دشت هلن چهارمحال و بختیاری مکانی بکر برای گردشگران

9 دقیقه زمان خواندن
دشت-هلن-چهارمحال-و-بختیاری-مکانی-بکر-برای-گردشگران

چشمان خود را ببندید و تصور کنید در حال قدم زدن بین علفزارهای سرسبز و لاله‌های واژگون هستید، کمی عمیق‌تر تمرکز کنید، صدای آب، صدای پرندگان و صدای طبیعت را می‌شنوید؟ شاید فکر کنید تجربه کردن این حس و مکان تنها در خواب و خیال یا در یکی از کشورهای خارجی میسر است اما در حقیقت اینطور نیست. تنها کمی آن طرف‌تر از پیچ‌های استان چهارمحال و بختیاری یکی از زیباترین نقاشی‌های خداوند بر روی زمین نقش بسته است. دشت هلن چهارمحال و بختیاری از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران و این استان است و می‌تواند گزینه مناسبی برای فرار از شلوغی و پناه بردن به دل طبیعت باشد. شما نیز اگر قصد سفر و طبیعت‌گردی دارید، کوله پشتی خود را بردارید و همراه ما باشید تا با این جاذبه شگفت‌انگیز بیش‌تر آشنا شوید.

دشت هلن عروس چهارمحال و بختیاری

دشت هلن چهارمحال و بختیاری که به عروس ایران و این استان معروف است یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران و یکی از بهترین و بکرترین مناطق برای استراحت و طبیعت‌گردی است. این دشت در گذشته محل چرای دام‌ها و زندگی عشایر بختیاری بوده است و در همان سال‌ها پرستاری آمریکایی به نام هلن به همراه همسر ایرانی و بختیاری خود به همراه ایل بختیاری در این دشت زندگی می‌کردند و به درمان و معالجه آن‌ها می‌پرداختند. عشایر این منطقه نیر برای جبران زحمات آن‌ها نام هلن را برای این بهشت کوچک انتخاب کردند.

موقعیت جغرافیایی دشت هلن چهارمحال و بختیاری

دشت هلن چهارمحال و بختیاری در فاصله ۱۱۰ کیلومتری از این استان و در نزدیکی شهرهای لردگان، اردل و کیار قرار دارد. دشت هلن از نظر موقعیت توپوگرافی بر روی نقشه، کوهستانی است و دارای ارتفاع بلندی به نام کوه بزمی است. کمی پایین‌تر از کوه به رودخانه ارمند که کم ارتفاع‌ترین سطح دشت است می‌رسیم، جایی که امروزه محل کمپینگ بسیاری از طبیعت دوستان است.

پوشش گیاهی دشت هلن

اگر تا چند سال قبل از پیدا شدن لوله‌های نفت به دشت هلن چهارمحال و بختیاری سفر می‌کردید، مطمئنا دشتی پوشیده از درختان بلوط را می‌دید اما با گذر زمان از تعداد آن‌ها نیز کاسته شد. پوشش گیاهی این منطقه امروزه درختان بلوط، ارژن، گون، بادام، گز، زالزالک، دافنه و … هستند.

گونه‌های جانوری

دشت هلن چهارمحال و بختیاری با توجه به پوشش گیاهی و رودخانه‌ها، محل زندگی بسیاری از گونه‌های جانوری مانند سنجاب ایرانی، کل و بز، تشی، شغال، کمرکولی بزرگ، کبوتر جنگلی، خرس قهوه‌‌ای، عقاب طلای، خرگوش و … است. با کمک سازمان محیط زیست، دولت این دشت را در سال ۱۳۸۰ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی کرد.

اقلیم آب و هوایی دشت هلن

منطقه حفاظت شده دشت هلن چهارمحال و بختیاری با توجه به کوهستانی بودن زمستان‌های سردی دارد اما تابستان‌های آن معتدل و مرطوب هستند.

تفریحات دست هلن

قایق سواری در رودخانه، دورهمی‌های شبانه، درست کردن چای آتشی، کوهنوردی و … از بهترین تفریحاتی است که می‌توانید در دشت هلن چهارمحال و بختیاری تجربه کنید اما نکته مهم در هنگام سفر به این منطقه صدمه نزدن به طبیعت و محل زندگی حیوانات است.

اقامت در دشت هلن

کمپینگ و چادر زدن در طبیعت مطمئنا اولین گزینه مسافران به دشت هلن چهارمحال و بختیاری است اما اگر از گذراندن شب در چادر وحشت دارید، پیشنهاد ما به شما رزرو هتل است. هتل های شهرکرد از جمله هتل پارسیان آزادی شهرکرد و هتل جهانگردی از بهترین گزینه‌ها هستند.

بهترین فصل برای سفر

یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به دشت هلن چهارمحال و بختیاری، بهار فصل دوباره زنده شدن طبیعت است. زمستان‌های این دشت به دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیار سرد است اگرچه دیدن آن در این فصل نیز خالی از لطف نیست.

سخن آخر

شاید کمی اغراق باشد اما می‌توان دشت هلن چهارمحال و بختیاری را بهشتی کوچک بر روی زمین دانست و به جرات می‌‌توان گفت یکی از زیباترین آفرینش‌های خدا روی کره زمین است. هر ساله افراد زیادی به بازدید از این بهشت زمینی می‌روند تا بتواند به روح و جسم خود استراحت بدهند. شما نیز اگر تاکنون از این منطقه بازدید کرده‌اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر