خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی در شهرهای مختلف

8 دقیقه زمان خواندن
خوشمزه‌ترین-غذاهای-ایرانی-در-شهرهای-مختلف

به هر گوشه از ایران که سفر کنیم با جاذبه‌ها و آثار تاریخی بسیاری از پادشاهان مختلف آشنا می‌شویم که همه آن‌ها بیانگر تاریخ طولانی مدت این کشور پهناور هستند اما یکی دیگر از راه‌های آشنا شدن با فرهنگ و تاریخ یک شهر، شناخت فرهنگ غذایی آن منطقه است. بسیاری از ما زمانی که عازم سفر به شهر دیگر هستیم بعد از لیست کردن مکان‌های دیدنی که باید ببینم حتما خوردن غذای محلی و سنتی آن شهر را نیز در برنامه سفر خود قرار می‌دهیم. در این مقاله قصد داریم شما را با خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی که در شهرهای مختلف می‌توانید امتحان کنید، آشنا کنیم.

میرزاقاسمی گیلان 

زمانی که صحبت از شهرهای شمالی کشور مانند گیلان و مازندران می‌شود، بادمجان و سیر اولین گزینه‌هایی هستند که در ذهن نقش می‌بندند. میرزاقاسمی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که فقط می‌توان در استان گیلان نمونه اصلی آن را امتحان کرد. بهترین نوع میرزاقاسمی با بادمجان کبابی طبخ می‌شود.

بریان اصفهان

مطمئنا کمتر کسی است که به اصفهان سفر کرده باشد و محبوب‌ترین غذای این شهر را امتحان نکرده باشد. بریان یا بریون یکی دیگر از غذاهای ایرانی و خوشمزه استان اصفهان در کنار خورشت ماست است. اگر رزرو هتل خود را در یکی از هتل های اصفهان مانند هتل عباسی یا هتل پارسیان کوثر انجام داده‌اید، می‌توانید این غذا را در رستوران‌های هتل امتحان کنید. همچنین می‌توانید لذت خوردن این غذا را در میدان نقش جهان که از معروف‌ترین جاذبه های اصفهان چند برابر کنید.

کوفته تبریزی

از دیگر غذاهای ایرانی می‌توان به کوفته‌های تبریز اشاره کرد. کوفته ممکن است در دیگر شهرهای ایران نیز طبخ شود اما مواد و طرز پخت کوفته‌های تبریزی کاملا متفاوت است. زمانی که به این شهر زیبا سفر کردید و از تمام جاذبه های تبریز مانند بازار بزرگ تبریز و مسجد کبود دیدن کردید، حتما زمانی را برای خوردن این غذای سنتی اختصاص دهید.

کلم پلو شیراز

از دیگر غذاهای ایرانی می‌توان به کلم پلو شیرازی اشاره کرد. زمانی که از بازدید جاذبه های شیراز مانند ارگ کریم خان، نارنجستان قوام، حافظیه و … بازگشتید، بهترین زمان برای استراحت و خوردن این غذای خوشمزه به همراه سالاد شیرازی با عطر بهار نارنج تازه است.

کرمانشاه و دنده کباب

کباب جز جدا نشدنی از سفره و غذاهای ایرانی است و تقریبا هریک از شهرهای ایران کبابی مخصوص برای خود دارد. در این میان یکی از خوشمزه‌ترنی کباب‌ها مربوط به استان کرمانشاه است. دنده کباب کرمانشاهی از غذاهای سنتی این استان است که طرز طبخی کاملا متفاوت با دیگر دنده کباب‌ها دارد.

قلیه ماهی خوزستان از لذیذترین غذاهای ایرانی

ماهی یکی از اجزا جدانشدنی از غذاهای مردم جنوب کشور است و آن را به روش‌ها مختلف طبخ می‌کنند. یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی استان خوزستان، قلیه ماهی است که با سبزی مخصوص طبخ می‌شود. اگر به اهواز نیز سفر کردید، خوردن فلافل‌های تند در کنار پل سفید که از جاذبه های اهواز است را از دست ندهید.

قیمه نثار قزوین

قزوین نیز مانند دیگر شهرهای ایران جاذبه‌های بسیاری مانند عمارت چهلستون دارد که دیدن از آن‌ها خالی از لطف نیست اما تمام جاذبه‌های این استان به اماکن تاریخی ختم نمی‌شود، بلکه قزوین از دیگر شهرهای ایرانی با غذایی سنتی به اسم قیمه نثار است. قیمه نثار قزوینی که از دیگر غذاهای ایرانی معروف است با قیمه‌های استان‌های دیگر بسیار تفاوت دارد و علاوه بر لپه و گوشت از سایر خلال‌ها مانند خلال بادام، پسته، پرتغال و … نیز برای این غذا استفاده می‌شود.

بز قورمه کرمانی

از دیگر غذاهای ایرانی می‌توان به بز قورمه کرمان اشاره کرد. این غذا که از گوشت بز، نخود، سیر و پیاز ترکیب شده است یکی از خوشمزه‌ترین غذاها در بین گردشگران خارجی و داخلی است. این غذا را می توان با برنج یا نان سرو کرد. از بهترین مکان‌ها برای امتحان کردن این غذای سنتی کرمانی باغ شاهزاده ماهان از زیباترین جاذبه های کرمان است.

خوردن آش در شهر بادگیرهای خشتی

از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی می‌توان به آش‌های یزد اشاره کرد. این شهر نه تنها اولین شهر خشتی جهان با بادگیرهای بلند است بلکه شهر آش‌های ایران نیز است و انواع مختلفی از آن مانند آش شولی، آش کدو و آش کدو در رستوران‌های این شهر سرو می‌شوند. با رزرو هتل های یزد مانند هتل سنتی فهادان از خوردن آش در محیطی سنتی لذت ببرید.

سخن آخر

امتحان کردن غذاهای هر شهر یکی از بهترین تفریحات و تجربیات در سفر است چرا که نه تنها با غذاهای ایرانی جدید آشنا بلکه با فرهنگ و آداب و رسوم غذایی یک منطقه نیز آشنا می‌شویم. در این مقاله به معرفی چند نمونه از غذاهای سنتی شهرهای ایران پرداخیتم تا در سفر بعدی که به هر یک از این شهرها دارید، امتحان کردن آن‌ها را از دست ندهید. در شهر شما چه غذاهای سنتی و محلی خوشمزه‌ای وجود دارد؟ با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر