آشنایی با جاذبه های گردشگری مشهد

7 دقیقه زمان خواندن
آشنایی-با-جاذبه-های-گردشگری-مشهد

مشهد شهری که با شنیدن نام آن به یاد حرم امام رضا خواهیم افتاد. این شهر دومین کلان شهر ایران است و به دلیل وسعت و همچنین موقعیتی که دارد، از زمان‌های گذشته بسیار مورد توجه بوده است. مشهد در زمان افشاریان به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده بود و به همین دلیل در آن می‌توان شاهد جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری بود. زمانی که به این شهر سفر می‌کنید، حتما به یاد داشته باشید که از این جاذبه‌ها دیدن کنید و از آن‌ها لذت ببرید. برای اقامت در هر نقطه‌ای از مشهد هم جای هیچ نگرانی وجود ندارد، زیرا در این شهر هتل ها و هاستل‌های بسیاری وجود دارد و به همین علت به راحتی می‌توان محلی برای اقامت خود انتخاب کرد. در این مقاله به تعدادی از جاذبه های گردشگری مشهد اشاره خواهم کرد و مسیر دسترسی به آن‌ها را نیز شرح می‌دهم.

زشک مشهد

روستای زشک که از کلمه زو اشک به معنای چشمه‌های جوشان گرفته شده است. این روستا یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری مشهد است و دارای چشمه‌های بسیاری است. آب و هوایی این منطقه ییلاقی باعث تبدیل آن به یکی از مناطق توریستی و تفریحی در مشهد شده است. رستوران‌های بین المللی، کوهنوردی، تله کابین و … از امکانات این منطقه گردشگری هستند.  

آدرس

این روستای زیبا در ۳۰ کیلومتری مشهد قرار دارد.

دریاچه چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز یا در زبان محلی چشمه سوز یکی از جاذبه های گردشگری مشهد است که در ارتفاعات کوه‌های گلمکان قرار دارد. این دریاچه از قدیم مورد توجه افراد بسیاری بوده و به عنوان دریاچه معنوی زرتشتیان شناخته می‌شده است  و حتی اهمیت آن در حدی است که نام آن در شاهنامه نیز آمده است. از آب این دریاچه برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها استفاده می‌شود. علاقه‌مندان به ماهیگیری و ورزش‌های آبی می‌تواند ساعات خوشی را در این منطقه سپری کنند.

آدرس

جاده مشهد ـ قوچان را در پیش بگیرید بعد از پایان یافتن جاده آسفالت مسیر کوهستانی را در پیش رو دارید و سپس به این چشمه زیبا می‌رسید.

مجموعه کوهسنگی از مهمترین جاذبه های گردشگری مشهد

یکی از قدیمی‌ترین مکان‌ها در مشهد مجموعه کوهسنگی است. از دلایل اهمیت این کوه می‌توان به تاج‌گذاری شاه عباس در سن ۱۶ سالگی در این کوه اشاره کرد. این مجموعه دارای آب و هوایی معتدل، چشم اندازی زیبا و باغ‌های سرسبز است. در سال‌های اخیر با تغییراتی که در این منطقه ایجاد کرده‌اند، پارک کوهسنگی به یکی از جاذبه های گردشگری مشهد تبدیل شده است. این پارک دومین پارک بزرگ مشهد بعد از پارک ملت است و با داشتن تعداد باغ‌های زیاد، استخر و چشمه به یک منطقه عالی برای سپری کردن زمان در کنار خانواده تبدیل شده است. برای رفتن به این مجموعه زیبا می‌توانید از خط شماره دو مترو مشهد استفاده کنید.

آدرس

این پارک در جنوب غربی مشهد و در انتهای خیابان کوهسنگی قرار دارد.

آرامگاه نادرشاه

یکی از جاذبه های گردشگری مشهد که جز جاذبه های تاریخی نیز محسوب می‌شود، آرامگاه نادرشاه است. این بنا در موزه نادری نگهداری می‌شود. در این محل دو تالار موزه اسلحه یکی مربوط به دوران نادرشاه و دیگری مربوط به دورهای دیگر قرار دارد. این آرامگاه در ابتدا به دستور نادرشاه در بالای خیابان مشهد روبروی حرم ساخته شد و سپس به دستور قوام السلطنه به موزه نادری منتقل شد. از هتل‌هایی که در نزدیکی آرامگاه نادرشاه واقع شده‌اند، می‌توان به هتل تارا مشهد و هتل الماس ۲ اشاره کرد.

آدرس

این باغ در چهارراه شهدا مشهد قرار دارد.

ساعت بازدید

ساعت بازدید از این موزه در نیمه اول سال از ۷:۳۰ تا ۲۰:۰۰ و در نیمه دوم سال از ۷:۳۰ تا ۱۷:۰۰ است.

چالیدره مشهد

مطمئنا یکی از متفاوت‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد، چالیدره است. این منطقه از سال‌های گذشته به یکی از قطب‌های گردشگری مشهد تبدیل شده است. چالیدره در نزدیکی طرقبه قرار دارد و دارای آب و هوایی مطلوب است اما بهتر است در شش ماه دوم سال به این مکان سفر نکنید چرا که به دلیل کوهستانی بودن منطقه هوا بسیار سرد است. از امکانات این مجموعه گردشگری می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، تله کابین، تله سیژ، بانجی جامپینگ، ماهیگیری، زیپ لاین، ترن کوهستانی، قایق سواری و دیگر امکانات تفریحی اشاره کرد.

آدرس

از خیابان وکیل آباد در مشهد به سمت طرقبه حرکت کنید و در کیلومتر ۲ جاده نقندر تابلوی این مجموعه تفریحی را می‌بینید.

ساعت بازدید

این مجموعه همه روز از ساعت ۹:۰۰ صبح تا ۲۱:۰۰ پذیرای گردشگران است.

آرامگاه فردوسی

یکی از ارزشمندترین جاذبه های گردشگری مشهد، آرامگاه شاعر و احیا کننده زبان فارسی حکیم ابوالقاسم فردوسی است. این آرامگاه در شهر توس و با فاصله ۲۰ کیلومتری از مشهد قرار دارد. آرامگاه فردوسی بر پایه طرح‌های آندره گدار و کریم طاهرزاده و به دست هوشنگ سیحون ساخته شده است. معماری بنای این آرامگاه از معماری هخامنشیان الهام گرفته است.

آدرس

برای دیدن از این آرامگاه باید به ۲۰ کیلومتری شمال مشهد در توس بروید.

ساعت بازدید

ساعت بازدید از این آرامگاه همه روزه از صبح الی عصر است.

پارک ملت مشهد

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد که متفاوت از سایر جاذبه ها نیز است، پارک ملت است. در دل این پارک یکی از بهترین و بزرگترین شهربازی‌های ایران قرار دارد و بازدید از آن تجربه لذت بخشی را برای هر کس می‌سازد. پارک ملت در حاشیه بلوار وکیل آباد و در غرب مشهد قرار دارد. اگر به دنبال هیجان و مکانی برای تفریح خود و کودکان هستید رفتن به این پارک را از دست ندهید.

آدرس

برای رفتن به این پارک می‌توانید از سمت بلوار امامت به مسیر دسترسی پارک بروید و اگر در نزدیکی حرم اقامت دارید باید از مسیر وکیل آباد به سمت پارک حرکت کنید.

ساعت بازدید

ساعت بازدید از این پارک همه روزه از ساعت ۱۵:۳۰ بعدازظهر الی ۲۳:۰۰ شب است.

خانه تاریخی ملک

خانه‌های تاریخی یکی از جاذبه های گردشگری در هر شهری هستند. خانه تاریخی ملک از معماری‌های زیبای قاجار است. بنای این خانه در گذشته بسیار بزرگ بوده است اما در سال‌های اخیر تنها بخش بیرونی آن سالم باقی مانده است. از نکات جالب درباره این خانه حمام آن است که نمونه‌ایی از یک حمام تاریخی خصوصی در مشهد محسوب می‌شود.

آدرس

خانه تاریخی ملک در مشهد در خیابان امام خمینی قرار دارد.

ساعت بازدید

ساعت بازدید از خانه ملک همه روز از ساعت ۸ صبح الی ۱۸ بعدازظهر است.

سخن آخر

جاذبه های گردشگری مشهد تنها به جاذبه های تاریخ و مذهبی خلاصه نمی‌شود و این شهر دارای تعداد زیادی مکان تفریحی و گردشگری دیگر نیز است. در این مقاله تلاش کردیم تا چند نمونه از این جاذبه ها را به شما معرفی کنیم. اگر ساکن مشهد هستید و یا به عنوان گردشگر از این جاذبه‌ها یا دیگر جاذبه های گردشگری مشهد تجربه‌ای دارید در قسمت نظرات تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

13 تیر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر