الیگودرز سرزمین آبشارها و لاله

10 دقیقه زمان خواندن
الیگودرز سرزمین آبشار  و لاله

تابحال شده مستندی از طبیعت ببینید ولی بعد از اتمام آن با خود بگویید: اینقدر این مکان برایتان رویایی بوده که انگار حقیقی نیست و فقط توی فیلمها وجود داره. با سفر به الیگودرز حتماً برایتان این احساس تداعی خواهد شد. شما از طریق خرید بلیط هواپیما به سمت لرستان می توانید به الیگودرز سفر کنید.الیگودرز  به شهر آبشار‌ها و لاله‌های واژگون معروف است. بزرگترین دشت لاله‌های واژگون جهان در شهرستان الیگودرز قرار دارد. الیگودرز در شرق استان لرستان است که با پیشینه‌ای تاریخی، مناظر زیبا و آب و هوایی معتدل در روزهای تابستانی گردشگران بسیاری را بسوی خود جذب می کند.شهرستان الیگودرز، بیشترین سهم از مناظر دیدنی و طبیعی استان لرستان را به خود اختصاص داده است. از میان جاذبه های طبیعی بسیار زیبای الیگودرز می‌توان از آبشارهای آب سفید و چکان به عنوان مهمترین مناظر طبیعی این شهرستان نام برد.آبشار آب سفید عروس زیبای لرستانآبشار آب سفید یکی از طبیعی‌ترین و زیباترین آبشارهای کشور است که در بخش بشارت الیگودرز واقع شده است، این آبشار با ارتفاعی بیش از 60متر از تونلی در دل کوه بیرون می‌آید و سرچشمه آن بعد از گذشت سالیان دراز هنوز هم در پرده ابهام باقی مانده است.آبشار آب سفید در منطقه‌ای ییلاقی با کوه‌های سر به فلک کشیده و درختان زیبای بلوط و گردو واقع شده و هوای آن بسیار خنک و دلنشین است که حتی در تابستان برای گذران شب، می توانید از چادر زدن برای ماندن در کنار این آبشار استفاده کنید.آبشار آب سفید در 90کیلومتری شهرستان الیگودرز قرار دارد و تنها مسیر برای رفتن به این آبشار از روستاهای کاکلستان و قلیان می‌گذرد که خوشبختانه جاده‌ای آسفالته و مسطح دارد. در لرستان حدود ۱۱ آبشار مختلف وجود دارد که هر ساله در فصل‌های مختلف علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب می‌کند. آبشار برنجه (تاف) در ۲ کیلومتری غرب روستای پیر امام و همچنین در نزدیکی، روستاهای سرتنگ برزه و در بخش زز و ماهروی شهرستان الیگودرز مرتفع‌ترین آبشار آسیا و سیزدهمین آبشار مرتفع جهان است.

آبشار

آبشار آب سفید الیگودرز

آبشار چکان، سرمایه خدادادی الیگودرزآبشار چکان در جنوب غربی الیگودرز و در بخش «ززوماهرو» قرار دارد و مشرف به روستاهای منطقه چکان است .آبشار چکان از درون غاری مشرف به زمین‌های زراعی چکان بیرون می آید که فوران آن دهها متر طول دارد و آهنگ آن گوش هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. اطراف آبشار و امتداد رودخانه سرسبز و پوشیده از درختان میوه همچون: گردو، بلوط، گلابی است.بهترین راه رسیدن به آبشار چکان از طریق جاده شوسه مورزرین- شول آباد و بهارکار است.رشته کوه تمندررشته کوه تمندر یکی دیگر از جاذبه های گردشگری الیگودرز است که در نواحی بریرود و ذلقی شهرستان الیگودرز واقع شده و دارای چهار رشته شمالی، جنوبی، شرقی و مرکزی است.کوهستان تمندر یکی از بزرگترین شکارگاه‌های شهرستان الیگودرز است و زنجیره به هم پیوسته کوه‌ها و قله‌های آن مکانی مناسب برای کوه‌نوردی و صخره‌نوردی است، البته به علت برف‌گیری و وجود شیب‌های مناسب در پاره‌ای از مناطق، قابلیت ایجاد و توسعه ورزش اسکی را نیز دارد.

رشته

رشته کوه های تمندر

تونل

تونل برفی ازنا

دشت لاله های واژگون الیگودرزیکی از مناظر دیدنی که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می کند؛ دشت لاله‌های واژگون الیگودرز است. روستاهای دالانی، دره دایی، دورک، مورزرین، چغاگرگ، آب باریک ، خلیل آباد (بزرگترین و زیباترین دشت لاله واژگون در جهان)، مورخشک، تاپله، خاک بتیه، هندیله،گیلان، گلک، ارژنک و گله مویه از جمله مناطقی هستند که هر ساله میزبان گردشگران و تماشاکنندگان دشت های زیبای لاله واژگون هستند.الیگودرز دارای مکان‌های تفریحی بسیاری از جمله: هفت چشمه روستای گشان، چشمه عسلی، مزراع بید، شکارگاه دره جری، دریاچه شط تمی، دریاچه سد خان آباد، چشمه آسار و سراب شاهمکان در منطقه شول‌آباد، رود و دریاچه سده حوضیان، رودخانه ماهیچال، طبیعت قالی کوه، رودخانه مور زری در بخش زلقی، جنگلهای بلوط و گردو و سرچشمه دورک، گایکان،دره دورک، دره دایی، دره حیدر، کیگوران می‌باشد.همچنین روستای چقاگرگ که از قدیمی‌ترین روستاهای بربرود است و تپه خلیل‌خان آسترکی در آن قرار دارد. در شمال این شهر بقایای قلعه مندیش و درجنوب غربی و شرقی این شهر تپه‌های تاریخی وجود دارد، همچنین در ضلع جنوبی شهر پارک جنگلی بنفشه روی تپه یال احداث شده است.

لاله

دشت لاله واژگون الیگودرز

سوغات و صنایع دستی الیگودرزصنایع دستی الیگودرز شامل: هنرهای سرامیکی، قالی بافی، منبت کاری، سیم بافی، معرق‌کاری، گلیم بافی و جاجیم بافی می‌شود. اگه دنبال سوغات ناب الیگودرز هستین حتما سراغ عسل این شهر رو بگیرین که از بهترین و طبیعی‌ترین عسل های ایران به شمار میاد.  

صنایع

جاجیم بافی از صنایع دستی الیگودرز

صنایع

صنایع سرامیک و شیشه گری از صنایع الیگودرز

صنایع

سنگ تراشی از سنگ های چینی و کریستان معادن الیگودرز

صنایع

سنگ تراشی از صنایع دستی الیگودرز

کشکِ محلی هم از محصولات عمده این شهرستان است. بخشی از دیگر تولیدات الیگودرز عبارتند از: گل محمدی، گردو، سیب، گیلاس، بادام، ماهی قزل‌آلا،سیب زمینی است.

عسل

عسل از سوغات الیگودرز

مهمانسرای جهانگردی الیگودرز که در ضلع شرقی شهرستان الیگودرز قرار دارد پیشنهاد ما به شما برای اقامت است. نمای این مهمانسرا از یک طرف مشرف به شهر و از طرف جنوب مشرف به صحرا و سد برهوت می باشد. این تنها گوشه ای از جاذبه های این استان بود، قطعا برای بازدید از این همه جاذبه به یک محل اسکان راحت نیاز دارید پیش از حرکت به سمت مقصدتان می توانید از طریق رزرو آنلاین و سامانه رزرواسیون مهر اقدام به رزرو هتل خرم آباد کنید. 

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر