سفر به ارومیه، پاریس ایران فراموش نشدنی است.

10 دقیقه زمان خواندن
سفر به ارومیه، پاریس ایران

ما ایرانی ها عِرق خاصی به برخی شهرها و جاذبه های تاریخی و طبیعی خودمان داریم. همان شوخی رایج که اول هر پیام تشویقی می‌نویسند اگر خون آریایی در رگ‌هات هست ... بله! ارومیه و دریاچه ارومیه یکی از همان نقاط حساس روح ماست..سفر به ارومیه و دیدن دریاچه ارومیه که تا چندسال پیش که خشک بود ؛ اصلا صفایی نداشت. اما به لطف پایمردی دوستداران محیط زیست جانی تازه یافته است . این روزها سفر به ارومیه خصوصا در هوای بهاری لذت دو چندان دارد.شهر ارومیه به پاریس ایران معروف است. این شهر زیبا در واقع بصورت دشتی است که در مجاورت با کوههای استان آذربایجان غربی و دریاچه ارومیه قرار دارد. آب و هوای این شهر در تابستان گرم و در زمستان سرد است. برای سفر به ارومیه شما می توانید از طریق تهیه خرید بلیط هواپیما اقدام کنید البته راه دشوارتری نیز وجود دارد و آنهم سفر از طریق ترمینال اتوبوسرانی است.پیش از حرکت به سمت ارومیه به شما توصیه می کنیم با رزرو هتل ارومیه از داشتن اقامتگاهی مناسب اطمینان یابید. هتل آریا ، هتل پارک ، هتل جهانگردی ، هتل ساحل ، هتل آنا و هتل ایران پارک از جمله هتلهای خوب ارومیه هستند. البته یکی از هتلهای بسیار جذاب ارومیه نیز هتل باری است که در کنار سواحل ارومیه قرار گرفته است.مهمترین مکان دیدنی ارومیه همان دریاچه ارومیه است. دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه درخاورمیانه و دومین دریاچه آب شور بر روی کره زمین است. آب دریاچه ارومیه بشدت شور است؛ بدین ترتیب هیچ ماهی در آن یافت نمی‌شود. موجودات زنده آن جلبک و میگوی آب شور هستند.دیدن چشم اندازی از مرغابی ها ، فلامینگوها،  اردک های غاز نما و پلیکان های سفیدی که برای پیدا کردن غذا به این دریاچه می آیند به نوبه خود بسیار جذاب و جالب توجه است. ۱۸۶ گونه پرنده در دهه ۷۰ میلادی در این پارک ثبت شدند. در این دریاچه زیبا دو جزیر وجود دارد که در جزیره اشک یکی از نادرترین انواع گوزن های جهان یعنی گوزن زرد قرار دارد.یکی از مراکز گردشگری طبیعی و تفریحی ارومیه پارک اللرباغی است. پارک اللرباغی در جنوب شهر ارومیه و حاشیه خیابان والفجر قرار دارد . این پارک طولانی ترین پارک شهر ارومیه است. پارک تخم مرغی ارومیه نیز که در ابتدای شهرک ایثار قرار دارد، از دیگر پارک های زیبای ارومیه است.

پارک

پارک اللرباغی ارومیه

پارک

پارک اللرباغی ارومیه

از آنجایی که پارک به شکل تخم مرغ شبیه است به نام پارک تخم مرغی مشهور شده است . اگر علاقمند به خرید باشید و ضمنا بخواهید به شهربازی ارومیه نیز سری بزنید حتما از این پارک دیدن کنید، زیرا پارک تخم مرغی در مجاورت با بازارچه اول شمالی است، شهربازی آن نیز مکانی برای تفریح بچه هاست.برای دوستداران به آشنایی با ادیان و اقوام مختلف توصیه می کنیم؛ حتما به شهر ارومیه سری بزنند. زیرا همانطور که ارومیه به شهر ادیان و اقوام مختلف معروف است؛ محل پیوند اقوام کرد، فارس و ترک است. ضمن اینکه علاوه بر ترک های شیعه مذهب تعداد زیادی از ترک های حنفی و شافعی و کردهای سنی نیز در این شهر ساکن هستند علاوه بر اینها اقوام آشوری و مسیحیان ارمنی عزیزمان نیز در این شهر ساکن هستند.حضور مسیحیان ارمنی در این شهر باعث ایجاد کلیساهای فراوانی شده است. از مهمترین کلیساهای این شهر می‌توان به کلیسای ننه مریم، کلیسای ماریوخنه ، کلیسای حضرت مریم، قره کلیسا و کلیسای مارسرگیز اشاره کرد.کلیسای مارسرگیز که یکی از کلیساهای بسیار قدیمی و مربوط به دوره ساسانیان است که در5 كيلومتري جنوب‌غربي شهر اروميه نزديك تفرجگاه بند قرار دارد. این مکان محل دفن قدیس سرگیز است. از نکات جذاب این بنا این است که تمام ديوارها و سقف آن را با سنگهاي نامنظم و بصورت بسيار ماهرانه و در نهايت استحكام ساخته اند.کلیسای حضرت مریم نیز در روستای نخجوان تپه از توابع شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی واقع است. از زیبایی های چشم نواز این کلیسا معماری آن است که برای علاقمندان به معماری دیدن این بنای سنگی و خشتی خالی لطف نیست. 

کلیسای                                                                                                                 کلیسای قره ارومیه

شهر ارومیه به معنای شهر آب است. برای همین اکثر نقاط دیدنی شهر نیز همان چشمه ها و آبشارها و برکه ها هستند. مثلاً  برکه دالامپر در کنار کوه دالامپر و بصورت طبیعی بوجود آمده است. اگر می خواهید این برکه زیبا را ببیند باید از شهر ارومیه 35 کیلومتر به سمت جنوب غربی شهر فاصله بگیرید. این برکه زیبا پوشیده از نیلوفر آبی ، نی و جگن و سایر گیاهان آبزی است. گلهای آلاله، پامچال، میمون وحشی، بابونه، بو مادران، گل کاسنی، گل مریم، شوید وحشی و گلهایی از تیره آفتابگردان در اطراف این برکه به چشم می خورد.آبشار شملکان اروميه در جوار روستاي شملکان در نزديکي اروميه واقع شده است. نحوه دسترسي به اين روستا عمدتاً از طريق روستاي بند است ولي از دامنه‌هاي روستاي سير نيز مي‌توان به آن رسيد كه البته در اين مسير مي‌توان از قلعه‌ای تخريب شده كه فقط چند ستون از آن باقيمانده، نيز بازدید کرد. دامنه‌هاي اين آبشار پوشیده از نوعی سبزي كوهي بنام شنگ (يمليه) است.

آبشار

آبشار شملکان ارومیه

از دیگر دیدنی های این شهر می توان به : غاز کهریز، پیست اسکی خوشاکوه، آبشار شملکان، چشمه آب معدنی زنبیل ، چشمه آب معدنی هفتابه، سد شهر چای، تفرجگاه، بند، آبشار سوله دوکل، یخچال نه پله اشاره کرد. از غذاهای سنتی ارومیه می‌توان به دلمه برگ مو، کوفته، یتیمچه و آش‌های کشک (قاتیخ) ،عیران و اماج اشاره کرد..نُقل مهمترین سوغات ارومیه است که در انواع بیدمشکی، گردویی، زعفرانی، پسته‌ای و بادامی عرضه می‌شود. با این حال نقل بیدمشک معروف‌ترین نوع نقل در ارومیه است. این نوع نقل با عرق بیدمشک که محصول خود ارومیه است تهیه می‌شود. از دیگر عرقیات ارومیه بادرنجبو است که در تهیه شربت از آن استفاده می‌شود. حلوای گردو و حلوای هویچ از دیگر سوغاتی‌های ارومیه است. صنایع دستی چوبی و ریزه‌کاری و نازک‌کاری چوب از سوغاتی‌های ارومیه است.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر