خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمانشاهی

9 دقیقه زمان خواندن
خوشمزه‌ترین-غذاهای-محلی-کرمانشاهی

یکی از قسمت‌های هیجان انگیز یک سفر، بخش رستوران‌گردی و امتحان کردن غذاهای محلی آن شهر است. غذاهای ایرانی به دلیل طبخ و نوع ادویه‌هایی که در آن استفاده می‌شود، بسیار خوشمزه هستند و هر فرد سیر یا گرسنه‌ای را برای خوردن غذا ترغیب می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به یکی از شهرهای ایران سفر کنیم و با چند غذای سنتی این شهر آشنا شویم. همراه ما باشید.

۱) دنده کباب از غذاهای محلی کرمانشاه که دست رد به آن نمی‌زنید

یکی از اصلی‌ترین غذاهای ایرانی کباب است و کمتر کسی است که به آن علاقه نداشته باشد. اما داستان دنده کباب کرمانشاهی متفاوت از سایر کباب‌ها است. دنده کباب یکی از غذاهای محلی کرمانشاهی است که آوازه آن در اکثر شهرهای ایران پیچیده است و مسافران اولین غذایی که در این شهر امتحان می‌کنند، دنده کباب است. طرز تهیه دنده کباب کار دشواری نیست، فقط کافی است چند دنده گوسفند را در کنار هم بچینید و سپس به سیخ بکشید. ظاهر این غذا بسیار شبیه به شیشلیک است اما مهم مزه‌دار کردن آن است که هنر هر کسی نیست. دنده‌ها را در پیاز، سیر، ماست، رب گوجه فرنگی، برگ بو و ادویه بخوابانید و سپس به سیخ بکشید.

۲) خورشت خلال بادام

برنج و خورشت جز جدا نشدنی از سفره ایرانیان است و هیچ غذایی نمی‌تواند جایگزین آن باشد. خورشت خلال بادام یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه است و با ذائقه همه جور است. برای پخت این غذا باید نکات مهمی را در نظر بگیرید، برای طعم گرفتن خلال بادام‌ها از گلاب استفاده کنید، در ادامه به زرشک سیاه نیاز دارید. گوشت را به همراه رب گوجه فرنگی با روغن محلی کرمانشاهی تفت دهید و بعد از چند دقیقه بادام‌ها را به همراه چوب دارچین به آن اضافه می کنید.

۳) آش عباسعلی

اگر در زمستان و پاییز به کرمانشاه سفر کنید، مطمئنا امتحان کردن آش عباسعلی در کنار درخت چنار ۶۰۰ ساله طاق بستان لذت این سفر را برای شما چند برابر می‌کند. آش عباسعلی یکی از غذاهای محلی کرمانشاه است. برای پختن این آش در ابتدا باید حبوبات از جمله لوبیا چیتی، نخود، عدس و لوبیا سفید را بپزید، سپس گندم را پوست کنده و خیس کنید و بعد از گذشت چند ساعت آن را بپزید. دنده گوسفند را بپزید و ریش ریش کنید و با مواد دیگر قاطی کنید، زمانی که گندم له شد، می‌توانید آش را نوش جان کنید.

۴) آش ترخینه

از دیگر غذاهای محلی کرمانشاه می‌توان به آش ترخینه اشاره کرد. این آش نیز مانند آش عباسعلی بیشتر در زمستان پخته می‌شود چرا که ترخینه‌های تازه در زمستان در کوهستان می‌رویند. تفاوت این آش با آش عباسعلی تنها در سبزی أن است و روش پخت یکسانی دارند. اضافه کردن کشک و نعنا داغ را بر روی این آش خوشمزه فراموش نکنید.

۵) کوکوی پاغازه

نزدیک بهار که می‌شود، مردم محلی کرمانشاه برای پیدا کردن سبزی خوش عطر پاغازه راهی کوهستان می‌شوند. از این سبزی برای درست کردن سبزی پلو و بورانی نیز استفاده می‌شود. اما در اینجا با کوکو پاغازه نمونه دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه کار داریم. ماست، زردچوبه، تخم‌مرغ، ادویه‌ها و سبزی پاغازه را با یکدیگر مخلوط می‌کنیم و مانند کوکو سرخ می‌کنیم.

۶) سیب پلو

شاید تصور می‌کنید که چطوری میشه با سیب پلو درست کرد اما باید به نکته مهم را درباره این غذا را بدانید، کردها به سیب زمینی سیب می‌گویند. سیب پلو نیز دیگر از غذاهای محلی این شهر است. سیب زمینی را به صورت مکعب درآورید و با روغن و پیاز تفت دهید، سپس برنج را آبکش کنید. مواد را به صورت لایه‌ای به آن اضافه کنید. در آخر می‌توانید مرغ را سرخ کرده و در کنار پلو قرار دهید.

۷) جرگ و بز

جرگ و بز از دیگر غذاهای محلی کرمانشاه است و ظاهری شبیه به سوسیس دارد. برای تهیه این غذا به جگر گوسفند نیاز است. در جگر را زیر خاکستر کباب کنید و به آن ادویه اضافه کنید، در آخر روده گوسفند را پاک کرده و مواد را در داخلش قرار دهید و سپس کباب کنید.

۸) ونوشک پلو

ونوشک نام یک میوه است و  به یکی از غذاهای محلی کرمانشاه تبدیل شده است. نام دیگر این میوه پسته کوهی است و بسیار به نخود فرنگی شباهت دارد. برای تهیه این پلو، ونوشک تازه را با گوشت، رب و زردچوبه تفت دهید و لایه لایه به برنج آبکش شده اضافه کنید.

۹) آش سورانه

از دیگر آش‌های معروف کرمانشاهی می‌توان به آش سورانه اشاره کرد. این آش برخلاف آش‌های دیگر مناسب بهار است و سبزی اصلی آن نیز پاغازه است. سبزی را به اندازه بند انگشت خرد کنید و بپزید. سپس آن را به گوشت، رب انار و پیاز داغ اضافه کنید و یکی از  لذیذترین غذاهای محلی کرمانشاه را امتحان کنید.

۱۰) خورشت کنگر

یکی دیگر از غذاهای محلی و خوشمزه کرمانشاهی خورشت کنگر است. کردها در این غذا به جای استفاده از کرفس از کنگر استفاده می‌کنند همچنین رب گوجه فرنگی جز بخش اصلی این غذا است.

سخن آخر

غذاهای ایرانی دارای رنگ و طعم‌های مختلف و بی‌نظیری هستند و هر شهر و منطقه آن غذای مخصوص به خود را دارد. در این مقاله تلاش کردیم تا به شما غذاهای محلی و خوشمزه کرمانشاهی را معرفی کنیم و دستور پخت آن‌ها را به صورت مختصر توضیح دهیم. اگر ساکن کرمانشاه هستید و یا به عنوان مسافر تجربه خوردن این غذاها را داشته‌اید، در بخش نظرات تجربه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

12 مهر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر