جشن نوروز در دیگر کشورها

10 دقیقه زمان خواندن
جشن نوروز در کشورهای مختلف

جشن باستانی عید نوروز از دیر باز در ایران مورد توجه بوده و هر ساله فرا رسیدن بهار جشن گرفته می شود.  اما خوب است بدانیم فقط ایران نیست که آغاز بهار را جشن می گیرد، به مرور زمان در طول تاریخ  به تدریج دامنه جغرافیایی نوروز گسترش پیدا کرده است، به طوری که از سوی سازمان ملل متحد به دلیل بزرگداشت نوروز توسط بیش از 300 میلیون تن در بیش از 11 کشور جهان جشن نوروز به رسمیت شناخته شد. جشن نوروز در کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه، قففاز، شبه قاره هند و بالکان باشکوه خاصی برگزار می شود.در ادامه با تعدادی از این کشورها ها آشنا می شویم:جشن نوروز در ترکمنستاناین کشور که در شمال کشور ما قرار دارد بعد از مستقل شدن در سال 1991 به احیای آداب و روسوم قدیمی خود احتمام ورزید که یکی از این روسوم برگزاری جشن نوروز است. در ترکمنستان همانند ایران در انتهای اسفند و شروع فروردین جشن و آیین های بخصوصی برگزار می کنند از جمله: نظافت و آذین بستن مراکز عمومی و خانه، دید و بازدید، رقص همراه با آواز و پایکوپی، مسابقاتی مثل: کشتی، اسب سواری و ...

مراسم

مراسم نوروز در ترکمنستان

مراسم

مراسم نوروز در ترکمنستان

جشن نوروز در تاجیکستان جشن نوروز از بزرگ ترین جشن های سال برای مردم تاجیکستان محسوب می شود. جشن نوروز در این کشور شباهت زیادی به ایران دارد. این کشور در سال های گذشته به دلیل سلطه شوروی سابق اجازه برگزاری جشن نوروز را نداشته اما بعد از مستقل شدن بطور باشکوهی این جشن ها را برگزار می کنند. از جمله این مراسم ها می توان به مراسم حوت، گل گردانی، بلبل خوانی، جفت بران و سومک پزی (سمنو پزی) و سبزه (همانند سبزه عید در ایران) می توان اشاره کرد. جشن ها در انتهای اسفند و ابتدای بهار، فروردین ماه برگزار می شود.

مراسم

مراسم نوروز در تاجیکستان

مراسم

مراسم نوروز در تاجیکستان

جشن نوروز در آذربایجانجمهوری آذربایجان از کشورهای شمالی ایران است که برگزاری جشن نوروز را به بهترین وجه انجام می شود. این کشور هم بعد از مستقل شدن این سنت دیرین خود را احیا کرده و اهمیت خاصی به آن می دهند. از جمله روسوم در این ایام می توان به پختن سمنو که نشانه ی برکت است، چهارشنبه سوری، دید و بازدید بخصوص از خانواده هایی که داغی دیدند، سرودن شعر، طرح معما، رقص و شادی و ... اشاره کرد. زمان جشن بهار در این کشور همانند ایران انتهای اسفند ماه شروع فصل بهار است.

مراسم

مراسم نوروز در آذربایجان

مراسم

مراسم نوروز در آذربایجان

جشن نوروز در افقانستان کشوری در همسایگی ایران که متاسفانه علی رغم اینکه سال ها است در جنگ و ناآرامی به سر می برند اما به آداب و روسوم خود پایبند هستند. این کشور جشن نوروز رو با شکوه خاصی برگزار می کنند. از جمله مراسم هایی که در بین مردم افغانستان رواج دارد می توان از مراسم گل سرخ،  با رفتن به کوهستانی که لاله های وحشی و گل سرخ دارد به جشن و شادی می پردازند، مراسم دهقان، هفت میوه، سمنو، سرگرمی که بزکشی نام دارد و طرفداران زیادی بین مردان افغان دارد که نبردی بین مردان دلیر است  و ... نام برد. این جشن ها همزمان با شروع بهار انجام می گیرد.

مراسم

مراسم نوروز در افغانستان

مراسم

مراسم نوروز در افغانستان

جشن نوروز در قزاقستاناین کشور جز کشورهای آسیای میانه است. با تمیز کردن خانه و مراکز عمومی به استقبال بهار می روند یکی از روسوم جالب این کشور بشارت دادن نوروز به یکدیگر است. افراد کم سن و سال تر سوار بر اسب یا هر چهارپایی می شوند و بر گردنشان زنگوله و یک عروسک آویزان می کنند. در هنگام صبح روز اول بهار در کوچه و خیابان پرسه می زنند و با صدای زنگوله ها سعی در بیدار کردن اهالی شهر دارند تا به آن ها نوید آمدن بهار را بدهند، عروسکی که با خود دارند را اغلب خودشان تهیه می کنند و در این مراسم سمبلی از نوروز است. این مراسم باید در نیمه های شب انجام گیرد اما گاهی هنگام صبح هم انجام می شود. در  این کشور آغاز فصل بهار و فروردین جشن ها برگزار می شود. مراسم

مراسم نوروز در قزاقستان

مراسم

از دیگر کشورها که جشن نوروز را برگزار می کنند می توان به قرقیزستان، ازبکستان، کردستان عراق، چین، پاکستان و ترکیه اشاره کرد.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر