سی امین نمایشگاه کتاب تهران

10 دقیقه زمان خواندن
 نمایشگاه کتاب تهران

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی ایران به‌ شمار می‌آید که هرساله در اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه از سال 1366 شروع به کار کرد، ابتدا  محل برگزاری آن درنمایشگاه بین المللی تهران در انتهای بزرگراه چمران بود،پس از آن به مصلای تهران منتقل  و تا سال 1394 در همین مکان برپا می شد. سال گذشته برای اولین بار شهر آفتاب مکانی مخصوص برگزاری رویداد فرهنگی متاب میزبان نخستین نمایشگاه کتاب بود.در این نمایشگاه ناشران عمومی، کودک و نوجوان، دانشگاهی و آموزشی آخرین کتاب‌های خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند، همزمان هرساله در کنار برگزاری این نمایشگاه ناشر برتر سال هم معرفی می گردد.علاوه بر ناشران داخلی تعداد زیادی ناشر از کشورهای دیگر در این نمایشگاه شرکت می‌کنند، ازجمله این کشورها می‌توان به هلند، انگلستان، آمریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، هند، عراق، سوریه و ... اشاره کرد. به نقل از کارشناسان در بخش لاتین 46 شرکت‌کننده که مجموعاً 260 ناشر و در بخش ناشران عربی هم 68 شرکت که حدود 120 ناشر را پوشش می‌دهند.

نمایشگاه

غرفه شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نمایشگاه

غرفه شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

با توجه به موقعیت مکانی نمایشگاه های گذشته (شهر آفتاب و مصلی تهران) و به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل: ترافیک در اطراف نمایشگاه، نبود وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب، نبود فضا و تجهیزات کافی، عدم تعیین محل اسکان و هتل برای میهمانان خارجی، آلودگی هوا و... مسئولین را به فکر احداث محل مناسب دیگری جهت برگزاری نمایشگاه های تهران انداخت.شهر آفتابشهرداری تهران پس از تلاش فراوان، زمینی حدود 160 هکتاری را در آزاد راه تهران-قم برای احداث ساختمان جدید نمایشگاه کتاب در نظر گرفت که در سال 1390 ساخت آن شروع شد. از ویژگی های مهم  محل جدید، موقعیت این نمایشگاه است که در نزدیکی فرودگاه بین المللی (ره)، امکان اتصال به خطوط  مترو و راه آهن تهران و حرم مطهر امام خمینی (ره) می باشد.شهر آفتاب  از سه بخش اصلی شامل: نمایشگاه ها، محور چهار باغ به عنوان یک محور شهری و محل گذران اوقات فراغت بازدید کنندگان و مجموعه هایی  که شامل مرکز تجاری، مرکز همایش، هتل ها، مسجد، ساختمان های اداری و سمینار، بخش های خدماتی و تاسیساتی، پارکینگ های طبقاتی زیرزمینی و ... تشکیل شده است. زیربنای کل مجموعه نمایشگاه حدود 930000 متر مربع، و مابقی آن را فضای سبز و روباز در نظر گرفتند که مجموعه ی نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب یکی از سبزترین نمایشگاه های بین المللی در سطح جهان محسوب می شود.

نمایشگاه

محوطه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نمایشگاه

محوطه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

در سال 1395 اولین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهر آفتاب برگزار شد. از امکانات این مجموعه سیستم تهویه مطبوع پیشرفته، سالن های بزرگ با طراحی و معماری زیبا، فضای سبز بزرگ و ... است  که خوشبختانه خبری از مشکلات قبلی در برپایی نمایشگاه وجود نداشت.

هر ساله معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بن تخفیف کتاب برای اساتید، دانشجویان، طلاب، اعضای هیات علمی و ...  در نظر می گیرد. زمان ثبت نام جهت گرفتن این بن تخفیف از 31 فروردین تا 7 اردبهشت ماه است. علاقمندان جهت گرفتن این بن در این تاریخ می بایست به این سامانه http//bon.tibf.ir  مراجعه و ثبت نام خود را انجام دهند.طبق برنامه ریزی انجام شده تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب امسال از 13 اردیبهشت ماه  الی 23 اردیبهشت در مجموعه شهر آفتاب خواهد بود. شعار سال قبل نمایشگاه کتاب «فردا برای خواندن دیر است» بود و شعار امسال «یک کتاب بیشتر بخوانیم» در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که میهمان ویژه امسال نمایشگاه کتاب کشور ایتالیا است.

نمایشگاه

محوطه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

شرکت کنندگان در نمایشگاه کتاب تهران می توانند از طریق ایستگاه آفتاب که بزرگترین ایستگاه مترو در خاورمیانه است، جهت بازدید از نمایشگاه کتاب استفاده کنند. علاوه بر این شهرداری تهران اعلام کرد با 9 خط اتوبوس در روزهای برگزاری نمایشگاه آماده انتقال بازدید کنندگان به نمایشگاه کتاب است. امید آن است که این رویداد مهم فرهنگی بتواند پیامدهای مطلوبی در سطح کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه داشته باشد.

نمایشگاه

اتوبوس های برقی جهت جابجایی بازدید کنندگان نمایشگاه کتاب تهران- شهر آفتاب

اگر مسافر شهر تهران و عازم نمایشگاه هستید می توانید برای اقامت رزرو هتل ایبیس یا رزرو هتل نووتل در نزدیکی نمایشگاه کتاب را انجام و یا نگاهی به لیست هتل های تهران بیندازید. 

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر