با گرانبهاترین خانه موزه‌های ایران آشنا شوید

10 دقیقه زمان خواندن
گرانبهاترین خانه موزه‌های ایران

در چند دهه اخیر یکی از حرکت‌های بسیار خوب فرهنگی که صورت گرفته است، تبدیل کردن خانه‌های مشاهیر به خانه موزه است. بازدید از محل زندگی و شناخت مستقیم از شخصیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و ... لطف بسیار دارد. اطلاع پیدا کردن از تولد، نحوه رشد و زندگی، تحصیل، تدریس، مبارزه مشاهیر و در جریان اتفاقات تلخ و شیرین دوران زندگی آن‌ها قرار گرفتند برای بسیاری از افراد می‌تواند آموزنده و مفید باشد.خوشبختانه در نقاط مختلف ایران تعداد زیادی از این خانه موزه‌ها وجود دارد، که متعلق به شخصیت‌های مهم این مرزوبوم است. بسیاری از این خانه موزه‌ها توسط بخش خصوصی ایجاد و اداره می‌شود. همراه با شوید برای آشنایی با برخی از این خانه موزه‌ها. خانه موزه‌های ایرانیخانه موزه دکتر حسابی در تهران، موزه شهید رجایی در تهران، موزه رئیس‌علی دلواری در بوشهر، موزه دکتر شریعتی در تهران، نیما یوشیج در مازندران، موزه عزت‌الله انتظامی در تهران، موزه مکرمه قنبری در مازندران، موزه دکتر شهیدی در تهران، موزه میرزا کوچک خان جنگلی در گیلان، موزه مرتضی مطهری در خراسان رضوی، موزه دکتر بهشتی در تهران، موزه دکتر سندوزی در تهران و .... از خانه موزه‌های (شخصیت‌ها) در ایران به شمار می‌آیند.تقسیم‌بندی خانه موزه‌هاخوب است بدانید خانه موزه‌ها بر اساس یکسری از ویژگی‌ها نام‌گذاری می‌شوند، مانند: شخصیت‌ها، خانه‌های زیبا، خانه‌های رویدادهای تاریخی، خانه‌های اجدادی، خانه‌های روحانیت، خانه‌های روزگار ، خانه‌های جوامع محلی و ... البته ناگفته نماند بر اساس طبقه‌بندی که انجمن بین‌المللی خانه موزه‌های تاریخی (DEMHIST) در هشتمین اجلاس سالانه در سال 2007 میلادی در شهر وین به تصویب رسید، خانه موزه‌های تاریخی در 11 گروه مختلف قرار داده شدند که خانه موزه‌های شخصیت‌ها به‌عنوان اولین گروه در این تقسیم‌بندی قرار گرفت؛ این نوع موزه‌ها اختصاصاً به معرفی شخص و دربرگیرنده وسایل زندگی نوع معیشت، آثار و بیوگرافی شخصیت موردنظر است. بازدید از این خانه موزه‌ها قطعاً برای افراد می‌تواند فواید بسیاری را در پی داشته باشد.خانه

خانه موزه دکتر سندوزی

خانه

خانه موزه انتظامی

خانه موزه دکتر حسابیبعد از درگذشت دکتر حسابی این دانشمند شهیر ایرانی خانه ایشان در سال 1371 تبدیل به خانه موزه شد. در این موزه مدارک علمی و تحصیلی، وسایل شخصی، نشان‌ها و تقدیرنامه و عکس‌های قدیمی دکتر حسابی در معرض دید عموم قرارگرفته است.قدمت خانه موزه دکتر حسابی به سال 1310 برمی‌گردد. آثار به نمایش گذاشته‌شده در این موزه یادآور سال‌ها رنج و سختی، تلاش و کوشش این استاد بزرگ فیزیک ایران درزمینهٔ کسب علم و دانش است. بسیاری از آثار بیانگر شخصیت منحصربه‌فرد ایشان است، به‌راحتی می‌توان مدیریت زمان، مدیریت مالی، دقت، ظرافت، صرفه‌جویی که در زندگی خود داشتند را در آثار به‌جامانده از دکتر حسابی به‌خوبی دید.

خانه

خانه موزه دکتر حسابی

چه خوب است که خانواده همراه فرزندان خود به دیدن خانه موزه دکتر حسابی بروند تا از نزدیک با آثار این استاد بزرگ آشنا شوند قطعاً می‌توان درس‌های زیادی از آثار ایشان گرفت. این خانه موزه در میدان تجریش، خیابان مقصود بیگی، خیابان دکتر حسابی، پلاک 47 قرار دارد.

خانه

خانه موزه دکتر حسابی

خانه موزه مقدمبه خانه موزه ای می‌رویم که به جهت اشیای باستانی و تاریخش بدون شک یکی از معروف‌ترین، زیباترین و گران‌بهاترین خانه موزه‌های ایران و جهان به‌حساب می‌آید. این خانه موزه به‌جامانده از دوران قاجار و در مساحتی برابر با 2117 مترمربع و دارای سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری بوده و میزبان بسیاری از گردشگران است. خانه موزه مقدم توسط محسن مقدم این باستان‌شناس و هنرمند با تلاش و کوششی وصف‌ناشدنی بناشده است. آثار این خانه موزه حاصل سال‌ها پژوهش، جمع‌آوری و خرید آثار تاریخی از افراد مختلف است که توسط استاد مقدم صورت گرفته است. به دلیل اهمیت ویژه خانه موزه مقدم، در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

خانه

خانه موزه مقدم در تهران

ایران مشاهیر بسیار بزرگی را به خود دیده است و هر کدام در زمان و دوران خود در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، مبارزاتی و ... به این مرزوبوم خدمت ها کردند. پاس داری از یاد و خاطره آنها می تواند برای  جامعه مفید و اثرات مثبت در پی داشته باشد. مسافران و گردشگران به هر نقطه از ایران سفر کنند، شمال، جنوب، مرکز و یا تهران می توانند به دیدن این خانه موزه ها رفته و از نزدیک با این مشاهیر بنام آشنا شوند.

خانه

خانه موزه مقدم در تهران

خانه موزه نیما یوشیچ موزه و آرامگاه نیما یوشیج در استان مازندران و شهرستان نور قرار دارد. این خانه موزه معلق به دوره قاجاریه بوده و دارای 3 ورودی، شاه‌نشین و اتاق‌های زیاد است. خانه موزه نیما با توجه به آجرکاری و گچ‌بری‌های زیبا از جاذبه‌های گردشگری مازندران به‌حساب می‌آید.

خانه

خانه موزه نیما یوشیج استان مازندران

خانه

خانه موزه نیما یوشیج استان مازندران

خانه موزه رئیس‌علی دلواریخانه موزه رئیس‌علی دلواری در استان بوشهر و شهر تنگستان قرار دارد. بازدیدکنندگان این موزه شاهد 94 جنگ‌افزار و سند تاریخی مربوط به مبارزات مردم جنوب و زندگی‌نامه و مبارزات رئیس‌علی دلواری هستند. این خانه موزه عمری 110 ساله و مساحتی سه هزار و 750 مترمربع دارد. اسناد و اشیاء باارزش تاریخی در 17 فضا در خانه موزه رئیس علی دلواری حفظ و نگه‌داری می‌شود.خانه

خانه موزه رئیس علی دلواری استان بوشهر

خانه

خانه موزه رئیس علی دلواری استان بوشهر

اگر قصد سفر دارید چه با خودروی شخصی چه با هواپیما قبل از  سفر حتما  رزرو هتل  و خرید بلیط هواپیما را انجام دهید تا بدون نگرانی از محل اسکان سفر خوب و خوشی را داشته باشید.

خانه

خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی در گیلان

خانه

خانه موزه دکتر چمران در تهران

با توجه به اینکه در شهرهای مختلف ایران از این خانه موزه ها وجود دارد، قبل از سفر تحقیقی انجام دهید و از خانه موزه های شهر مقصد خود اطلاع پیدا کنید و بازدید از آن را حتما در سفر خود بکنجانید.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر