گلاب به روتون، چرا دستشویی هتل ها اینقدر مهمند؟

10 دقیقه زمان خواندن
اهمیت سرویس بهداشتی هتل ها

سرویس بهداشتی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هرکدام از ما قبل از سفر به آن فکر می‌کنیم. تفاوتی ندارد که قصد رزرو هتل و اقامت در هتل داشته باشیم و یا چادر زدن در یک منطقه زیبای گردشگری؛ در هر دو صورت قبل از شروع سفر، شرایط دسترسی و امکانات سرویس بهداشتی را بررسی می‌کنیم. با توجه به این موضوع لازم است که فعالان صنعت گردشگری توجه به امکانات و سرویس‌های بهداشتی را از مهم‌ترین ارکان حوزه کاری خود بدانند.در اینجا قصد داریم تا قبل از بسط دادن این موضوع تاریخچه‌ای از دستشویی و سرویس‌های بهداشتی اولیه برای شما بیان کنیم.تاریخچه سرویس بهداشتیگرچه توالت فرنگی را انگلیسی‌ها در قرن 14 میلادی اختراع کردند اما پیش از آن در تمام دنیا از توالت‌های زیرزمینی استفاده می‌شد. درواقع همین توالت‌هایی که ما به آن‌ها ایرانی می‌گوییم در کشورهای دیگر به نام توالت شرقی، عربی، هندی، یا زمینی نامیده می‌شود. هرچند تاریخ مکتوبی دراین‌باره وجود ندارد، اما از سابقه طولانی آفتابه که یکی از اختراعات بی‌بدیل ایرانی‌هاست، می‌توان پی به قدمت توالت‌های ایرانی برد.سرویسنویسنده معروف به نام جعفر شهری نیز در کتاب تهران قدیمش می‌نویسد: «اولین توالت عمومی پایتخت در اواخر قرن گذشته در خیابان ناصرخسرو راه افتاد که مردم به آن خلا رئیس می‌گفتند. ماجرای این توالت عمومی هم آن بوده که صاحب‌منصبی بعد از اخراج از منصب دولتی‌اش، با زنی ازدواج می‌کند که سرمایه شوهرش را می‌گیرد و بعد از خرید قطعه زمینی، اولین توالت عمومی تهران را راه‌اندازی می‌کند.»چند نکته اساسی در ساخت سرویس‌های بهداشتیبرخی گمان می‌کنند که به کار بردن امکانات و تجهیزات نوین در سرویس بهداشتی اسراف در هزینه‌هاست و ساخت هتل با سرویس فرنگی کافی است. اما این یک فرضیه کاملاً اشتباه است. می‌پرسید چگونه؟ پاسخ اینجاست.نه‌تنها قابلیت‌های فناوری به طراحی هنری زیبا و کاربردی شدن حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی هتل‌ها کمک می‌کند بلکه برخی از پیشرفت‌های تکنولوژی به هتل‌ها این امکان را می‌دهد در مصرف انرژی و هزینه‌ها نیز بیشتر صرفه‌جویی کنند.مالکان هوشمند هتل‌ها، امروزه به‌شدت به دنبال راه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی هستند فناوری موجب بهبود عملیات روزانه هتل می‌شود و به‌واقع صرفه‌جویی بلندمدت در هزینه‌ها را تحقق می‌بخشد.علاوه بر این، تجهیزات کم‌مصرف مانند توالت‌های دوسیفونه و شیرآلات مجهز به اشعه مادون‌قرمز در سرویس‌های بهداشتی عمومی تردد مهمانان در آن‌ها زیاد است فوق‌العاده مفید هستند زیرا به‌صرفه جویی در مصرف آب و کاهش اثرات کربنی کمک می‌کنند.با توجه به آمارها و نیاز گردشگران به سرویس‌های بهداشتی باکیفیت، بسیاری از کشورهای فعال در حوزه گردشگری، توجه ویژه‌ای به ارتقای سطح کیفی و کمی این زیرساخت‌ها دارند؛ امکانات رفاهی که در مباحث مربوط به ظواهر گردشگری، بیشترین اهمیت را داشته و نوع نگرش گردشگران خارجی را در همان نگاه اول رقم می‌زنند. نکات زیر ازجمله مواردی است که در ساخت سرویس بهداشتی هتل‌ها دارای اهمیت بسیار بالاست.

  • شیر آب باید مجهز به شیر آب گرم باشد.
  • کف نباید لغزنده باشد و باید در برابر آب مقاوم باشد و به‌آسانی نیز تمیز شود. همچنین کف باید بدون درز و شکاف و قابل شستشو باشد.
  • تمامی اتاق‌ها باید دارای سرویس بهداشتی و دوش باشند. دوش باید دستی و منعطف باشد.
  • جنس پردهٔ حمام باید از جنس مرغوب باشد.
  •  همهٔ حمام‌ها باید از وسایل و ابزار باکیفیت و بسیار خوبی تشکیل‌شده باشد
  • در حمام باید از نور و تهویه هوای مناسب استفاده گردد.
  • توالت‌ها با سیفون عمیق بو را کاهش می‌دهد، پس بهتر است از این نوع سیفون‌ها استفاده شود.
  • شیر و شلنگ آب برای شستشو در توالت باید در سمت راست قرار گیرد.
  • بهتر است درب توالت به داخل باز گردد.

سرویسموضوع دیگر در این زمینه اهمیت امکانات سرویس‌های بهداشتی برای گردشگران معلول است که متأسفانه توجه کمتری به آن می‌شود. توجه به آسایش و راحتی گردشگران دارای معلولیت ازجمله موارد مهمی ایست که هتل‌ها می‌بایست تمرکز بیشتری روی آن داشته باشند.در همین راستا اگر قصد سفر به اروپا را دارید و به دنبال هتل با سرویس ویژه معلولین هستید، هتل MARYSOL را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این هتل یکی از شناخته شده ترین هتل‌های ویژه معلولان و سالمندان در اروپا است. این هتل در نوک جنوبی لس روبروی جزایر قناری در منطقه تتریف واقع‌شده است. MARYSOL یکی از مراکز مهم ورزش‌های آبی برای معلولان در اروپا محسوب می‌شود.از مهم‌ترین ویژگی‌های این هتل آن است که تمامی اتاق‌ها و سوئیت‌های این هتل برای معلولان و افراد دارای صندلی چرخدارقابل دسترس و تمام اتاق‌ها دارای سرویس بهداشتی و حمام استاندارد معلولان است. علاوه بر این سرویس‌های بهداشتی درکلیه اتاق‌ها وسوئیت های به دستگیره‌های حمایت‌کننده و نگهدارندِ عمودی وافقی تجهیز شده است.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر