با پل های تاریخی ایران آشنا شوید

9 دقیقه زمان خواندن
با-پل-های-تاریخی-ایران-آشنا-شوید

آثار و جاذبه های تاریخی همیشه یکی از بهترین سندها برای اثبات تاریخ و گذشته پر افتخار ایران هستند و گردشگران بسیاری هرساله از داخل و خارج از کشور از آن‌ها بازدید می‌کنند. پل های تاریخی ایران نیز جز این جاذبه‌ها هستند و به عنوان یکی از ویژگی‌های معماری ایرانی در کل دنیا شناخته شده‌اند. پل‌ها یکی از مهمترین مسیرهای عبور و مرور در گذشته بوده‌اند و به همین دلیل اهمیت بسیاری داشته‌اند. از میان تمام پل‌های ساخته شده زیباترین و متفاوت‌ترین پل‌ها آن‌هایی هستند که در مسیر رودخانه‌ها ساخته شده‌اند و زیبایی شهر را چند برابر کرده‌اند. امروز می‌خواهیم سفری در زمان داشته باشیم تا شما را با این جاذبه‌ها آشنا کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید و خواندن این مقاله را از دست ندهید.

پل دزفول از قدیمی‌ترین پل های تاریخی ایران و جهان

از قدیمی‌ترین پل های تاریخی ایران و جهان با قدمتی نزدیک به ۱۷۰۰ سال می‌توان به پل دزفول بر روی رودخانه دز اشاره کرد. پل دزفول در زمان پادشاهی شاپور اول در دوره ساسانیان ساخته شد و دارای ۱۷ دهانه است.

پل شالو ایذه

از دیگر پل های تاریخی ایران می‌توان به پل شالو اشاره کرد. این پل یکی از مهمترین پل‌ها و جاذبه های خوزستان است که در شهرستان ایذه قرار دارد و با قدمتی طولانی نمونه بسیار مناسبی برای معماری ایرانی در گذشته است.

پل لاتیدان از طولانی‌ترین پل های تاریخی ایران

پل لاتیدان از دیگر پل های تاریخی ایران است و به عنوان طولانی‌ترین پل در کشور شناخته می‌شود. این پل در استان هرمزگان بر روی رود کول در ۵۰ کیلومتری بندرعباس قرار دارد. قدمت پل لاتیدان به زمان شاه عباس اول صفوی می‌رسد و تا چندین سال قبل در زیر خاک مدفون بوده است و با گذر سال‌ها به دلیل سیل و حوادث طبیعی از خاک بیرون آمد. اگر قصد اقامت در بندرعباس  و بازدید از این پل را دارید پیشنهاد ما به شما رزرو هتل هما بندر عباس با یک ساعت مسافت است. این هتل همچنین در نزدیکی دیگر جاذبه های بندرعباس قرار دارد.

پل شکسته لرستان

استان لرستان با داشتن ۷۷ پل مهد پل های تاریخی ایران است. این پل‌ها همچنین به عنوان یکی از جاذبه های لرستان شناخته می‌شوند. پل شکسته یکی از متفاوت‌ترین پل‌های ایران و این استان است که برای عبور کاروانیان و سپاهیان از شوش ساخته شده بود و قدمت آن به دوران ساسانیان و پادشاهی شاپور اول بر می‌گردد. از دیگر ویژگی‌های این پل می‌توان به معماری و مصالح به کار رفته شده در آن اشاره کرد. قسمت پایینی تمام پل‌ها در ایران از سنگ و بخش‌های بالایی از ساروج و  آجر تشکیل شده است اما مصالح بکار رفته در پل شکسته تنها ساروج و سنگ هستند.

پل پنج چشمه بناب آذربایجان شرقی

پل پنج چشمه بناب از دیگر پل های تاریخی ایران در استان آذربایجان شرقی و شهرستان بناب است. قدمت پل پنج چشمه به زمان صفویه می‌رسد. این پل در ابتدا دارای چهار چشمه بوده اما با بازسازی مجدد در زمان قاجار چشمه‌ای بزرگتر جایگزین دو چشمه‌ای که در گذشته از بین رفته بودند، شد.

پل کشکان از پر رفت و آمدترین پل‌های باستانی

از دیگر پل های تاریخی ایران در شهر خرم آباد می‌توان به پل کشکان اشاره کرد. این پل در قرن چهارم قمری ساخته شده است و یکی از پر رفت و آمدترین پل‌ها در آن زمان بوده است. از دیگر ویژگی‌های کشکان یا کشکو در زبان محلی لری می‌توان به کتیبه‌های سنگی پل اشاره کرد که امروزه در موزه ضلع افلاک از دیگر جاذبه های خرم آباد نگه‌داری می‌شود. طبق شواهد بدست آمده در این کتیبه زمان ساخت پل ۱۰ سال تخمین زده شده است. این پل در جاده کوهدشت خرم آباد قرار دارد. اگر قصد اقامت در هتل های خرم آباد و بازدید از این پل و دیگر جاذبه‌های شهر را دارید پیشنهاد ما به شما برای رزرو هتل، هتل جهانگردی و هتل آزادی خرم آباد است.

پل کلهر، بلندترین پل در ایران

پل کلهر ممولان از دیگر پل های تاریخی ایران و شگفتی‌های استان لرستان است. این پل با ارتفاعی نزدیک به ۲۶ متر یکی از مرتفع‌ترین پل‌های ایران است با قدمتی چند هزار ساله دارد. استفاده از مصالحی مانند سنگ، آجر، ساروج و … برای استحکام بنا و وجود ۱۲ پله داخل پل از ویژگی‌های شگفت‌انگیز آن است.

پل گاومیشان

از دیگر پل های تاریخی ایران می‌توان به پل گاومیشان اشاره کرد. این پل در نزدیکی مرز ایلام قرار گرفته است و عمده شهرتی که دارد به دلیل طاق و دهانه بزرگ آن است. قدمت پل گاومیشان مربوط به قرن چهارم هجری قمری است که امروزه بسیاری از بخش‌های آن تخریب شده است. طاق این پل با طاق ایوان مدائن ( طاق کسری ) نه از نظر اندازه بلکه از نظر معماری بسیار برابری می‌کند چرا که ایوان پل گاومیشان در داخل آب اما طاق کسری در خشکی ساخته شده است.

پل دختر، پلی برای حفاظت از لرستان

از دیگر پل های تاریخی ایران، پل دختر در شهرستان پلدختر لرستان است. قدمت این پل به زمان ساسانی می‌رسد و یکی از مهمترین پل‌ها در آن زمان و دو شهر شاپور خواست و جندی شاپور را به یک‌دیگر متصل می‌کرده است. دلیل نام‌گذاری این پل به نام پل دختر، ایزدبانو آب، آناهیتا بوده است تا از شهر در برابر خطراتی مانند سیل محافظت کند.

پل سی و سه پل شاهکار معماری صفویه در اصفهان

بدون شک یکی از زیباترین و معروف‌ترین پل های تاریخی ایران پل الله وردی خان یا سی و سه پل است. این پل که در مسیر رودخانه زاینده رود قرار دارد به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاذبه های اصفهان شناخته می‌شود. این پل در گذشته دارای ۴۰ دهانه بوده است اما با مرور زمان تنها سی و سه دهانه از آن باقی مانده است. اگر قصد اقامت در اصفهان و در نزدیکی سی و سه پل و دیگر جاذبه های اصفهان مانند میدان نقش جهان و خیابان چهارباغ عباسی را دارید، پیشنهاد ما از بین هتل های اصفهان هتل پارسیان کوثر و هتل پارسیان سوئیت اصفهان با نمایی رو به رودخانه زاینده رود و چند قدمی پل است.

پل خواجو، پلی با عمارت شاهی

پل خواجو از دیگر پل های تاریخی ایران در اصفهان است. پل خواجو نیز در زمان صفویه ساخته شده است و به عنوان یکی از متفاوت‌ترین پل‌ها در ایران و اصفهان شناخته می‌شود. این پل بر روی خرابه‌های دیگر پل اصفهان با نام حس‌بیگ همراه با کاشی‌کاری و طلا کاری ساخته شد. در زیر این پل دریچه‌هایی ساخته شده است که مانند سد عمل می‌کنند و آب را در پشت پل نگه می‌دارند. از دیگر ویژگی‌هایی که سبب تمایز پل خواجو با سایر پل های ایران شده است، می‌توان به کوشک شاهی آن اشاره کرد که به دستور شاه عباس دوم صفوی در بین پل برای استراحت و تفریح خاندان صفوی ساخته شد. از نزدیک‌ترین هتل‌ها برای اقامت در نزدیکی این پل می‌توان به هتل خواجو اصفهان اشاره کرد.

پل شهرستان از قدیمی‌ترین پل‌های اصفهان

از دیگر پل های تاریخی ایران می‌توان به پل شهرستان اشاره کرد. این پل از قدیمی‌ترین پل‌های اصفهان است و در زمان ساسانیان در محله جی اصفهان ساخته شده است. پل جی یا شهرستان به دلیل استحکام بالا در گذشته کاربرد نظامی داشته است و سپاهیان از این پل عبور می‌کردند.

سخن آخر

به پایان سفر خود در بین پل های تاریخی ایران رسیدیم و با بسیاری از آن‌ها آشنا شدیم اما دیدن آن‌ها از نزدیک خالی از لطف نیست، تنها کافی است رزرو هتل مورد نظر خود را در یکی از شهرها انجام دهید و چمدان خود را ببندید و عازم یک سفر هیچان‌انگیز شود. شما نیز اگر پل‌های تاریخی دیگری می شناسید یا از نزدیک از این پل‌ها دیدن کرده‌اید، تجربه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

02 آبان , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر