انتخاب بهترین فصل جنوب برای گشت و گذار

9 دقیقه زمان خواندن
انتخاب-بهترین-فصل-جنوب-برای-گشت-و-گذار

وقتی به نقشه ایران نگاه می­‌کنیم، به سادگی می­‌توانیم عظمت سواحل جنوبی ایران را در مقایسه با کل کشور ببینیم. اصولا اولین فکری که برای برنامه سفر به ذهنمان می­‌رسد شمال ایران و یا شهرهایی است که بارها به آن­ها سفر کرده‌ایم. کشور ما جزو محدود کشورهای چهارفصل است. یعنی ما در هر لحظه در ایران مکان‌ها و شهرهایی داریم که در آن‌ها آب و هوا متفاوت است. با بررسی شرایط جغرافیایی شهرهای مختلف و دانستن اینکه مثلا بهترین فصل جنوب چه زمانی است و یا بازدید از اصفهان در تابستان درست است یا خیر و ... ، به سادگی می‌­توانید مقصد خود را به درستی مشخص کنید.

جنوب ایران از آبادان دل انگیز با مردمی خونگرم، تا چابهار شگف انگیز، سفری طولانی و تکرار نشدنی را برایتان رقم خواهد زد. طبیعتا آب و هوای شهرهای مختلف جنوب در یک زمان یکسان نیست ولی در اکثر آن­ها اختلاف دمایی بین 2 تا 5 درجه را مشاهده خواهید کرد.

بهار

در هفته­‌های ابتدایی سال، هرنقطه از ایران می­‌تواند بهترین مقصد سفر شما باشد. همه درخت‌ها شکوفه کردند و زیبایی هر نقطه از ایران، گسترده­‌تر از قبل به چشم می­خورد. در این زمان دمای هوا در جنوب ایران چیزی بین 25تا 35 درجه است. از نظر آب و هوا به نظر می‌­رسد زمان بسیار مناسبی برای سفر به جنوب است. در صورتی بهار می‌تواند بهترین فصل جنوب برای شما باشد که با انبوه جمعیتی که در تعطیلات به حاشیه خلیج فارس سفر می‌­کنند و پر بودن هتل ها مشکلی نداشته باشید. برای من، متاسفانه بدترین تجربه سفر هفته بعد از تعطیلات است که همه جا پر از زباله­‌هایی است که یادگار تعطیلات سال نو در ایران است.

اردیبهشت ماه دلنشینی برای سفر به جنوب ایران است. هوا هنوز گرم نشده و حجم مسافران از تابستان و فروردین به مراتب کمتر است. با شروع خرداد و رفتن به سوی پایان بهار، کم کم دمای هوا بالا رفته و رطوبت بیشتر می­‌شود. اگر با این حد گرما و رطوبت مشکلی نداشته باشید به دلیل خلوت بودن بیش از حد اماکن تفریحی در این ماه، خرداد می‌تواند ماه برگزیده از بهترین فصل جنوب باشد.

تابستان

اصولا هر سه ماه تابستان با اندکی تفاوت دما در هر ماه، بسیار گرم است. دمای هوا بین 38 تا 55 درجه با رطوبتی که در برخی شهرها تا 50% و در بعضی جزایر و شهرها تا 95% بالا می­‌رود. اگر تصوری از دمای 50 درجه با رطوبت 95% همزمان ندارید، راهنمایی کوچکی برای درک آن دارم. وقتی درب منزل یا ماشین را باز می­‌کنید، احساس می­‌کنید وارد حمام عمومی شده‌اید. به اندازه سونای بخار مه­‌آلود نیست اما گرما و رطوبتش در همان حد است.

با این وجود برای برخی افراد که سفر به جنوب ایران را برای ورزش­‌های آبی دوست دارند، می­‌تواند فصل بسیار مناسبی باشد. زیرا قیمت­‌ این ورزش‌ها و رزرو هتل ها به نسبت ماه­‌های طلایی سفر به جنوب، بسیار قابل قبول هستند.

چیزی که نباید از قلم بیندازید این است که اگر این فصل را برای سفر خود به جنوب انتخاب کردید، همواره توجه به وضعیت جسمانی خود داشته باشید. آب بدن شما می ­تواند به دلیل گرمازدگی بسیار کاهش پیدا کند و باعث آزارتان شود.

پاییز

اگر بخواهیم بهترین فصل جنوب را در یک کلمه توصیف کنیم، می‌­توانیم بگوییم پاییز. اگر پاییز را برای سفر به جنوب ایران انتخاب کردید، مطمعن باشید که سفری بی­‌نظیر را تجربه خواهید کرد.دمای هوا در اواسط مهر به در بیشترین حالت به 35 میرسد و هر چه بیشتر از پاییز می­‌گذرد، دمای هوا کمتر و رطوبت به شدت کاهش پیدا می­‌کند. اگر باران‌های موسمی جنوب ایران را دوست ندارید، پاییز را برای سفر خود انتخاب نکنید. اکثرا در پاییز باران های سنگین در جنوب داریم که شاید یک روز در یک ماه باشد و شاید هم هفت روز از یک هفته باران سنگین ببارد. قبل از سفر خود، حتما هوای هفته را چک کنید تا با اطمینان بیشتری از سفر خود لذت ببرید.

هزینه‌­های سفر و رزرو هتل در پاییز کمی از تابستان بیشتر است. فصل طلایی سفر به جنوب ایران است و طبیعتا مبلغی که باید برای هتل و یا اجاره خانه و ماشین پرداخت کنید از تابستان و بهار بیشتر است. در حقیقت برای کیفیت بیشتر هزینه بالاتری را پرداخت خواهید کرد. شاید این یکی از دلایلی باشد که با آنکه هوا در این فصل بهتر است، اما حجم مسافران کمتر از بهار و تابستان است. این خود می‌تواند یک دلیل محکم برای انتخاب پاییز به عنوان بهترین فصل جنوب باشد.

زمستان

اوایل زمستان در برخی از شهرهای جنوبی شاهد سرما خواهید بود. سرمای آزاردهنده و سختی نیست اما حال و هوای جنوب و گرمای دلچسب همیشه را ندارد. در شب­‌های زمستان نیاز دارید که یک کت همراه خود داشته باشید. اصولا در کنار ساحل بادهای سردی می­‌وزند که با لباس نازکی که در طول روز به تن داشته‌اید نمی­‌توانید در مقابلش مقاومت کنید. دمای آب برای شنا گاها مناسب نیست و اکثرا برای کودکان و یا افرادی که سیستم بدنی حساس­‌تری دارند شنا کردن در این آب غیر ممکن است، اما این دما تنها در دی ماه و گاهی با شدت کمتری در نیمه اول بهمن ماه وجود دارد. از نیمه دوم بهمن هوا کم کم به گرمی می‌­رود و تا اواسط اسفند ماه آثار سرما به کلی از بین رفته‌‌اند.

برای سفر به جنوب ایران در بهترین فصل جنوب می­‌توانید پس از مطالعه شرایط متفاوت جوی در شهر‌های مختلف، بهترین مقصد در بهترین زمان را انتخاب کنید.

29 تیر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر