کاخ گردی در ایران

10 دقیقه زمان خواندن
کاخ گردی در ایران

اگر قصد گشت‌وگذار در تهران و اصفهان را دارید و می‌خواهید از کاخ‌های سنتی و عمارت های باشکوه این دو شهر دیدن کنید، ما در مقاله زیر شما را با تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌کنیم. کاخ‌های این دو شهر به حدی باشکوه و بی‌نظیرند که ارزش دارد همین حالا برای رزرو هتل در اصفهان یا تهران برای تعطیلات عید اقدام کنیم. باغ و عمارت مستوفی‌الممالکباغ و عمارت میرزا حسن خان مستوفی‌الممالک مربوط به دوره قاجار است و در محله ده ونک تهران واقع‌شده است. این اثر در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هم‌اکنون به باغ ایرانی شهرت دارد. هرچند خاندان مستوفی خود متولی آرامگاه مستوفی‌الممالک هستند اما تابلوهای نقاشی و کتب موجود در این بنا در وضعیت مناسبی نیستند و درب این مکان تاریخی هم به‌عنوان برگی از تاریخ دوره قاجار به روی عموم بسته است.

عمارت

کاخ نیاورانکاخ نیاوران در شمال شرق تهران (شمیرانات) قرار دارد. شکل‌گیری کاخ نیاوران به نخستین سالهای سلسله قاجار بازمی گردد. کاخ نیاوران از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار می‌باشد. بناهای مجموعه کاخ نیاوران متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی می‌باشد. ابتدا شاهان قاجار کاخ نیاوران را مکان خوش آب‌وهوا جهت اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می‌دهد تا در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند.درکنار روستایی که «گُرده وی» یا «گُرده به» خوانده می‌شد و در نیاوران امروز قرار داشت به‌جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود باغ را ساختند. باغ ییلاقی فتحعلی‌شاه  که در جای نیزار ایجاد شد که آن  را «نی آوران» نامیدند که بعداً به نام «نیاوران» مشهور شد.موزه جهان‌نما، کاخ صاحبقرانیه و عمارت کوشک احمدشاهی همگی جزیی از این مجموعه محسوب می‌شوند.

کاخ

کاخ گلستانکاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهاست که در میدان ارگ تهران واقع است. بناهای این کاخ در زمان‌های مختلف ساخته‌شده‌اند. کاخ گلستان بخشی از ارگ سلطنتی تاریخی بوده است. مجموعه گلستان که نامش همیشه با سلسله قاجار همراه بوده در زمان شاه‌عباس صفوی ساخته شد و در زمان کریم‌خان زند با اضافه شدن دیوان‌خانه به آن، سروشکلش به‌کلی عوض شد، اما اهمیت واقعی این مجموعه به دوران آغامحمدخان قاجار برمی‌گردد. کاخ گلستان نه‌تنها یادگارهای زیادی از دوران قاجار را به‌صورت موزه در خود حفظ می‌کند، بلکه خود این مجموعه هم به‌واسطه قرار گرفتن در مرکز حوادث سیاسی مثل انقلاب مشروطه، بخشی از تاریخ زنده تهران است. در تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی در سی‌وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در کامبوج، این کاخ در فهرست میراث جهانی این سازمان به ثبت رسید.

کاخ

کاخ سعدآبادکاخ سعدآباد در کوهپایه‌های توچال و دره سرسبز دربند تهران با مساحتی حدود صد و ده هکتار قرارگرفته است. مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلاب دره، از مغرب با ولنجک و از جنوب با تجریش، همسایگی دارد. این مجموعه با داشتن 18 کاخ بزرگ و کوچک متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی و با داشتن هشت ورودیه و همچنین جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان‌ها یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مجموعه موزه‌های ایران و تهران است. مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده است. پس از پیروزی انقلاب ۵۷ این مجموعه به شکل موزه درآمد ولیکن کاخ فعلی ریاست جمهوری در جوار این مجموعه قرار دارد. از کاخ ملکه مادر نیز که متعلق به ارگان ریاست جمهوری است برای پذیرایی از مهمانان خارجی استفاده می‌شود.همچنین کاخ‌موزه سعدآباد دارای راهنما و مینی‌بوسی برای راحتی حال گردشگران و بهبود بازدید است و همچنین اگر می‌خواهید از هوا و منظره آن لذت ببرید و نمی‌خواهید از مینی‌بوس استفاده کنید برای راهنمایی تابلوهایی در مسیر نصب‌شده است.

کاخ

عالی‌قاپواین جاذبه گردشگری از نوع کاخ‌ها و در شهرستان اصفهان بخش مرکزی واقع می‌باشد. دارای قدمت صفویان، و در آدرس مغرب میدان نقش‌جهان واقع می‌باشد.در غرب میدان امام و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله عبارتی سر برافراشته که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاهکارهای معماری اوایل قرن یازدهم هجری از شهرتی عالم‌گیر برخوردار است.با توجه به منابع و مأخذ موجود درباره سلسله صفوی و همچنین با در نظر گرفتن بررسی‌های انجام‌شده در مورد این ساختمان زیبا و رفیع چنین استنباط می‌گردد که کاخ عالی‌قاپو دروازه مرکزی و مدخل کلیه قصرهایی است که در دوران صفویه در محدوده میدان امام احداث‌شده‌اند. اگر قصد بازدید از این بنای تاریخی را دارید با رزرو هتل در این شهر زیبا تعطیلات بی‌نظری را برای خود در روزهای نوروزی رقم بزنید.

عالی

عالی

کاخ چهل‌ستون اصفهانباغ چهل‌ستون اصفهان نمونه‌ای از یک باغ سلطنتی از دوره صفوی است که اکنون آن را کاخ چهل‌ستون یا باغ‌موزه چهل‌ستون نیز می‌نامند کاخ چهل‌ستون در میدان امام حسین خیابان استانداری اصفهان واقع‌شده و بالغ‌بر ۶۷۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و در ۱۰۵۷ هجری یعنی دوره شاه‌عباس اول صفوی تأسیس‌شده و در سلطنت شاه‌عباس دوم صفوی، ساختمان آن تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شد و تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آیینه‌کاری و کاشی‌کاری دیوارها و سقف‌ها افزوده شد.عمارت چهل‌ستون در سال 1327 خورشیدی با حمایت مسئولین وقت و همت فرهنگ دوستان اصفهان به موزه (باغ‌موزه) تبدیل شد که سالن مرکزی آن محل نمایش برخی از آثار هنری دوره‌های مختلف ایران است. مورد بازدید جهانگردان خارجی و مهمانان داخلی قرار می‌گیرد.

کاخ

قطعا دیدنی ها و جاذبه های شهر اصفهان به اینجا ختم نمی شود و برای دیدن این آثار مهم و زیبا می بایست زمانی را اختصاص داد. اگر در فرصت های پیش رو برنامه ی برای سفر به این شهر دارید در کمترین زمان می توانید رزرو هتل اصفهان خود را انجام داده و بدون نگرانی در مدت اقامت خود در این شهر به گردش و تفریح بپردازید.

کاخ

01 اسفند , 1395
0 نظر
گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر