کم نظیرترین اکوکمپ های ایران

10 دقیقه زمان خواندن
کم نظیرترین اکوکمپ ها

دوستی پیش از این تعریف می کرد: چون از جمله طرفداران حفاظت محیط زیست ام؛ زمانیکه وارد هر شهر میشم اولین چیزی که نظرم رو جلب میکنه میزان تخریب و آلودگی های محیطی و نظافت اون منطقه اس. گاهی اونقدر از این شرایط عصبانی میشم که کل سفر رو بخودم و بقیه اطرافیانم زهر میکنم. با شنیدن این داستان به دوستم توصیه کردم که به اکوکمپ های ایران که تعدادشون هم کم نیست سفر کنه؛ چون اکوکمپ ها مکانهایی هستن که خدمات و زیرساخت‌هاشون هماهنگ و مطابق با زیست‌بوم و محیط‌زیست منطقه ایجاد شدن. برای شما عزیزانی که مثل دوست من دغدغه محیط زیستی دارین؛ امروز قراره همراه با بررسی ویژگی های اکو کمپ ها و اینکه اصلاً اکوکمپ چه معنایی داره؟ چند تا از مهمترین و کم نظیرترین هاشون رو به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید. برای بازدید از این اکوکمپ ها می توانید از طریق خرید بلیط هواپیما برای سفر اقدام کنید.

چرا باید اکو کمپ بسازیم؟

 گردشگری می تواند، فرصت بسیار مناسبی را برای کسب و کارهای کوچک خانوادگی ایجاد کند. کسب کارهای کوچکی که در آن، میزبان با میهمان خود در خانه یا املاک خانوادگی خود هم سفره میشود.یکی از کسب وکارهای کوچک گردشگری که از سال ۱۹۹۴ میلادی به جهانیان معرفی شده و در چند سال گذشته در ایران به شدت در حال توسعه است (افتتاح بیش از ۳۰ اقامتگاه بوم گردی در سال ۹۱)، ایجاد و توسعه اقامتگاه های بوم گردی در سه گونه: اکولوژ، اکوکمپ و اکوهتل (هتل های سنتی) است. بیشتر این اقامتگاه ها توسط یک خانواده محلی اداره شده و تنها جنبه اقامتی ندارند؛ بلکه در آنها فعالیت های مختلفی مانند: ارائه غذا و نوشیدنی بومی، ساخت، آموزش و فروش صنایع دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویدادهای بومی، تورها و فعالیت های بوم گردی به چشم می خورد. به دلیل سبک معماری و مصالح ارگانیک به کار رفته در ساختمان اقامتگاه، طراحی داخلی و مبلمان بومی و همچنین فعالیت های تعریف شده در آن به نوعی یک اکوموزه بوده و یک جاذبه گردشگری محسوب می شود.

ویژگی‌های کلی اکوکمپ‌ها

  • اکوکمپ‌ها معمولاً به گونه‌ای طراحی میشوند که میزان تولید دی‌اکسیدکربن را به حداقل برسانند.
  • اکوکمپ‌ها معمولاً از مواد بومی منطقه ساخته می‌شوند.
  • اکوکمپ‌ها معمولاً از انرژی سبز برای تأمین انرژی مورد نیاز خود بهره‌مند می‌گردند، که در این میان، انرژی خورشیدی از پرکاربردترین آن‌هاست.
  • اکوکمپ‌ها به طور کامل پسماندهای خود را مدیریت می‌کنند.
  • اکوکمپ‌ها در حفاظت از طبیعت ، پوشش‌های گیاهی و گونه‌های جانوری مشارکت فعال و مؤثر دارند.

کم نظیر ترین اکوکمپ های ایران

اکو کمپ مشکین شهر (ملک سویی)منطقه نمونه گردشگری ملک سویی

در دامنه سرسبز سبلان در مجاورت ۸۰۰ متری آبشار گورگور و آبگرم ملک سویی که از معروفترین جاذبه های شهرستان می باشد که در حال حاضر فاز اول کمپ عشایری دورنا مشتمل بر: سوئیت های اقامتی، رستوران و چایخانه سنتی، امکانات اقامت در آلاچیق عشایری، اسب سواری، دوچرخه سواری و اجرای موسیقی زندۀ عاشقلر به بهره برداری رسیده است. اگر به اکوکمپ مشکین شهر سفر کردید؛ می توانید از پل معلق مشکین‌شهر که طویل ترین پل معلق خاورمیانه است، دیدن کنید. بازدید از این پل بخاطر ارتفاع آن از سطح زمین و برخی ویژگی های دیگر بسیار پر طرفدار است.

اکوکمپ مشکین شهر در شهرستان مشکین شهرِ استان اردبیل واقع شده که پس از ورود به مشکین شهر اگر ۱۸ کیلومتر به سمت ییلاق ملک سویی حرکت کنید به اکو کمپ مشکین شهر (ملک سویی ) میرسید.

اکو کمپ عشایری دورنا

در دامنه سرسبز سبلان و منطقه ییلاقی و نمونه گردشگری ملک سویی در فضایی به مساحت ۵ هکتار و با ترکیب معماری سنتی آمیخته با مدرنیته با استفاده از مصالح بومی و سنگی و با الهام از تاریخ و فرهنگ ترکان آذری و عشایر شاهسون به گونه ای ساخته شده است که کمترین آسیب را به محیط زیست و تنوع زیستی منطقه وارد آید. وجود امکانات اقامت و استراحت متنوع به گردشگران این امکان را خواهد داد تا بنا به سلیقه و شرایط سنتی محل استراحت خود را تعیین نمایند.

اکو

                                                                             اکو کمپ مشگین شهر

اکوکمپ شهدادكرمان

با داشتن بخش عمده‌اي از دشت لوت مهد شگفتی های كويري است. شهر افسانه‌ای كلوت‌ها ، مرتفع‌ترين هرم های ماسه‌ای دنيا، 40 مخروط آتشفشان کواترنر، پهنه‌های وسيع ماسه و ريگ با طيف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سياه نظير «گدار باروت»، گدازه‌های بازالتی چاله نظير «گندم بريان»، پهنه‌های شنی مواج، بزرگترين نبکاهای جهان (تپه‌های شنی پوشيده از گياه)، مرتفع‌ترين ربدوها (گلدانهای نمكی بزرگ)، کوير پاشتری (سطح اين نوع زمين‌ها اين طور به نظر مي‌رسد که پس از بارندگي زياد خيس شده و تعدادي شتر روي آن راه رفته‌اند) و هامادا (دشت‌هايي از ريگ) و رود شور شگفتي‌هاي بي‌نظير دشت لوت‌اند. این بیابان کمپ خوب و مجهزی هم دارد که کار را برای دوستداران سافاری ساده تر و البته ایمن تر می کند. برای رسیدن به اکوکمپ کویری شهداد باید از دو کیلومتری جاده شهداد به ماهان وارد جاده شهداد ـ نهبندان شوید و پس از طی مسافت ۱۵ کیلومتر وارد جاده کمپ کویری شوید. (سمت شرق جاده) بعد از ورود به جاده کمپ پس از طی مسافتی  حدود ده کیلومتر به اکوکمپ شهداد می رسید.

این اکوکمپ تنها كمپ كويری دشت لوت است كه فاصله كمی با شهر افسانه‌ای كلوت‌ها دارد. اين كمپ با 40 نفر ظرفيت بری پذيرايی رايگان از گردشگران پاييزی لوت بازسازي شده است. اين كمپ آلاچيق‌هايی با سطح سيمانی و ديواره‌ها و سقف چوبی دارد و به امكاناتی چون برق و سرويس بهداشتي مجهز است. نگهبانان شبانه‌روزی از كمپ محافظت می كنند و با هماهنگی انجام شده با نيروی انتظامی شهداد امنيت مسافران در كمپ برقرار می شود. اين كمپ حدود 20 كيلومتر با كلوت‌ها فاصله دارد و با طي جاده آسفالته شهداد به نهبندان میتوان از كمپ به كلوت‌ها رسيد.

اکو

                                                                                    اکو کمپ شهداد

اکوکمپ متین آباد

این کمپ عنوان نخستین اکوکمپ طبیعی در ایران بر اساس گردشگری پایدار و بر مبانی اولیه اکوتوریسم پایدار ایجاد شده است. کمپ متین آباد در ۲۵ کیلومتری شمال نطنز و ۶۰کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد. این مجموعه در سال ۲۰۱۴ از سوی سازمان ملل (UNDP) به عنوان یکی از ۱۸ سایت برتر جهان در زمینه فعالیت های اکوتوریستی شناخته شد و در سال ۲۰۱۵، جایزه صلح و محیط زیست دکتر تقی ابتکار به آن تعلق گرفت.

اکو

                                                                                   اکو کمپ متین آباد

در مقاله آیا درباره کویرهای ایران و ویژگی منحصر بفرد آنها برای رصد ستارگان چیزی می دانید؟ درباره این کویر برایتان نوشتیم. بجز اکوکمپ هایی که معرفی کردیم چند اکو کمپ دیگر نیز وجود دارند که در حال حاضر در دست احداث هستند:

الف/ اکوکمپ توریستی سوباتان

در فاز اول این پروژه قرار است، 6 سوئیت با استفاده از مصالح بومی و رعایت اصول معماری سنتی بسازد که 2 دستگاه آن کاملا چوبی - 2 دستگاه کاهگلی و 2 دستگاه با سنگ کوهی محلی ساخته خواهد شد . سقف همه سوئیتها از تخته جنگلی مخصوصی بنام چلک پوشیده خواهد شد . داخل خانه ها با کف پوشهای محلی پشمی مانند گلیم و جاجیم و پالاز پوشیده خواهد شد. هر واحد از این سوئیتها دارای شومینه چوبی خواهد بود. البته داشتن حمام و سرویس بهداشتی بسیار تمیز مشخصه دیگر این خانه های بومی خواهد بود. دور زمین 3000 متری این کمپ بجای سیم خاردار و فنس و غیره با چوبهای خاص جنگلی بنام  لوک چپر محصور خواهد شد.

اکو

                                                                                   اکو کمپ سوباتان

در مقابل هر سوئیت یک سیاه چادر یا پوری جهت استراحت مسافران بوم گرد احداث خواهد شد. برق مصرفی بجای موتور برق های آلوده کننده از برق خورشیدی تامین خواهد شد. کمپ مجهز به اینترنت wifi خواهد بود. در گوشه ای از این کمپ اسطبل اسب و طویله گاو ساخته خواهد شد. ایجاد کارگاه جاجیم بافی - شال بافی - جوراب شال بافی - رنگرزی نخهای پشمی و .... بخش دیگری از این پروژه خواهد بود. در این کمپ امکان برگزاری مراسم نوازندگی سنتی و آواز خوانی تالشی، آموزش گاو و گوسفند دوشی، پشم چینی گوسفندان، اسب سواری و تنورهای پخت نان محلی و ارائه غذاهای بومی مانند : پندیره ویسوج - سوجا دیله - سیرجینه -قورما و غیره ... فراهم خواهد شد. اکو کمپ سوباتان در غرب لیسار در نزدیکی روستای تالش، استان گیلان واقع شده است. این اکو کمپ از سال 88 در حال ساخت و آماده سازی است.

ب/اکوکمپ دیلمان

این اکو کمپ در شهرستان سياهكل در شرق گيلان با موقعيت جلگه اي در فاصله 15كيلومتري لاهيجان واقع شده است.طرح اکوکمپ بوم گردی در منطقه گردشگری دیلمان، در روستای تالش، واقع در استان گیلان به عنوان مهمترین کمپ گردشگری کشور در منطقه ای بکر و در ارتفاعات 1800 متری افتتاح شده است و تا اواخر مهر ماه سال جاری برپا خواهد بود.

شما برای رزرو هتل و یا  اقامتگاه ها در هریک از موارد دلخواه خود می توانید از طریق رزرواسیون مهر اقدام کنید.

زهره توکلی

زهره توکلی

تعداد نوشته ها : 15

حتما این مَثل قدیمی رو شنیدید که میگن بسیار سفر باید تا پخته شود خامی، واقعا درست گفتن با هر بار سفر و دیدن آثار طبیعی و تاریخی خیلی چیزها می توان آموخت، ولی دلیل بر این نیست اگر امکان سفر به تمام جاذبه های طبیعی و تاریخی رو نداری، نمیتونی تحقیق کنی، علاقه به سفر و شناخت جاذبه ها و ذوق نوشتن باعث شده تا از طریق بلاگ رزرواسیون مهر تجربیات خودم رو به اشتراک بگذارم.

ثبت نظر