چرا سفر به نراق آرامش را به شما باز می‌گرداند؟

10 دقیقه زمان خواندن
سفر به نراق

در رویای خیلی از ما، دوران بازنشستگی در روستا یا شهری کوچک و سرسبز با داشتن مرغ و خروس و باغچه‌ی پر از ریحان و درختان میوه، سپری می‌شود. مخصوصاً ساکنین شهرهای بزرگ که از هیاهوی شهر کلافه شده‌اند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از ما وقتی می‌خواهیم برای سفرهای آخر هفته برنامه‌ریزی کنیم اول می گوییم، برویم به یک روستای خوش آب و هوا یا جایی سرسبز در کنار رودخانه ...این آخر هفته اگر آرزوی حضور در چنین فضای جذابی داشتید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سوار اتومبیل شخصی‌تان شوید یا با خرید آنلاین بلیط هواپیما به اراک، به نراق سفر کنید.آرامش به شما در نراق سلام می‌کنداگر دوست دارید در دنیایی به دور از حساب و کتاب‌های امروزی قدم بزنید و خنکای باد و عطر دل‌انگیز درخت‌های میوه و صدای حیوانات خانگی روحتان را نوازش دهد، باید سفر به نراق را در برنامه خود قرار دهید. شهری کوچک اما بسیار قدیمی و تاریخی که گردشگران را مجذوب و مفتون خود می‌کند. هوای دلچسب و خنک، سکوت و آرامش کوچه و پس کوچه های این شهر با مردم صميمي و ساده همه و همه خبر از گذشته گمشده‌اي می‌دهد که دلتنگي را برطرف مي‌کند و لحظاتي را مي‌توانيد فارغ از دود و ماشين تنفس کنيد. زيبايي و تاريخي بودن اين شهر را مي‌توان با بافت قديمي يزد مقايسه کرد، شهري به دور از دود و ترافيک و ماشين.کدخدا ریش بلند صاحب نراقنراق از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است. برخی مورخان، تاریخ شکل‌گیری این شهر را قبل از اسلام می‌دانند و معتقدند در ابتدا ۱۷ روستای در مجاورت هم در این ناحیه وجود داشته است که اهالی آن‌ها به دین مجوس و گبر بوده‌اند. نراق امروزی در دوره‌های پس از ورود اسلام به ایران و توسط شخصی ملقب به ریش‌بلند که سمت کدخدایی داشته، در مکان نراق سفلی احداث شده است. نراق با داشتن آثار و بناهای تاریخی، خانه‌های قدیمی و همچنین چندین امامزاده و در کنار این‌ها آب و هوا و مناظر طبیعی کوهستانی، به منطقه‌ای گردشگری ویژه‌ی تبدیل شده است. اگر بافت قدیمی یزد یا شهر دیدنی ماسوله را دوست دارید، قطعاً سفر به نراق یکی از بهترین سفرهای شما خواهد بود.

کوچه

کوچه های زیبای نراق

اگر می‌خواهید به نراق سفر کنید، نگران رزرو هتل یا انتخاب مسافرخانه نباشید. برای اقامت در نراق، اقامتگاه بوم گردی خانه نخجیر نراق بهترین انتخاب است. با قدمتی حدود 100 سال،  دیوارهای کاهگلی، فضایی کاملا سنتی و آرام همراه با غذاهای محلی و بومی همه یادآور میراث گذشتگان هستند. نحوه‌ی اداره کردن خانه نخجیر به گونه‌ای است که میهمانان با شیوه‌ی سنتی اقامت در آن منطقه کاملا آشنا شده و اقامتی خاطره انگیز را تجربه خواهند کرد.

اقامتگاه

اقامتگاه بومگردی نخجیر نراق

نراق کوچک اما به وسعت تاریخ بزرگشهر کوچک نراق از شهرهای تاریخی کشور است چنانکه ابن بطوطه در زمان خود قدمت این شهر را 700 سال دانسته است. شهر نراق با داشتن بافت شهری دوره قاجار یکی از زیباترین و دست نخورده‌ترین بافت‌های تاریخی کشور است. در حال حاضر شهر تاریخی نراق به عنوان یکی از 20 شهر دارای بافت تاریخی در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. از جمله آثار تاریخی و طبیعی این شهر زیبا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آب

یکی از آب انبار های نراق

قلعه تاریخی اُلآل به معنی آشیانه عقاب و در زبان ترکی به جن می‌گویند و در باورهای مردم نراق قلعه اُل به قلعه جنیان هم معروف می‌باشد و حکایت‌ها و افسانه‌های مختلفی هم از حضور جنیان در این قلعه وجود دارد. اما نترسید این فقط یک باور قدیمی است.راه ورودی صعب العبور یکی از مهمترین ویژگی این قلعه به حساب می‌آید که در گذشته ساکنان به محض احساس ناامنی، مسیر را تخریب و در دهانه غار به دفاع از خود می‌پرداختند. در فرهنگ و تاریخ شفاهی مردم این باور وجود داشته که از این قلعه به پشت کوه ال راهی مخفی وجود دارد که چنانچه دژ سقوط کند بتوانند خود رابه جاسب رسانده و از مهلکه بگریزند.این قلعه قدیمی و تاریخی از گزند سارقین و حفاران غیرمجاز مصون نمانده و قسمت زیادی از حوض ورودی غار یا آثار و بقایای تاریخی داخل غار آسیب خورده است. پائین بودن رطوبت وعدم تابش نور موجب گردیده این غار اشیاء درون خود را به خوبی محافظت کند و چنانچه میراث فرهنگی دست به کاوش این قلعه و دژ تاریخی بزند مطمئنا بخشی از تاریخ ایران و نراق را از دل این قلعه طبیعی استخراج خواهد کرد .کاروانسرای شمس السلطنهکاروانسرای شمس السلطنه یكی از زیبا ترین اماكن تاریخی شهر نراق است که در دوره قاجار احداث شده است. قدمت بنا به درستی مشخص نیست ولی بر اثر شواهد موجود بیش از 150 سال از ساخت آن می گذرد.این مجموعه شامل یک راسته بازار، چهار سوق، تاجر سرا و کاروانسرا می باشد. طول تقریبی بازار 200 متر و در جهت خیابان اصلی شهر شرقی، غربی احداث شده است. مصالح این بنا عمدتا آجر و سنگ و در برخی جا ها از خشت خام می‌باشد.در مجموعه بازار و کاروانسرا زیباترین آثار معماری عصر قاجار به چشم می‌خورد. از درب‌های گره‌کاری شده مجموعه تاجر‌سرا که از زیباترین قسمت‌های این بخش است تا کاشی کاری‌ها و سبک معماری کارونسرا که چشم هر بیننده‌ای را ساعت‌ها به خود مشغول می‌کند.

کاروانسرای

کاروانسرای شمس السلطنه نراق

امامزاده سلیمان نراقدر این بقعه 6 امامزاده به نام‌های‌ هادی و سلیمان از نوادگان امام علی بن ابی‌طالب‌(ع) و مهدی، مطهر، طاهر و حسین از نوادگان امام کاظم(ع) مدفون هستند. روایت شده است که؛ این امامزادگان در اطراف نراق به شهادت رسیده و چون مردم نراق شیعه مذهب و پیرو سادات علوی بوده‌اند آنها را به شهر آورده و با احترام آنها را دفن کرده اند.بقعه امامزاده سلیمان در قرن هفتم هجری با معماری 8 ضلعی، گنبد دو پوش و مصالح خشت و گل در شهر قدیمی نراق ساخته شده است و در دوره صفویه کاشی‌کاری گنبد، نما کاری آجر و صحن شرقی به این بقعه اضافه و در دوره قاجار دو صحن دیگر در ضلع شمال و جنوب آن الحاق شده است.بقعه امامزاده سلیمان دارای 4 درب در 4 جهت اصلی بوده و ورودی این بنا در طرف شرق دارای یک درب چوبی با کنده‌کاری زیبا و هنرمندانه مربوط به سال 935 و از آثار دوره صفویه است. روی این درب علاوه بر اشعار پارسی، آیاتی از قران کریم نیز حک شده است.

امامزاده

امامزاده سلیمان نراق

غار چال نخجیرغار چال نخجیر به قدمت 70 میلیون سال و به دلیل گسل معکوسی که در منطقه عمل کرده است و پس از گذشت میلیون‌ها سال به گونه کنونی خود در آمده است. این غار متعلق به دوره سوم زمین شناسی است و یکی از پدیده‌های انگشت شمار جهان به‌ شمار می‌‌آید که در سال 1368 توسط گروهی از کوهنوردان شناسایی شده ‌است.بیش از 2 هزار متر فضای خشک در محوطه درونی این مجموعه شناسایی شده است که عموما کریستالیزه بوده و تزئینات بلوری و اسفنجی کف، دیوارها و سقف آن از ناب‌ترین نمونه‌‌های موجود جهان به شمار می‌آید. وجود  سنگ‌‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم ‌الجثه بلورین از جنس آهک و دریاچه‌ی بسیار وسیع زیبایی عجیبی به این غار داده است.

غار

غار چال نخجیر نراق

شاید با شنیدن نام غار، از عدم تهویه نامناسب و نبود اکسیژن بترسید اما تهویه ‌طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از عجایب این غار شگفت انگیزاست، در تابستان خنک و در زمستان گرم است و هیچ گاه در این مجموعه بازدید کنندگان با کمبود اکسیژن روبرو نمی ‌شوند.تالارهای عروس، گل کلمی، آبشارگلی، فرسنگ و هیولا از جمله بخش‌های دیدنی این غار نادر و عجیب است.آبشار دره آبشتادر فاصله 3 کیلومتری شمال غربی شهر نراق و در امتداد کوه اُل دره آبشتا واقع شده است. البته موقعیت مکانی این آبشار جزء جاذبه‌های طبیعی شهرستان دلیجان به شمار می‌آید اما زیبایی و نزدیکی آن به شهر نراق، مسافران شهر نراق را به دیدن این آبشار بی نهایت زیبا تشویق می‌کند.

آبشار

آبشار دره آبشتا نراق

آبشار دره آبشنا یا گیسو با ارتفاعی ۱۵متری، در فصول پرباران سال به‌ویژه فصل زمستان و بهار یکی از منظره‌های زیبای خلقت و آفرینش را در این مکان رقم می‌زند. شاید از خود بپرسید چرا نام دیگر این آبشار گیسو است. علت اين نماگذاري رويش گياه پرسياوش در محل آبشار است که خاطره گيسوان بلند را تداعي مي‌کند.ارتفاعات این دره دارای شیب مناسب برای صخره‌نوردی است و مکانی زیبا برای گردشگران این شهرستان است. 

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر