آشنایی با جاذبه‌ های دیدنی کرمان

8 دقیقه زمان خواندن
آشنایی-با-جاذبه‌-های-دیدنی-کرمان

در دل پهناورترین استان، نگین کویر فلات ایران کرمان قرار دارد. سابقه سکونت در این شهر به هزاره چهارم قبل از میلاد می‌رسدکه سبب شده تا این شهر به یکی از شهرهای تاریخی ایران تبدیل شود. جاذبه های دیدنی این استان به قدری زیاد است که یک روزه نمی‌توان از آن‌ها بازدید کرد و حداقل به سه روز زمان برای دیدن این آثار نیاز است. در ادامه همراه ما باشید تا با این جاذبه‌ها بیشتر آشنا شوید.

۱) مجموعه گنجعلی خان

زمانی که برای خرید به بازار بزرگ کرمان می‌روید در کنار این بازار با یک مجموعه قدیمی و تاریخی روبرو می‌شوید. مجموعه گنجعلی خان از معروف‌ترین جاذبه‌ های دیدنی کرمان را مشاهده خواهید کرد. قدمت این مجموعه مربوط به دوران صفویه و حکومت شاه عباس صفوی است. اسم این مجموعه نیز برگرفته از نام شاه گنجعلی خان یکی از شاهان آن دوران برگرفته شده است که به مدت ۳۰ سال در کرمان حکمرانی کرد. این مجموعه تشکیل شده از حمام که به موزه مردم شناسی تبدیل شده، مدرسه و کاروانسرا، ضرابخانه، مسجد، آب‌انبار است. از هتل های کرمان که در نزدیکی این مجموعه قرار گرفته می‌توان به هتل جهانگردی کرمان و هتل پارس کرمان اشاره کرد.

آدرس

کرمان، خیابان شریعتی، خیابان قدس، میدان توحید، ابتدای بازار

۲) حمام وکیل

حمام وکیل از دیگر جاذبه های دیدنی کرمان است. معماری این بنا مربوط به دوران زندیه - قاجار است. حمام وکیل از دو بخش گرمخانه و رختکن تبدیل شده است. این بنا پس از مرمتی که در سال ۱۳۶۹ بر روی آن انجام شد با تغییر کاربری به یکی از چایخانه‌های سنتی کرمان تبدیل شد.

آدرس

کرمان، میانه‌های بازار کرمان

۳) ارگ بم بزرگترین بنای خشتی جهان

از بزرگترین جاذبه های دیدنی کرمان ارگ بم است. این بنا با بیش از دو هزار و پانصد سال قدمت بزرگترین سازه خشتی جهان است که به ثبت جهانی نیز رسیده است. مجموعه ارگ بم شامل شهر قدیم و قلعه است.این بنا به دلیل معماری منحصر به فردی که دارد، سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. متاسفانه این مجموعه در زلزله ویرانگر ۱۳۸۳ بم تخریب شد اما قسمت‌هایی از آن در دست بازسازی است.

آدرس

کرمان، بخش شرقی شهرستان بم

۴) باغ شازده ماهان

باغ شاهزاده ماهان یا شازده ماهان از دیگر جاذبه های دیدنی کرمان است. این باغ جزو ۹ باغ مهم ایران است که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. باغ شازده ماهان در دوران حکومت قاجار و به دستور محمد حسن خان حاکم وقت کرمان ساخته شد. باغ شاهزاده ماهان مانند بهشتی در میان بیابان است. از دیگر نکات مهم در ساخت این بنا قرار گیری آن در راه جاده ابریشم است. درختان و جویبارهای این باغ تضاد زیبایی را در کویر ایجاد کرده‌اند. عمارت شاه نشین، باغ، آبشار و استخر از دیگر ویژگی های این باغ است. همچنین بخشی از این باغ به مهمانسرا تبدیل شده است و گردشگران می‌توانند اقامتی لذت بخش را در آن‌جا تجربه کنند.

آدرس

کرمان، دو کیلومتری شهرستان ماهان و سی کیلومتری شهر کرمان، دامنه کوه‌های تیگران

۵) باغ فتح آباد، از زیباترین جاذبه های دیدنی کرمان

باغ و عمارت فتح آباد از زیباترین جاذبه های دیدنی کرمان، در روستای اختیار آباد در ۲۵ کیلومتری کرمان قرار دارد. این عمارت یکی از بهترین گزینه‌ها برای گشت و گذار در شب کرمان است. عمارت فتح آباد در دوران قاجار و به دستور فضلعلی خان بیگلربیگی ساخته شد. معماری این باغ سبک اروپایی - ایرانی دارد. زمانی که وارد این بنای زیبا می‌شوید، حوض بزرگ و زیبا را می‌بینید که در آن انعکاس عمارت اصلی افتاده است. این باغ شامل عمارت اصلی، اتاق نقاشی، موزه حکام، عمارت چهار فصل، زمین‌های کشت داروهای گیاهی و … می‌شود.

آدرس

کرمان، بلوار جمهوری،بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ فتح آباد

۶) آبشارهای سیمک

از دیگر جاذبه های دیدنی کرمان آبشارهای سیمک است. امکانات مناسبی که در این منطقه قرار دارد باعث شده تا گردشگران زیادی به این منطقه جذب شوند. آبشارهای سیمک در منطقه‌ای کوهپایه‌ای در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان قرار دارند. این مجموعه دارای ۱۳ آبشار است و مکان مناسبی برای کوهنوردان و صخره نوردان است.

آدرس

کرمان، ۳۵ کیلومتری شمال کرمان

۷) گندم بریان، گرمترین نقطه جهان

شاید تصور می‌کنید که گرمترین نقطه جهان باید در آفریقا قرار داشته باشد اما برخلاف تصور اکثر افراد این نقطه در ایران و در شهر کرمان قرار دارد. منطقه گندم بریان در محدوده کویر لوت قرار دارد. تمام سطح این دشت با سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی پوشیده است که باعث دریافت گرمای خورشید می‌شود. بهترین زمان برای دیدن این دشت در فصل زمستان و اوایل بهار است.

آدرس

کرمان، ۹۰ کیلومتری شهر کرمان

۸) پیست اسکی سیرچ

تمام جاذبه‌های دیدنی کرمان به مناطق و اماکن تاریخی ختم نمی‌شود بلکه مکان‌های تفریحی نیز جزو این جاذبه‌ها هستند. پیست اسکی سیرچ یکی از بزرگترین پیست‌‌های اسکی جنوب شرق ایران است. یکی از نکات شگفت‌انگیز درباره این پیست فاصله آن با گرمترین نقطه جهان یعنی دشت گندم بریان است که فاصله یک ساعتی دارد.

آدرس

جاده قدیم کرمان - بم، جاده سیرچ و پس از عبور از تونل در سمت راست به این پیست اسکی سیرچ می‌رسید

۹) کلوت شهداد

کلوت شهداد از خاص‌ترین جاذبه های دیدنی کرمان است. این شهر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از کرمان قرار دارد و از گرمترین نقاط جهان بشمار می‌رود. کلوت به کوه‌های شنی گفته می‌شود که بر اثر وزش باد به شکل‌های مختلفی در آمده‌اند. این منطقه با کوه‌های خیره کننده‌اش با طول ۱۰ متر از جاذبه‌های کویری است که کمتر کسی آن را دیده است. از دیگر نکات جالب درباره این منطقه تقابل گرما و سرما است. جالب است بدانید که در پشت کلوت‌های شهداد منطقه کوهستانی و پیست اسکی سیرچ قرار دارد.

آدرس

کرمان، جاده قدیم کرمان - بم، ۳۵ کیلومتر بعد از جاده سیرچ، جاده شهداد

۱۰) کتابخانه ملی کرمان

از آخرین جاذبه های دیدنی کرمان، کتابخانه ملی این شهر است. معماری این کتابخانه مربوط به دوران پهلوی است و مانند معماری سردر باغ ملی تهران است. کتابخانه ملی کرمان در سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسید.

آدرس

کرمان، خیابان شهید رجایی، خیابان خورشید

سخن آخر

کرمانم نهمین شهر بزرگ ایران است و سالانه گردشگران زیادی را جذب می کنند. مطمئنا جاذبه‌های دیدنی این شهر تنها محدود به موارد بالا نمی‌شود. اگر شما ساکن کرمان هستید و یا به عنوان گردشگر از حاذبه‌های این شهر را دارید در قسمت نظرات تجربه سفر خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. 

09 شهریور , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر