جاذبه های اردبیل که نباید از آن‌ها غافل بود

8 دقیقه زمان خواندن
جاذبه-های-اردبیل-که-نباید-از-آن‌ها-غافل-بود

استان اردبیل با طبیعتی زیبا و سرسبز همانند جواهری در شمال غرب ایران مانند دیگر استان‌های شمالی ایران می‌درخشد. این شهر همانند شهرهای همجوار خود سابقه تاریخی بلند مدتی دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در فصل بهار و تابستان است. طبیعت بکر و زیبا تا یادگاری‌های به جا مانده از پادشاهان دوره‌های مختلف تاریخی همه از جاذبه های اردبیل هستند. اگر قصد سفر به اردبیل و شهرها همجوار این استان را دارید پیشنهاد می‌کنیم، همراه ما باشید تا قبل از سفر شما را با تعدادی از جاذبه‌های این شهر آشنا کنیم.

بقعه شیخ صفی الدین از معروف‌ترین جاذبه های اردبیل

یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاذبه های اردبیل مربوط به بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است. این بقعه یکی از شاهکارهای معماری دوران صفویه است و با داشتن بخش‌هایی مانند جنت سرا، چله خانه، شهیدگاه، چینی خانه، خانقاه، حرم خانه و چراغ خانه از بزرگترین خانقاه‌های ایران و محل دفن شیخ صفی الدین اولین بنیان‌گذار حکومت صفویه است. اگر می‌خواهید ترکیبی ار کاشی‌کاری‌، گچ‌بری، مقرنس کاری و خطاطی را در یک مجموعه ببینید، این جاذبه تاریخ می‌تواند گزینه مناسبی باشد. بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در میدان عالی قاپو قرار گرفته است. اگر تمایل دارید در نزدیکی این بنا تاریخی و دیگر جاذبه‌های شهر اقامت داشته باشید، پیشنهاد ما به شما برای رزرو هتل، هتل سبلان اردبیل است.

دریاچه شورابیل اردبیل

از دیگر جاذبه های اردبیل که شهرت بسیاری نیز دارد، می‌توان به دریاچه شورابیل اشاره کرد. این جاذبه طبیعی با داشتن امکاناتی مانند قایق سواری، پیست دو و میدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش و شهربازی یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن ساعاتی در طبیعت و در کنار خانواده است. دریاچه شورابیل در بزرگراه میلاد قرار گرفته است.

موزه چینی خانه

از دیگر جاذبه های اردبیل با قدمتی نزدیک به چهار قرن، موزه چینی خانه است. این بنا در سمت شرقی بقعه شیخ صفی الدین قرار دارد و از بخش‌هایی مانند طاق نما و چهار شاه نشین تشکیل شده است. زمانی که وارد تالار می‌شوید، نقوش اسلیمی و مقرنس کاری‌ها چشمان شما را چنان خیره می‌کنند که متوجه گذر زمان نمی‌شوید. یکی از نکات مورد توجه درباره چینی خانه اردبیل استحکام بسیار بالای آن در برابر زلزله است. زمانی که از بازدید بقعه شیخ صفی الدین بازگشتید در میدان عالی قاپو اردبیل حتما از این موزه نیز دیدن کنید. هتل سبلان و مهمانپذیر ایده آل اردبیل از بهترین گزینه‌های اقامتی در نزدیک این جاذبه هستند.

قلعه قهقهه، زندانی برای رجال سیاسی

از دیگر آثار ساخته شده در زمان صفویه و از دیدنی‌ترین جاذبه های اردبیل می‌توان به دژ یا قلعه قهقهه اشاره کرد. این قلعه در بین دو روستای گنچویه و قره آغاج قرار گرفته است و محل حبس بسیاری از رجال سیاسی آن زمان بوده است. اگر قصد بازدید از این قلعه را دارید به علت کوهستانی بودن و جمع شدن برف در زمستان، این فصل اصلا مناسب نیست اما فصل بهار و تابستان از بهترین گزینه‌ها برای بازدید هستند. از جمله افراد مهمی که در این قلعه زندانی شده‌اند، می‌توان به خان احمد خان والی گیلان و اسماعیل میرزا فرزند شاه تهماسب اشاره کرد. این دژ در ۸۵ کیلومتری مشگین شهر قرار دارد. اگر قصد رزرو هتل و اقامت در مشگین شهر را دارید، پیشنهاد ما برای رزرو هتل، هتل آپارتمان دورنا و هتل آران مشگین شهر است.

پل معلق مشگین شهر، بزرگترین پل معلق جهان

از دیگر جاذبه های اردبیل و ایران که به عنوان بزرگترین پل معلق در جهان نیز شناخته می‌شود، پل معلق مشگین شهر است. این سازه که بر روی دریاچه خیاوچایی قرار گرفته است ساخت دست مهندسان ایرانی است و یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های استان اردبیل و مشگین شهر است و در منطقه نمونه گردشگری نور سبلان قرار دارد. اگر قصد رزرو هتل در نزدیکی این پل را دارید پیشنهاد ما به شما هتل آران و هتل آپارتمان دورنا مشکین شهر است.

جنگل فندقلو، مهد درختان فندق

جنگل فندقلو از دیگر جاذبه های اردبیل یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی برای دور بودن از استرس و شلوغی شهر است. این جنگل مهد رشد درختان فندق است به همین علت به آن جنگل فندقلو می‌گویند. کمپ زدن، خوردن آش دوغ و چای آتشی یکی از بهترین لذت‌هایی است که می‌توانید در این جنگل تجربه کنید. جنگل فندقلو در ۱۰ کیلومتری شهر نمین قرار دارد.

گورستان یری از عجیب‌ترین جاذبه‌های اردبیل

یکی از عجیب‌ترین جاذبه های اردبیل گورستان شهر یری است. این گورستان که قدمتی نزدیک به ۷ هزار سال قبل از میلاد دارد می‌تواند گزینه گردشگری بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ باشد. در این گورستان معبد و قلعه‌ای وجود دارد که قدمت آن نزدیک به ۱۴۵۰ سال پیش از میلاد است. فاصله این گورستان تا اردبیل حدود یک ساعت است و در نزدیکی آن اقامتگاهی وجود ندارد. اگر قصد دارید شب را در اردبیل سپری کنید، هتل سبلان می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مسجد جامع اردبیل

اردبیل نیز مانند دیگر شهرهای ایران مسجد جامع دارد که به عنوان یکی از جاذبه های اردبیل شناخته می‌شود. قدمت مسجد جمعه اردبیل به زمان فرمانروایی سلجوقیان و پیش از اسلام می‌رسد و به گفته بسیاری از مورخان این مسجد در دوره ساسانیان و قبل از ورود اسلام به ایران به عنوان آتشگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته است اما بعد از اسلام به مسجد تغییر کاربری داد. مسجد جامع اردبیل در شمال شرقی شهر و بین محله‌های عبدالله شاه و پیر شمس الدین قرار دارد. فاصله این مسجد تا میدان عالی قاپو و جاذبه‌های اطرافش مانند موزه چینی خانه پیاده ۱۵ دقیقه است.

موزه مردم شناسی اردبیل

یکی از بهترین گزینه‌ها برای آشنا شدن با فرهنگ و آداب رسوم هر شهر بازدید از موزه های مردم شناسی است. از دیگر جاذبه های اردبیل نیز می‌توان به موزه مردم شناسی این شهر اشاره کرد. این موزه در حمام آقانقی ( ظهیرالاسلام ) قرار گرفته است. موزه مردم شناسی اردبیل در ابتدای خیابان سعدی و میدان عالی قاپو و دیگر جاذبه‌های این منطقه قرار گرفته است.

آرامگاه شیخ امین‌الدوله جبرئیل از اجداد پادشاهان صفوی

در سه کیلومتری شمال اردبیل در روستای کلخوران یکی دیگر از جاذبه های اردبیل با نام آرامگاه شیخ امین‌الدوله جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اردبیلی قرار گرفته است. معماری این بنا یکی از زیباترین معماری‌های عصر صفوی است که با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای انجام شده است.

پل داش کسن یا هفت چشمه اردبیل

پل هفت چشمه یا داش کسن از دیگر جاذبه های اردبیل است که در زمان صفویه ساخته شده است. از ویژگی‌های این پل می‌توان به قوش‌ها و موج شکن‌های آن اشاره کرد.  آهک و گچ از مهمترین مصالح به کار رفته در این سازه هستند. پل داشکسن یا دی گوزلی در خیابان مطهری اردبیل قرار دارد.

آب گرم گاومیش گلی سرعین

سرعین مهد آبگرم‌های ایران است و سالانه مسافران بسیاری برای تفریح و درمان به سمت این شهر می‌روند. از دیگر جاذبه های اردبیل و سرعین آبگرم گاومیش گلی است. آب گرم و گاز از چند نقطه کف و از سمت شرق استخر خارج می‌شود. آبدهی استخر گاومیش گلی ۳۰ ثانیه در هر ليتر دارد و دمای آن ۴۵ درجه است. اگر قصد رزرو هتل در نزدیکی این استخر را دارید هتل اترک، هتل بوستان و هتل لاله می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

دریاچه نئور از زیباترین دریاچه‌های اردبیل

از دیگر جاذبه های اردبیل می‌توان به دریاچه زیبا نئور اشاره کرد. این دریاچه در جاده اردبیل به خلخال و روستای بودالالو قرار دارد. دریاچه نئور که از زیباترین دریاچه‌های اردبیل است از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده است و در فصل بهار به یک‌دیگر می‌رسند و یک دریاچه کامل را تشکیل می‌دهند. اگر قصد دارید در نزدیکی این جاذبه اقامت داشته باشید، مهمانپذیر جهانگردی خلخال با یک ساعت گزینه بهترین گزینه برای رزرو است.

جنگل مشه از دیگر جاذبه‌‌های درمانی اردبیل

از دیگر جاذبه های اردبیل می‌توان به جنگل مشه با چشمه آبگرم و درمانی آن اشاره کرد. استخر آبگرم این جنگل مشه سویی نام دارد و سالانه میزبان بسیاری از گردشگران است. از دیگر جاذبه‌های اطراف این جنگل در زمستان پیست اسکی آن است و بسیاری از دوست‌داران این رشته برای تفریح به سمت جنگل مشه می‌روند. این جنگل در ۲۵ کیلومتری اردبیل و جنوب شرقی شهرستان نمین قرار دارد.

خانه تاریخی مناف زاده از دیگر خانه های تاریخی ایران

از دیگر جاذبه های اردبیل و دیگر خانه های تاریخی ایران می‌توان به خانه تاریخی مناف زاده اشاره کرد. قدمت ساخت این خانه مربوط به ۱۰۰ سال گذشته و دوره پهلوی اشاره کرد. خانه مناف زاده امروزه به موزه هنری تبدیل شده است و یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان محسوب می‌شود. این خانه در نزدیکی میدان عالی قاپو و در کوچه سرچشمه قرار دارد. اگر به دنبال رزرو آنلاین هتل در نزدیکی این جاذبه و دیگر جاذبه‌های میدان عالی قاپو هستید، هتل سبلان اردبیل می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

گردنه حیران و عبور از میان ابرها

از دیگر جاذبه های اردبیل می‌توان به گردن حیران اشاره کرد. این گردنه بیشتر به دلیل پوشش گیاهی و مسیری که دارد به شهرت رسیده است و لی جاذبه‌هایی مانند جنگل فندقلو و دهکده گردشگری حیران نزدیک آن هستند. عبور کردن از میان ابرها، خوردن آش دوغ محلی و بسیاری از تفریحات دیگر را می‌توانید در این گردنه زیبا تجربه کنید. بهترین فصل برای رفتن به اردبیل و دیدن از گردنه حیران فصل بهار و اردیبهشت ماه است اما پاییز نیز فصل زیبایی برای مسافرت به این شهر است.

سرعین، شهر آبگرم‌های ایران

سرعین بدون شک یکی از مهم‌ترین جاذبه های اردبیل به شمار می‌آید. این شهر به دلیل داشتن آبگرم‌های فراوان که خاصیت درمانی نیز دارند یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر به شمال غربی کشور است. از جاذبه‌های دیگر سرعین می‌توان به پیست اسکی آلوارس، تپه باستانی آناهیتا، روستای آتشگاه و … اشاره کرد. هتل های سرعین مانند هتل بوستا، هتل لاله، هتل آپارتمان اترک، هتل پدرام، هتل آپارتمان ارشاد، هتل خلیج فارس رضوان، هتل صحت و هتل رویال پارک از بهترین گزینه‌ها برای رزرو و اقامت در این شهر هستند.

سخن آخر

ایران با تنوع آب و هوایی و فرهنگی که دارد می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با جاذبه های اردبیل که یکی دیگر از استان‌های زیبا کشور است، آشنا کنیم. شما نیز اگر تاکنون از این جاذبه‌ها دیدن کرده‌اید، نظر و تجربه سفر خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

28 شهریور , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر