نوروز در اصفهان کجا برویم؟

10 دقیقه زمان خواندن
سفر نوروزی به اصفهان

در وصف اصفهان همان بس که گویند نیمهٔ جهانی، چرا که وارد شدن به آن با شما است اما خارج شدن از آن را دیگر فقط خدا می‌داند. اصفهان شهری است بی‌نظیر در تمام جهان که در جای‌جای آن جاذبه‌ های تاریخی انتظار شما را می‌کشد. بنابراین بی‌دلیل نیست که همه‌ساله گردشگران از نقاط مختلف ایران و حتی جهان در ایام تعطیلات و به‌خصوص نوروز برای رزرو هتل در اصفهان سر و دست می‌شکنند. اما ازآنجایی‌که دیدنی‌ها در نصف جهان فراوان‌اند، عموماً گردشگران هنگام ورود به شهر دچار سردرگمی می‌شوند که از کجا شروع کرده و چگونه بازدیدهای خود را اولویت‌بندی کنند. ازاین‌رو این مقاله راهنمایی برای سفربه اصفهان در اختیار گردشگران قرار می‌دهد تا از هیچ‌یک از جاذبه‌های مهم این شهر زیبا بی‌بهره نمانید. البته ناگفته نماند که به دلیل محدودیت زمان در سفرهای نوروزی ناچاریم در اینجا به ترتیب اولویت تنها به مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر اشاره‌کنیم.چهل‌ستون، نماد باشکوه اصفهانکاخ باشکوه چهل‌ستون با آن ستون‌های زیبا و استوار در تمامی این مهروموم‌ها نه‌تنها در روشنایی روز بلکه در تاریکی شب و زیر نور مهتاب نیز برای گردشگران علاقه‌مند دلربا و فریبنده است. ازآن‌جهت این کاخ را فریبنده می‌خوانند که اگر از زاویه‌ای خاص به آن بنگرید، تنها ۲۰ ستون به چشم می‌خورد اما هنگامی‌که با زاویه‌ای مناسب و از پشت حوض آن نگاه کنید، به دلیل انعکاس تصویر ستون‌ها در استخر مقابلش، ۴۰ ستون را خواهید دید. گرچه برخی بر این باورند که انعکاس تصویر ستون‌ها در آب تنها دلیل این نام‌گذاری نیست بلکه در اصل این کاخ دارای ۴۰ بوده که متأسفانه ۲۰ ستون آن در اثر آتش‌سوزی‌ای که آثار آن در قسمت چپ عمارت نیز پیداست، کاملاً از بین رفته است.کاخ چهل‌ستون که تالارهای آینه و 20 ستون، اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار را در دل خود جای‌داده است از بناهای فاخر به‌جامانده از دوران شاه‌عباس صفوی محسوب می‌شود. از طرف دیگر اگر به دنبال باغی باصفا و سرسبز برای تفریح هستید، جای دوری نروید چراکه کاخ چهل‌ستون همانند نگینی است که در بستر باغی سرسبز و شکوهمند قرارگرفته است. برخی گردشگران حتی زیبایی این باغ را بیشتر از بنای چهل‌ستون ستودنی می‌دانند. در پایان خبر خوب آنکه باغ چهل‌ستون یکی از نه باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

چهلستون

چهل ستون اصفهان

میدان نقش‌جهان، نگین نصف جهانمیدان نقش‌جهان به‌گونه‌ای طراحی‌شده که با قرار گرفتن در مرکز، سایر جاذبه‌های خارق‌العاده تاریخی را گرد خود آورده است. نقش‌جهان را از هر طرف که نگاه کنید زیباست؛ ازیک‌طرف مسجد تاریخی امام و مسجد شیخ لطف‌الله با آن معماری نفیس، از طرف دیگر عالی‌قاپو و سردر قیصریه و تمامی رستوران‌ها و مغازه‌های دیدنی دورتادور میدان همگی دلیل محکمی بر آن است که شما ساعت‌ها محو زیبایی‌های تاریخی این میدان خارق‌العاده شوید و در صورت تمایل مدتی را به خرید سوغاتی از حجره‌های اطراف میدان بگذرانید. ناگفته نماند که اگر به دنبال افزودن چاشنی به این ماجراجویی جذاب هستید، لذت درشکه سواری دور میدان را از دست ندهید. این میراث تاریخی در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران و در اردیبهشت ۱۳۵۸ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

میدان

میدان نقش جهان ( امام خمینی)

مسجد جامع اصفهان، شاهکار معماری ایرانیمسجد جامع اصفهان از باارزش‌ترین ابنیه تاریخی این شهر محسوب می‌شود. طراحی این مسجد به گونه ایست که تجربیات معماری هزارساله مسجد سازی به‌ویژه خلق طرح مسجد ایرانی را در بردارد. ازاین‌رو بسیاری از سبک‌های تاریخ معماری ایران و کشورهای همسایه را می‌توان در آن شناسایی کرد. این بنا که ساختار اولیهٔ آن به قرون نخستین اسلامی بازمی‌گردد و به‌عنوان نمونه‌ای ارزشمند از مساجد چهار ایوانی به شمار می‌آید. سبک خاص معماری این مسجد به‌گونه‌ای است که توجه گردشگران از سراسر جهان را نیز به خود جلب می‌کند و هر شخص از هر دین و آیینی محو زیبایی و آرامش آن می‌شود. درواقع این مسجد موزه‌ای است از تحول و تکامل معماری در طول چهارده قرن تاریخ ایران پس از اسلام.آرتور پوپ باستان‌شناس آمریکایی درباره این مسجد می‌نویسد: «من آن روز وقتی به تماشای مسجد جامع اصفهان رفتم و در زیر این گنبد قرار گرفتم، متوجّه شدم که تمام وجودم در تسخیر گنبد و مسجد است؛ چون در زیر این گنبد به‌خوبی می‌توان به شاهکار فناناپذیر و خلاقهٔ ایرانی‌ها پی برد و به عظمت مسجد و گنبد آن اعتقاد پیدا کرد. من از آن به بعد، بارها به مسجد جامع اصفهان رفتم و با تماشای گنبد این مسجد، زبان به تحسین گشودم و عشق و علاقهٔ خود را به اصفهان و ایران، روزافزون دیدم. به همین جهت می‌خواهم، بعدازاین که دیده برهم نهادم، جسدم را در این خاک مقدّس دفن کنند.»

مسجد

مسجد جامع اصفهان

مسجد

حیاط مسجد جامع

پل خواجو و سی‌وسه‌پل، دو شگفتی انکار نشدنی ایرانیسی‌وسه‌پل و پل خواجو دو میراث گران‌بهای دیگر از دوران صفویه هستند که به‌عنوان یکی از لذت‌های گردشگری برای مسافرین خارجی محسوب می‌شود. قدم زدن روی این دو پل در شب‌هنگام به‌قدری برای گردشگران لذت‌بخش است که ترجیح می‌دهند در نزدیکی این دو پل به رزرو هتل بپردازند. متأسفانه اخیراً خشکی زاینده‌رود صدای اعتراض و نوای تأسف گردشگران خارجی را برانگیخته است به‌طوری‌که در گزارش‌ها سال‌های اخیر اکثراً با تأسف و اعتراض به مبحث خشک شدن زاینده‌رود پرداخته‌اند.اما این‌ها تنها بخش کوچکی از زیبایی‌های بی‌حدوحصر اصفهان محسوب می‌شود. کم‌لطفی است اگر از کلیسای وانک و نقاشی‌های بی‌نظیرش، منارجنبان و هشت‌بهشت با آن باغ دلگشایش به‌عنوان دیگر جاذبه‌های این شهریاد نکنیم.

پل

و اما بحث شیرین و لذت‌بخش خوردنی‌ها...طبیعی است که شهری با این گستره هنر و فرهنگ، حتماً غذاهای سنتی مخصوص به خود را داشته باشد. به همین دلیل باید بگوییم که تنوع غذاهای سنتی در نصف جهان بسیار است، اما بریانی چیز دیگری است!!! این غذای لذیذ چنان بافرهنگ و قومیت اصفهانی‌ها عجین شده که در هر نقطه‌ای از شهر می‌توانید آن را پیدا کنید. بریانی ظاهری شبیه به همبرگر دارد و از مخلوط گوشت گردن گوسفند، جگرسفید گوسفند، ادویه اصفهانی، پیاز، نمک و فلفل وزرد چوبه تهیه می‌شود.بریونی

بریونی اصفهان غذای سنتی

اشکنه یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان است که در روزهای سرد خیلی می‌چسبد. کره، پیاز، آرد، تخم‌مرغ، آب، مرزه خشک، نمک و فلفل و زردچوبه مواد اولیه این غذای سوپ مانند را تشکیل می‌دهند. برای خوشمزه‌تر شدن این غذا ای گردش پیشنهاد می‌کند که آن را به همراه‌ترشی نوش جان‌کنید.

غذای

اشکنه غذای سنتی

قیمه ریزه نخودچی اصفهان از آن دسته غذاهایی ست که بسیاری از گردشگران آن را با کوفته‌نخودچی اشتباه می‌گیرند. این غذا از ترکیب زیادی گوشت و مقداری آرد نخودچی به دست می‌آید. یخنی نخود، پلو ماش و قمری، کوفته شوید باقالی و کباب زردک اصفهان از دیگر غذاهای سنتی و لذیذ این شهر است که در خوش‌گذرانی‌های خوشمزه‌تان در اصفهان می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

غذای

قیمه ریزه نخودچی غذای سنتی اصفهان

 اما محل اقامت؟

در بسیاری از سفرها گردشگران ترجیح می‌دهند که بیشتر اوقات خود را بیرون از هتل به گشت‌وگذار بپردازند، و  تا آنجا که وقت دارند تعداد بیشتری از جاذبه ها دیدنی  را ببنید، جهت خوشحالی آن دسته از مسافرانی که دوست دارند هتل محل اسکان خودشان را طوری انتخاب کنند که نزدیک به جاذبه های شهر اصفهان است، باید بگویم خوشبختانه شما گزینه های بسیاری برای پیدا کردن چنین هتلی دارید و به راحتی می توانید رزرو هتل اصفهان  خود را انجام دهید، اما جهت راهنمایی شما که زودتر به نتیجه برسید تعدادی از این هتل ها را به شما معرفی می کنیم.هتل کوثر اصفهان این هتل در موقعیت بسیار عالی روبروی سی و سه پل قرار دارد. امکانات متنوع بسیاری زیادی مثل انواع  اتاق و سوئیت، انواع رستوران که شامل: رستوران سنتی، لابی لانج، تابستانه باغ، فصلی آبشار و همین طور مجموعه ورزشی بسیار شیک و تمیز، فضای سبز بسیار زیبا و دل چسب که نظر بسیاری از مسافران را به خود جلب می کند.مهمانسرای عباسیاین هتل پنج ستاره و باشکوه نیز یکی از کهن‌ترین هتل‌های دوران صفوی است که همانند روز اول به قدرت خود باقی است. این هتل در سال ۱۱۰۶ هجری قمری به دستور شاه سلطان حسین صفوی با معماری شکوهمند ایرانی طراحی و بنا گردید. او این کاروانسرا را به مادر خود هدیه کرد ازاین‌روست که درگذشته کاروانسرای مادر شاه نامیده می‌شد.خدا را شکر تنوع هتل در اصفهان زیاد است بطوری که هر خانواده با هر سطح مالی می تواند در هتل هایی با امکانات بسیار مطلوب اقامت داشته باشد از جمله آن ها می توان به هتل سفیر، هتل پارت و هتل ونوس اشاره کرد همه اینها در موقعیت بسیار خوب در نقاط مختلف شهر و دسترسی آسان به مراکز مهم تجاری، اداری و جاهای دیدنی قرار دارند.در کلام پایانی باید گفت که دیدنی‌ها در این شهر باعظمت و تاریخی کم نیست و آنچه گفته شد تنها تکهٔ کوچکی از جاذبه‌های بشمار این شهر است. گروه ای گردش نیز امیدوار است که در نوروز پیش رو، تعطیلات شاد و مفرحی را در نصف جهان به همراه هم‌سفران خود تجربه کنید.اگر از نظر زمانی این فرصت را دارید که از مرکز ایران به سمت جنوب بروید بوشهر می تواند گزینه خیلی خوبی باشد که هم به دیدن جاذبه های آن بروید و هم  غذاهای سنتی آن را امتحان کنید. ضمن اینکه عید نوروز جنوب هوای دلپذیری دارد.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر