معرفی ۱۰ غذای سنتی شیراز

7 دقیقه زمان خواندن
معرفی ۱۰ غذای سنتی شیراز

شیراز شهری زیبا با مردمی خونگرم و مهمان‌نواز است که با توجه به جاذبه‌های منحصربه‌فردی که دارد، سالانه از سراسر جهان پذیرای گردشگران بسیاری است. باید گفت یکی دیگر از عواملی که سبب محبوبیت این شهر در میان گردشگران آن شده، غذاهای سنتی شیراز است که از طعم و مزه فوق العاده‌ای برخوردار هستند. غذاهایی که در شیراز طبخ می‌شوند با توجه به تنوعی که دارند، متناسب با تمام ذائقه‌ها هستند و از همین جهت هرکس با هر سلیقه‌ای می‌تواند از آن‌ها لذت ببرد. در ادامه با من همراه باشید، تا با 10 غذای سنتی شیراز و مواد تشکیل دهنده هریک بیشتر آشنا شویم.

۱) کلم پلو معروف‌ترین غذای سنتی شیراز

کلم‌ پلو معروف‌ترین غذای سنتی شیراز است البته این غذا در شهرهای دیگر ایران نیز طبخ می‌شود اما کلم پلو شیرازی طبخ و مزه‌ای متفاوت دارد. شیرازی‌ها برای طبخ این غذا از کلم قمری، آرد نخودچی، گوشت چرخ‌کرده و سبزیجاتی مانند ترخان، شوید، تره و ریحان استفاده می‌کنند. گوشت چرخ‌کرده را با آرد نخودچی را همراه با ادویه‌ها به صورت قلقلی در روغن و آبلیمو سرخ کرده و برنج آبکش شده را با سبزیجات مخصوص مخلوط کرده و دم کنید بعد از یک ساعت گوشت‌ها را به آن اضافه کنید. اگر به شیراز سفر کردید امتحان کردن این غذا در کنار ترشی و سالاد شیرازی در رستوران‌های سنتی از دست ندهید.

۲) دوپیازه آلو

قبل از معرفی این غذا باید به این نکته توجه داشته باشید که در شیراز به سیب‌زمینی آلو گفته می‌شود. دوپیازه آلو غذای سنتی شیراز است که پخت آسانی دارد و بسیار خوشمزه است. برای تهیه این غذا باید سیب‌زمینی را در ابتدا آب‌پز کنید و سپس به همراه رب گوجه فرنگی، پیاز داغ و سایر ادویه‌ها سرخ کنید. این غذا بیشتر برای وعده شام همراه با نان سرو می‌شود.

۳) شیرازی پلو

شیرازی‌ها پلوهای متنوعی در لیست غذاهای خود دارند. شیرازی پلو دیگر غذای سنتی شیراز است. کمتر کسی به شیراز سفر کرده و بعد از خوردن این غذا به آن علاقه‌مند نشده است. برای پخت این غذا از بادمجان، مرغ، برنج، زعفران، ادویه‌ها، زرشک و ماست استفاده می‌شود. شیرازی پلو بسیار خوش عطر و خوشمزه است. در کنار این غذا می‌توانید از سبزی خوردن و سالاد شیرازی نیز بهره‌مند شوید.

۴) شکر پلو

یکی از اصلی‌ترین موادی که شیرازی‌ها در طبخ غذاها از آن استفاده می‌کنند، شکر است. شکر پلو نام دیگر غذای سنتی شیراز است و همانطور که از اسمش پیدا است، شیرین است. اگر به غذاهای شیرین علاقه‌ دارید، این پلو را از دست ندهید، اما اگر به طعم شیرینی در غذا علاقه‌ای ندارید بهتر است دیگر غذاهای این شهر را انتخاب کنید. برای تهیه این غذا از برنج، شکر، پوست نارنگی، بادام، پسته و زعفران استفاده می‌شود.

۵) یخنی نخود شیرازی

غذاهای شیرازی همگی با برنج طبخ نمی‌شوند و غذاهای محلی دیگری به جز پلو‌ها نیز در لیست غذای سنتی شیراز هستند. یخنی نخود دیگر غذای محلی شیراز است و بسیار به آبگوشت سایر شهرها شباهت دارد. مواد لازم برای درست کردن این غذا شامل نخود، گوشت، سیب‌زمینی، پیاز و ادویه‌ها است. این غذا را حتما در رستوران‌های خانگی به همراه ترشی و نان تازه امتحان کنید.

۶) اشکنه شیرازی

دیگر غذای سنتی شیراز، اشکنه شیرازی است. این غذا در شهرهای دیگر با روش‌های طبخ متفاوت نیز تهیه می‌شود. اما اشکنه شیرازی طعمی ویژه و بسیار خوشمزه دارد. برای تهیه این غذا از پیاز، تخم‌مرغ، شنبلیله، نعناع و ادویه استفاده می‌شود. اشکنه به دلیل سبک بودن به عنوان وعده شام خورده می‌شود.

۷) کوفته هلوی شیرازی

کوفته هلو دیگر غذای سنتی شیراز است و در هیچ نقطه از ایران این غذا را پیدا نخواهید کرد. ظاهر این کوفته به کوفته‌های دیگر نقاط ایران شبیه است اما طعم و موادی متفاوت دارد. برای تهیه این کوفته از آرد نخودچی، گوشت، پیاز، هویج یا نرگسی استفاده می‌شود و سپس مواد را به شکل گلوله در روغن سرخ می‌کنند.

۸) لوبیا پلو

همانطور که گفتیم پلو جز جدانشدنی از غذای سنتی شیراز است. لوبیا پلو یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز است. شاید تصور کنید این غذا با برنج و لوبیا سبز درست می‌شود اما لوبیا پلو شیرازی کاملا متفاوت است. برای تهیه این غذا از لوبیا چشم بلبلی استفاده می‌شود. گوشت، دارچین، زعفران و برنج از دیگر مواد تشکیل دهنده این غذا هستند. امتحان کردن این غذا را در کنار سالاد شیرازی با آبلیموی تازه در اردیبهشت از دست ندهید.

۹) قورمه به

یکی دیگر از غذاهای شیرین شیراز قورمه به است. در این غذای سنتی شیرازی علاوه بر شکر میوه به نیز باعث شیرین شدن غذا می‌شود. در این غذا از گوشت، به، پیاز، شکر، زعفران و دیگر ادویه‌ها استفاده می‌شود.

۱۰) رب پلو

رب پلو دیگر غذای سنتی شیراز است. شاید با شنیدن نام این غذا تصور کنید که از رب گوجه فرنگی در طبخ آن استفاده می‌شود و چندان مزه خوبی ندارد اما برخلاف تصور اکثر افراد در تهیه این غذا از رب انار استفاده می‌شود. این غذا بسیار مناسب افراد گیاهخوار است چرا که گوشتی در آن وجود ندارد. دیگر مواد لازم برای تهیه این غذا شامل برنج، کشمش، شکر، پیاز، گردو و ادویه‌های مختلف است. از سالاد شیرازی و سبزی خوردن نیز می‌توانید در کنار این غذا استفاده کنید.

هتل های شیراز

اگر قصد سفر به این شهر را دارید، به طور حتم باید محلی را برای اقامت خود انتخاب کنید. یکی از بهترین اماکن برای اقامت در این شهر، هتل های شیراز هستند. نکته قابل توجه آن است که در بسیاری از هتل های این شهر غذاهای سنتی شیراز نیز سرو می‌شوند و شما می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. از هتل های معروف شیراز می‌توان به هتل بزرگ شیراز، هتل بزرگ چمران شیراز و هتل زندیه شیراز اشاره کرد.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا ۱۰ غذای سنتی شیراز را به شما معرفی کنیم تا در هنگام سفر به این شهر آن‌ها را امتحان کنید و لذت ببرید، اما شیراز شهر بزرگی است و مطمئنا غذاهای محلی آن تنها به موارد فوق ختم نمی‌شوند پس اگر شما ساکن شیراز هستید و یا به این شهر زیبا سفر کرده‌اید و دیگر غذاهای سنتی این شهر را امتحان کرده‌اید در بخش نظرات تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.



17 اسفند , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر