با موزه های تاریخ طبیعی ایران آشنا شوید

9 دقیقه زمان خواندن
با-موزه-های-تاریخ-طبیعی-ایران-آشنا-شوید

 سفر به گذشته و لمس تاریخ یکی از بزرگترین خواسته‌های بشر بوده و  است و برای رسیدن به آن هر فعالیتی را انجام داده است. امروزه موزه‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در تاریخ  و آشنا شدن با گذشته کشورها هستند اما گذشته یک کشور همیشه به تاریخ و فرهنگ آن مربوط نمی‌شوند بلکه طبیعت و آنچه که در تاریخ طبیعی یک کشور نیز گذشته بسیار مهم است. از همین رو امروزه در ایران و سایر نقاط جهان موزه‌هایی با نام موزه تاریخ طبیعی در حال فعالیت هستند و گردشگران زیادی از این موزه‌ها بازدید می‌کنند. اگر علاقه‌ای به آشنا شدن با طبیعت ایران دارید همراه ما باشید تا با هم سفری به دل موزه های تاریخ طبیعی ایران داشته باشیم.

ویژگی‌های موزه های تاریخ طبیعی چیست؟

موزه‌ها روایت‌گر تاریخ و گذشته هر شهر و کشوری هستند و می‌توانند سند خوبی بر آنچه در تاریخ گذشته است، باشند. موزه‌ها انواع متفاوتی دارند، از موزه مردم شناسی گرفته تا موزه سکه همه از زیر مجموعه‌های موزه‌ها هستند. شاید تصور شما از نام موزه ویترین‌هایی با اشیای قیمتی و تاریخی باشد اما موزه های تاریخ طبیعی یکی از متفاوت‌ترین موزه‌‌ها در ایران هستند. این موزه‌ها نشان دهنده تاریخ جهان آفرینش و طبیعت هستند و  محل نگه‌داری بسیاری از جانوران و جانداران ایران و یا سایر کشورهای جهان هستند.

موزه تاریخ طبیعی دارآباد تهران

در منطقه دارآباد تهران یکی از متفاوت‌ترین جاذبه های گردشگری تهران با نام موزه تاریخ طبیعی دارآباد قرار گرفته است. این موزه جزو بهترین موزه های تاریخ طبیعی ایران است و هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. موزه حیات وحش دارآباد محیطی شبیه به باغ وحش دارد، با این تفاوت که جانداران و جانورانی که در این محل نگه‌داری می‌شوند به صورت تاکسیدرمی هستند. در این موزه بیش از ۱۶۵ گونه پرندگان و ۲۶ گونه از موجودات مختلف مانند خرگوش‌ها، گربه‌سانان، خرس‌ها، تک سلولی‌ها، گوشتخوران و … نگه‌داری می شوند.

سالن زمین شناسی، حیات آفریقا، زندگی دایناسورها از دیگر بخش‌های موزه تاریخ طبیعی تهران است. همچنین هیومن پارک بزرگترین پارک بدن انسان در آسیا در این موزه قرار دارد. اگر قصد اقامت در هتل های تهران را دارید و ترجیح می‌دهید به این جاذبه گردشگری نزدیک باشید، هتل هما، هتل دیاموند و هتل بلوط می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شما باشند. برای دسترسی راحت‌تر به موزه حیات وحش دارآباد می توانید از ایستگاه تجریش در خط یک مترو تهران استفاده کنید.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

در ادامه این سفر تاریخی به پایتخت فرهنگ و تمدن ایران، اصفهان می‌رسیم. این شهر با جاذبه‌های بسیاری که دارد، توانسته به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران شناخته شود. از دیگر موزه های تاریخ طبیعی ایران  و جاذبه های اصفهان می‌توان به موزه تاریخ طبیعی این شهر اشاره کرد. این موزه در تالار تیموری یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های ساخته شده در آن دوران قرار گرفته است. موزه تاریخ طبیعی اصفهان محل نگه‌داری تاکسیدرمی بسیاری از موجودات مانند پرندگان، خزندگان، تک سلولی‌ها و … است که در طی ۳۷ سال به کوشش دکتر جعفریان جمع‌آوری شده است.

این موزه در خیابان استانداری اصفهان و در نزدیکی بسیاری از جاذبه های تاریخی اصفهان مانند میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، عمارت عالی قاپو و … قرار گرفته است. با اقامت در هتل‌هایی مانند هتل عالی قاپو، هتل عباسی، هتل پارت و هتل ستاره می‌توانید در نزدیکی این موزه و دیگر جاذبه‌ها باشید. برای دسترسی راحت‌تر به این موزه می‌توانید از مترو اصفهان استفاده کنید و در ایستگاه امام حسین از مترو خارج شوید.

موزه تاریخ طبیعی تبریز

از دیگر مجموعه موزه های تاریخ طبیعی ایران می‌توان به موزه تاریخ طبیعی تبریز اشاره کرد. این موزه یکی از کامل‌ترین موزه‌ها در ایران است و بسیاری از موجودات مختلف تاکسیدرمی شده در این محل نگه‌داری می‌شوند. موزه تاریخ طبیعی تبریز در خیابان آزادی و در اداره کل محیط زیست تبریز قرار گرفته است. برای رزرو هتل در نزدیکی این موزه و دیگر جاذبه های گردشگری تبریز، هتل گسترش و هتل بین المللی تبریز می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل

موزه تاریخ طبیعی اردبیل از دیگر موزه های تاریخ طبیعی ایران است. این موزه همانند دیگر موزه‌ها محل نگه‌داری حیوانات تاکسیدرمی شده است. مجموعه موجودات این موزه شامل ۲۰ گونه از انواع پستانداران،۸۰ از گونه پرندگان، ۱۲ گونه دوزیستان و … می‌شود. هتل سبلان اردبیل از نزدیک‌ترین هتل های اردبیل به این موزه است.

موزه تاریخ طبیعی همدان

همدان پنجمین شهر ما در سفری است که پیش رو داریم. موزه تاریخ طبیعی همدان از قدیمی‌ترین موزه های تاریخ طبیعی ایران است و سال تاسیس آن به دوران سلطنت خاندان پهلوی در سال ۱۳۵۱ باز می‌گردد. جانداران این موزه به همت و کوشش بسیاری از دبیران دبیرستان‌ها و اساتید دانشگاه‌ها جمع‌آوری شده‌اند و بعد از چهار بار جابه جایی نهایتا در دانشکده کشاورزی بوعلی سینا همدان قرار گرفتند. این موزه محل نگه‌داری گونه‌های پرندگان، خزندگان، صدف‌ها، مرجان‌ها و … است. موزه تاریخ طبیعی همدان در نزدیکی هتل پارسیان آزادی، هتل بین المللی باباطاهر و هتل امیران همدان قرار دارد.

موزه تاریخ طبیعی ارومیه از بزرگترین موزه های تاریخ طبیعی ایران

یکی از بزرگترین موزه های تاریخ طبیعی کشور با مساحتی به اندازه ۵ هزار متر مربع، موزه تاریخ طبیعی ارومیه است. این موزه محل نگه‌داری بسیاری از گونه های جانوری تاکسیدرمی شده است. اگر قصد اقامت در ارومیه دارید پیشنهاد ما برای رزرو هتل در این شهر هتل ساحل، هتل آنا و هتل جهانگردی ارومیه است.

موزه تاریخ طبیعی شیراز

شیراز آخرین شهری است که برای معرفی موزه های تاریخ و طبیعی ایران به آن سفر می‌کنیم. همه ما شیراز را به واسطه جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری که دارد می‌شناسیم و کمتر کسی است که درباره موزه تاریخ طبیعی این شهر اطلاعاتی داشته باشد. اما همانطور که می‌دانید موزه‌ها نیز بخشی از تاریخ کشور هستند و دیدن از آن‌ها خالی از لطف نیست. موزه تاریخ طبیعی شیراز در سال ۱۳۵۳ در دانشگاه شیراز افتتاح شده و تا به امروز محل نگه‌داری بسیاری از گونه‌های جانوری و جانداری است. زمانی که به شیراز سفر می‌کنید پیشنهاد می‌کنم برای چند روز در این شهر اقامت داشته باشید و از دیگر جاذبه های شیراز مانند مسجد نصیرالملک، باغ ارم و … نیز دیدن کنید. اگر به دنبال  رزرو آنلاین هتل در نزدیکی این موزه هستید، پیشنهاد ما به شما رزرو هتل لطفعلی خان زند است.

سخن آخر

به پایان سفر تاریخی خود در دل موزه های تاریخ طبیعی ایران رسیدم. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با تعدادی از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور و گونه‌هایی که در آن‌ها نگه‌داری می‌شود آشنا کنیم تا در سفر بعدی خود به این شهر‌ها حتما از این موزه‌ها نیز دیدن کنید. شما نیز  اگر تا کنون از این موزه‌ها بازدید کرده‌اید، تجربه سفر و بازدید خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

11 مهر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر