اینجا زمان برای شما متوقف می شود!

10 دقیقه زمان خواندن
توقف زمان

کاروانسراها اصولاً ساختمان‌هایی اسلامی هستند که کاروان‌ها در گذشته در مسیر سفر خود مدت‌زمانی را برای استراحت در آن محل می‌گذراندند. پررونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان دوره صفویه دانست. ازاین‌رو استراحت، اقامت و گذراندن اوقات فراغت در کاروانسرا نوعی تجربه جدید از ارتباط انسان با فضاهای سنتی محسوب می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد علاقه‌مند به تاریخ تمایل دارند که در سفر خود به‌جای هتل از این فضاها جهت اقامت استفاده کنند. خوشبختانه بازسازی و احیای کاروانسراها چندی است که توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شروع‌شده که می‌تواند به پیوند حوزه گردشگری و میراث گران‌بهای فرهنگی ملت ایران کمک کرده و به توسعه صنعت گردشگری بیانجامد. گرچه در ایران تعداد بسیاری از این کاروانسراها وجود دارد اما ما در اینجا به دلیل محدودیت، صرفاً برای آشنایی به معرفی سه کاروانسرای مهم در ایران بسنده می‌کنیم.کاروانسرای مرنجابکاروانسرای دیدنی مرنجاب در دل کویر و در 50 کیلومتری شمال شرق مرکز آران و بیدگل از توابع کاشان در مسیر جاده ابریشم قرارگرفته است. این جاذبه توریستی با قدمتی بیش از 350 سال و با وسعت 3 هزار و 500 مترمربع زیربنا دارای 29 اتاق است. معماری کاروانسرا مرنجاب به دوره صفویه بازمی‌گردد. گرچه این کاروانسرا در کنار بزرگ‌ترین دریاچه نمک ایران واقع‌شده است اما دارای قنات آب شیرین و استخر بسیار بزرگ می‌باشد.خوشبختانه این کاروانسرا توسط صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی مرمت و بازسازی شد. اگر قصد بازدید از این محل را دارید لازم است بدانید که پوشش کویر مرنجاب همچون سایر مناطق کویری ایران شامل آب‌وهوای گاه همراه با طوفان شن و یا گرمای بالاست و یا وجود حیوانات منطقه کویری؛ ازاین‌رو نیاز است که به زاپاس اضافی، آب و غذای مناسب و کافی، کرم ضد آفتاب و... مجهز باشید. چون کاشان یکی از آن شهرهایی است که بسیار جای دیدنی دارد، پیشنهاد می کنیم زمانی را برای سفر به کاشان انتخاب کنید که فرصت داشته باشید به یه گشت و گذار حسابی در این شهر بپردازید. مگر می شود به این شهر سفر کرد و  از دیدن خانه های تاریخی ، جشن گلاب گیری، هتل های سنتی و ... غافل شد. نگران محل اقامت خود نباشید به راحتی از این لینک رزرو هتل کاشان خود را انجام دهید و سفری خوب و به یاد ماندنی را برای خودتان رقم بزنید.

 کاروانسرای

کاروانسراهای عباسیکاروانسراهای عباسی سه ستاره یکی از هتل‌های سنتی خاص در ایران و حتی جهان محسوب می‌شود. این بناها با قدمتی طولانی به‌جامانده از دوره صفویان است. ماجرای جالب این کاروانسراها از اون جایی شروع می شه که شاه‌عباس اول صفوی یک‌شب خواب می‌بیند که سال 1000 هجری قمری پایان دنیاست و دنیا به آخر می‌رسد. او که از خواب خود بسیار ناراحت بود و ترسیده بود که نتواند به سلطنتش ادامه دهد برای رفع بلای این خواب نذر می‌کند که آگه خوابش تعبیر نشود یک سری خدمات رایگان برای مردم ازجمله ساخت مراکز اقامتی و رفاهی رایگان برای مسافرین در سرتاسر کشور به اسم کاروانسرا انجام دهد.ازاین‌رو 999 کاروانسرا در جاده‌های اصلی ساخته شد که در حال حاضر تعداد 54 کاروانسرا باقی‌مانده و از این تعداد هم 25 عدد بازسازی‌شده است.این هتل کاروانسراها در خردادماه 1379 به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. مرمت و بازسازی این کاروانسراها با تجهیزات مدرن و با حفظ اصالت سنتی – ایرانی در سال 1393 صورت گرفته است. از امکانات رفاهی این کاروانسراها می‌توان به شاه‌نشین، وزیر نشین، شب‌نشین، خوش‌نشین، غذاخوری سنتی، سالن تفریحات، سالن چندمنظوره و همایش، فروشگاه صنایع‌دستی و محصولات سنتی اشاره کرد. نکته دیگر آنکه اگر قصد سفر با کودک خردسال خود را دارید؛ هزینه اقامت کودکان زیر 7 سال در این هتل‌ها رایگان می‌باشند.در آخر از امکانات دیگر این کاروانسراها می‌توان به یخچال، رستوران، سرویس فرنگی، سرویس ایرانی، اینترنت در لابی اشاره کرد. اگر تصمیمی برای سفر به اصفهان داشتید خودتان را از دیدن این کاروانسراها محروم نکنید. یکی دیگر از این کاروانسراها، کاروانسرای عباسی ( مادرشاه) که یکی از بهترین کاروانسراهای بین راهی است. شما می توانید رزرو هتل اصفهان خود را هم انجام دهید تا خیالتان از بابت محل اقامت هم راحت شود.

کاروانسرای

کاروانسرای

کاروانسرای مشیرالملکاین کاروانسرای تاریخی در سال 1250 شمسی به فرمان حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک در ضلع شرقی میدان مرکزی شهر برازجان در استان بوشهر ساخته شد.بام کاروانسرای مشیرالملک نیز با سنگ پهن تراشیده شده مفروش شده بود که به هنگام بارندگی آب باران به‌وسیله ناودان‌های سنگی که به طرز جالبی تعبیه‌شده بودند به بیرون از کاروانسرا هدایت می‌شد. طبقه دوم کاروانسرا به شاه‌نشین معروف است. در دو طرف این شاه‌نشین راه‌پله‌هایی وجود دارد که پشت‌بام کاروانسرا را به محوطه دیگری که اندرون کاروانسرا و مخصوص زنان و کودکان بوده است وصل می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این بنا 4 برج مرتفع آن و 68 اتاق و حجره است. اما بعدها این تعداد به دلیل تغییر کاربری اندکی تغییر کرد.تاریخچه این کاروانسرا بدین گونه است که تا سال 1300 شمسی از آن به‌عنوان کاروانسرا استفاده می‌شد اما از آن سال به بعد که قشون نظامی به برازجان وارد شد این کاروانسرا محل مناسبی برای استقرار نظامیان شناخته شد. در سال 1335 با تغییرات و تعمیراتی، این بنا در اختیار شهربانی قرار گرفت که از آن به‌عنوان زندان استفاده می‌شد. ازاین‌رو این کاروانسرا به دژ برازجان نیز معروف است. این بنا در سال 1362 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و درنهایت در سال 1377 تخلیه شد و در جهت کاربری فرهنگی و هنری مرمت‌های لازم روی آن صورت گرفت.

کاروانسرای

یکی دیگر از آثار تاریخی که خالی از لطف نیست و پیشنهاد می کنیم حتما در هر شهری که به مسافرت رفتید حتما سراغ بگیرید و به دیدن این آثار بروید خانه های تاریخی است. معماری، طرح ها، چیدمان در این خانه ها واقعا زیبا هستند و ارزش دیدن دارند. شما می توانید با تعدادی از هتل های تاریخی شهر کاشان آشنا شوید.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر