا اصفهانی از معماران نامدار آن دوره ساخته‌شده است. این بنا در هجده سال و به دستور شاه‌عباس اول بنا شد.  شیخ لطف‌الله از علمای بزرگ شیعه از مردم میس و از قراء جبل عامل،  لبنان امروزی بوده است که به دعوت شاه‌عباس اول، به اصفهان نقل‌مکان کرده و تا آخر عمر خود در اصفهان سکونت داشت. این مسجد برای نمازگذاری و تدریس و تجلیل از وی بنا شده است. مسجد شیخ لطف‌الله در ضلع شرقی میدان نقش‌جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو و در همسایگی مسجد امام اصفهان واقع‌شده است. مسجدگنبد این مسجد از درون و بیرون با کاشی‌کاری‌های زیبا پوشیده شده است و این گنبد روی چندین طاق کنگره‌دار مرتفع استوار ایستاده و با آیات قرآنی آراسته ‌شده است. گنبد کم ارتفاع مسجد دارای خطوط اسلیمی از زیباترین گنبدهای جهان به‌حساب می‌آید.

مسجد

محراب مسجد شیخ لطف‌الله از شاهکارهای بی‌نظیر هنر معماری است. این محراب با کاشی‌کاری معرق و مقرنس‌های بسیار دلپذیر تزئین شده است. استفاده از نور طبیعی و رنگ‌ها همه و همه ازجمله ویژگی‌های چشمگیر این بنا به‌حساب می‌آید.

  • مسجد امام

مسجد

یکی دیگر از شاهکارهای قرن یازدهم هجری، مسجد امام که در ضلع جنوبی میدان امام (نقش‌جهان) قرار دارد. این مسجد از مهم‌ترین مساجد اصفهان و دوره صفوی است. بنای این مسجد شاهکاری جاویدان از معماری و کاشی‌کاری ایران به شمار می‌آید.کتیبه سر در مسجد به خط ثلث و به دست «علیرضا عباسی» در سال 1025 هجری قمری کارشده است. سردر ورودی رفیع و باشکوه مسجد، با مناره‌های طرفینش بر زیبایی بنا می‌افزاید. این سردر با کاشی‌های چندرنگ، همراه با نقوش گل و گیاه و پرنده و مقرنس پوشیده و از کاشی‌های معرق با نقش‌های متنوع و زیبا تزئین شده است. 

مسجد

خطاطان به نام دوره صفوی ازجمله: علیرضا عباسی، عبد الباقی تبریزی و محمدرضا صالح کتیبه‌های این مسجد را نگاشته و عمده‌ترین تزئینات آن از کاشی‌های خشت و هفت‌رنگ و معرق است.نکته جالب توجه درباره این مسجد انعکاس صوت در مرکز گنبد بزرگ جنوبی آن است. ارتفاع گنبد 52 متر، ارتفاع مناره‌های داخل آن 48 متر و مناره‌های سردر آن در میدان نقش‌جهان 42 متر هست. این اثر در سال 1310 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.به سبب وجود ده ها آثار تاریخی گردشگران خارجی و داخلی هر ساله در تمام فصول سال بدون نگرانی از بابت سرد و یا گرم بودن هوا به اصفهان سفر می کنند. خوشبختانه در اصفهان ده ها هتل و مراکز اقامتی آماده ارائه خدمات به مسافران هستند. شما می توانید به راحتی لیستی از بهترین هتل های اصفهان را مشاهده و هتل مد نظر خود را از سامانه «رزرواسیون مهر» رزرو کنید. 

مسجد

 

  • مسجد جامع (عتیق)

 

مسجد

 مسجد جامع (عتیق) اصفهان همچون نگینی درخشان به‌جامانده از دوران سلجوقیان است که جز قدیمی‌ترین بناهای مذهبی ایران به شمار می‌آید. این مسجد قسمت‌های مختلفی ازجمله: شبستان‌ها، گنبد نظام الملک، گنبد تاج الملک، صحن چهار ایوانی، مدرسه مظفری، محراب الجایتو، چهار ایوان معروف به نام‌های صاحب، استاد، شاگرد و درویش است.این مسجد در 15 دی‌ماه سال 1310 در فهرست آثار ملی و همچنین درسی و ششمین اجلاس یونسکو در سال 2012 در میراث جهانی ثبت گردید. 

مسجد

مسجد جامع بارها توسعه داده‌شده که مهم‌ترین طرح‌های توسعه آن در دوران آل‌بویه و صفویه انجام‌گرفته است. این مسجد چندین محراب دارد که یکی از مشهورترین محراب‌ها، در ضلع شمالی ایوان غربی آن و به دست الجایتو ساخته‌شده و آن را می توان شاهکاری از تزئینات گل‌وبته، شکل‌های هندسی و گچ‌بری دانست که چشم هر بینده را به خود خیره می‌کند.همان‌طور که میدان امام و عمارات تاریخی اطراف آن را یادآور معماری و هنر در دوران صفوی می‌دانیم، مسجد جامع و محلات اطراف آن را شاهکارهای معماری به‌جامانده از دوره سلجوقیان و روزگار پیش از آن می‌توان شمرد. 

مسجد

 مسجد سید اصفهانمسجد سید در محله بیدآباد و جنب بازارچه بید‌آباد واقع شده و بزرگ ترین و مشهورترین مساجد اصفهان از قرن سیزدهم هجری است.مسجد علیقلی آقا اصفهانمسجد علیقلی آقا در محله بیدآباد اصفهان قرار دارد و به همراه مجموعه بناهایی مرکب از حمام، بازار، کاروان سرا و چهارسو، به سال ۱۱۲۲هجری قمری زمان سلطان حسین صفوی ـ توسط حاج علیقلی آقا، از خواجگان حرم شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی، بنا شده است. این مسجد دارای سر در کاشی کاری، صحن، ایوان و شبستان است که با کاشی کاری زیبایی تزئین شده است.اگر از خواندن این مطلب لذت بردید، برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری این شهر آن روی سکه سفر به اصفهان را هم بخوانید.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر