روایت تصویری از عزاداری ماه محرم در شهرهای مختلف

7 دقیقه زمان خواندن
ماه محرم

ماه محرم که از راه می‌رسد خیلی چیزها را همراه خودش می‌آورد، غم و اندوه، شهادت، شهامت، آزادگی، ظلم‌ستیزی، معرفت، انس و الفت، همدلی و ... این یکی از منحصربه‌فردترین اتفاق‌های روی زمین است که در یک‌زمان همه یک‌صدا و یکدل به عزاداری و سوگواری می‌پردازند. نکته حائز اهمیت و جالب این‌که همه اقوام ایرانی مسلمان و غیرمسلمان با آداب و سوم خاص خود در برگزاری مراسم‌های ماه محرم و صفر مشارکت دارند. بعضی از شهرهای ایران با برگزاری عزاداری‌های خاص و باشکوه هرساله باعث جذب گردشگران و مسافران زیادی شده‌اند. هر یک از این مراسم‌ها اسم‌های مخصوص به خود را دارند مانند: طبق کشی، گِل مالی، بیل‌زنی، طشت گردانی، نخل گردانی، دسته‌های شاخسی و واخسی و ... .

همراه ما باشید با گزارش تصویری از عزاداری‌ها در شهرهای مختلف ایران.

مراسم طشت گذاری و دسته‌های شاخسی، واخسی

در شهرهای آذربایجان و اردبیل دو رسم قدیمی به نام‌های طشت گذاری و دسته‌های شاخسی، واخسی به عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازند. بسیاری برای دیدن و شرکت کردن در این مراسم در ایام محرم به این شهرها سفر می‌کنند. مراسم شاخسی، واخسی همراه با دسته‌های طولانی و به‌صورت زنجیر وار و طشت گذاری نمادی از مشک سقای کربلا و آب رود فرات است.

مراسم محرم در اردبیل

مراسم طشت گذاری در اردبیل

آیین گِل مالی در لرستان

در لرستان از روزهای ابتدایی محرم خیمه‌ها و تکیه‌های عزاداری را بر پا می‌کنند. سپس حوضچه‌های بزرگ و کوچکی را با آجر درست کرده و آن‌ها را خاک‌های نرم و الک شده پر می‌کنند. بطری‌های گلاب را بر روی تپه‌های خاک در میان حوضچه می‌چینند، تا در روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط کرده و گِل روز عاشورا را درست کنند. در روز عاشورا عزاداران حسینی خود را با این گِل خوشبو آغشته کرده و سپس در کنار آتشی که از قبل آماده‌شده می‌ایستند تا خشک شوند سپس راهی دسته‌های عزاداری شده و به عزاداری و نوحه‌خوانی می‌پردازند.

مراسم محرم در لرستان

مراسم گل مالی در لرستان

مراسم محرم در لرستان

مراسم گل مالی در لرستان 

مراسم نخل گردانی در یزد

در یزد مراسم نخل گردانی سال‌های سال است که برگزار می‌گردد. این نخل که نمادی از تابوت امام حسین (ع) و یا یکی از شهدای کربلا است با وسواس خاصی آذین می‌بندند. این نخل از جنس چوب است که وزن بسیار بالایی دارد، بطوریکه برای حمل و تزئین آن نیاز به همکاری تعداد زیادی است. در ابتدای بحث گفتیم، ماه محرم ماه همدلی‌ها است که نماد واقعی آن را در این مراسم شاهد خواهید بود. نکته جالب این مراسم اینجاست که هم‌وطنان زرتشتی نیز باعلاقه و ارادت خاصی که به امام حسین دارند در این مراسم همکاری و شرکت دارند. هرساله مراسم نخل گردانی مورد استقبال بسیاری از هم‌وطنان قرار می‌گیرد و از استان‌ها و شهرهای مختلف برای شرکت در این مراسم به استان یزد سفر می‌کنند. این مراسم در یزد، تفت و برخی از شهرهای این استان برگزار می‌گردد.

مراسم محرم در یزد

مراسم نخل گردانی در یزد

مراسم محرم در یزد

مزاسم نخل گردانی در یزد

در ایام ماه محرم بخصوص در دهه اول هم وطنان زیادی برای شرکت کردن در مراسم عزاداری و شرکت در مراسم های خاص به شهرهای مختلفی مثل: یزد، مشهد مقدس، قم، اردبیل، آذربایجان، زنجان، قزوین و ... سفر می کنند.

مراسم عزدارای در بوشهز

مراسم واحد خوانی در بوشهر

مراسم عزاداری محرم در قزوین

مراسم طبق کشی در قزوین

به هر کجای ایران عزیز که سفر کنید می توانید از میان صدها هتلی که مرکز ملی رزرواسیون مهر برای شما در نظر گرفته است، یکی را به دلخواه خود انتخاب و رزرو هتل خود را قبل از اقدام به سفر انجام دهید، تا خیالتان از بابت محل اسکان راحت باشد.

05 دی , 1396
0 نظر
زهره توکلی

زهره توکلی

تعداد نوشته ها : 15

حتما این مَثل قدیمی رو شنیدید که میگن بسیار سفر باید تا پخته شود خامی، واقعا درست گفتن با هر بار سفر و دیدن آثار طبیعی و تاریخی خیلی چیزها می توان آموخت، ولی دلیل بر این نیست اگر امکان سفر به تمام جاذبه های طبیعی و تاریخی رو نداری، نمیتونی تحقیق کنی، علاقه به سفر و شناخت جاذبه ها و ذوق نوشتن باعث شده تا از طریق بلاگ رزرواسیون مهر تجربیات خودم رو به اشتراک بگذارم.

ثبت نظر