پارک ملی کویر جاذبه‌ای در دل کویر ایران

6 دقیقه زمان خواندن
پارک-ملی-کویر-جاذبه‌ای-در-دل-کویر-ایران

زمانی که اسم پارک را می‌شونیم بدون شک درختان سرسبز و صدای پرندگان و بازی کودکان را به یاد می‌آوریم. در میان همه پارک‌های ایران برخی از آن‌ها با توجه به ویژگی‌هایی مانند گونه‌های متفاوت جانوری، پوشش گیاهی و … در دسته پارک‌های ملی قرار می‌گیرند اما در این میان یکی از متفاوت‌ترین پارک های ملی کشور نه در منطقه‌ای سبز بلکه در اقلیمی کاملا خشک و بیابانی در استان سمنان و قسمت‌هایی نیز در قم، تهران و اصفهان قرار گرفته است. پارک ملی کویر با داشتن ویژگی‌های متفاوت به یکی دیگر از جاذبه های طبیعی ایران تبدیل شده است و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید به سمت آن می‌روند. شما نیز اگر علاقه‌ای به آشنا شدن با طبیعت ایران دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

موقعیت جغرافیایی پارک ملی کویر

ایران مناطق حفاظت شده بسیاری دارد اما یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین این مناطق، پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار سمنان است. این پارک همچنین از مهمترین ذخیره‌گاه‌های کره زمین است. بخش بزرگی از این منطقه کویری در استان سمنان و بخش‌های دیگر در اصفهان، قم و تهران قرار دارد. با گذشت زمان از وسعت این منطقه کاسته شد و امروزه به دو بخش پارک ملی با ۴۲۰ هزار هکتار و بخش حفاظت شده با ۲۵۰ هزار هکتار تبدیل شده است. از چشمه‌های اطراف این پارک می‌توان به آبشار نمکی نزدیک به ملک‌آباد، چشمه سفیدآب نزدیک به محیط‌بانی سفید آب و چشمه سیاه کوه در نزدیکی محیط‌بانی که با همین نام قرار دارد، اشاره کرد.

آب و هوای منطقه

پارک ملی کویر نیز مانند سایر بیابان‌ها دارای آب و هوایی گرم و خشک است. فصل بارانی این منطقه از آبان شروع می‌شود و تا اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند. از دیگر ویژگی‌های متفاوت این منطقه می توان به نهرها، دریاچه‌های نمک و چشمه‌های این پارک اشاره کرد.

پوشش گیاهی پارک ملی

پوشش گیاهی پارک ملی کویر همانند سایر کویرها و بیابان‌های ایران است. گیاهانی که در این منطقه رشد می‌کنند سازگاری بسیاری با خشکی خاک و کم آبی کویر دارند و به طور کل حدود ۳۵۵ گونه گیاهی شامل درختچه بادام، کاروان‌کش، گز و … در این منطقه کویری یافت می‌شود.

حیات وحش پارک ملی

از دیگر دلایل اهمیت پارک ملی کویر در ایران گونه‌های جانوری و حیات وحش این منطقه هستند. تنوع گونه‌های این پارک به قدری زیاد است که لقب آفریقای کوچک ایران را به آن داده‌اند اما متاسفانه به دلیل شکارهای متعدد و گرم شدن بیش از اندازه کره زمین بسیاری از گونه‌های جانوری مانند گورخر ایرانی منقرض شده‌اند. شغال، کفتار راه‌راه، یوزپلنگ ایرانی، جبیر، سیاه‌گوش، فلامینگو و … برخی از جانوران این کویر هستند.

جاذبه‌های گردشگری پارک ملی کویر

پارک ملی کویر نه تنها یک جاذبه گردشگری در ایران به حساب می‌آید بلکه جاذبه های تاریخی بسیاری را در خود نیز جای داده است. کاروانسرای قصر بهرام، سفیدآب، عین الرشید، آب انبار قیلوقه و … از مهمترین بناهای ساخته شده در پارک ملی هستند که نشان‌دهنده تاریخ طولانی مدت و قابل سکونت بودن این منطقه هستند.

سفر به آفریقای ایران

پارک ملی کویر یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که به سفر در کویر علاقه دارند اما در این سفر لازم است نکاتی را رعایت کنید تا از بروز هرگونه خطر احتمالی جلوگیری شود. عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه، آب به اندازه کافی، ماشین مناسب، بنزین اضافی و … از جمله وسایلی هستند که باید در هنگام سفر به کویر و پارک ملی گرمسار همراه خود داشته باشید.

مسیرهای دسترسی به کویر

همانطور که گفته شد پارک ملی کویر ایران از شهرستان گرمسار تا استان اصفهان امتداد دارد به همین دلیل برای رفتن به این منطقه مسیرهای متعددی در دسترس است. اگر ساکن تهران هستید یا در یکی از هتل های تهران اقامت دارید برای رفتن به این کویر می‌توانید مسیر خود را از ورامین شروع کنید و بعد از سپری کردن ایستگاه راه آهن ابردژ وارد پاسگاه محیط‌بانی مبارکیه شوید. همچنین اگر در گرمسار هستید می‌توانید به سمت جنوب شهر بروید و بعد از گذشتن از جاده سنگفرشی وارد محیط‌بانی سیاه کوه شوید. توصیه می‌شود برای رفتن به این کویر حتما از راهنما آگاه کمک بگیرید.

سخن آخر

پارک ملی کویر به عنوان یکی از مهمترین ذخیره‌گاه‌های و زیست‌گاه‌های کره زمین شناخته می‌شود به همین دلیل وظیفه همه ما است تا از این منطقه محافظت کنیم. قبل از سفر به این کویر حتما مسیر را بررسی و تجهیزات مناسب را همراه خود داشته باشید تا بتوانید در کمال آرامش از طبیعت بکر آن لذت ببرید. شما نیز اگر سفری به کویر ملی کشور را داشته‌اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

08 آبان , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر