راهنمای استفاده از متروی اصفهان

6 دقیقه زمان خواندن
راهنمای-استفاده-از-متروی-اصفهان

اصفهان سومین کلان‌شهر بزرگ و تاریخی‌ترین شهر ایران است. این شهر به دلیل جاذبه های گردشگری زیادی که دارد هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. ترافیک و نداشتن ماشین شخصی از دلایل استفاده از حمل و نقل عمومی در هر شهری است. زمانی که به اصفهان سفر می کنید بهتر است در صورت نداشتن ماشین شخصی از حمل و نقل عمومی استفاده کنید. تاکسی، BRT، اتوبوس و مترو از بهترین گزینه‌ها هستند. متروی اصفهان به تازگی تاسیس شده است و بهترین گزینه برای سفر در این شهر است. اگر در حال آماده شدن برای سفر در اصفهان هستید بهتر است چند دقیقه دست نگه‌دارید و قبل از خارج شدن از منزل این مقاله را مطالعه کنید و با متروی این شهر بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه متروی اصفهان

شاید یکی از طولانی‌ترین پروسه‌های ساخت مترو مربوط به متروی اصفهان باشد. پیشنهاد ساخت مترو در سال ۱۳۴۰ و همزمان با احداث کارخانه ذوب آهن مطرح شد و قرار بود تا فرودگاه بین المللی اصفهان امتداد داشته باشد. نخستین طرح مطرح سال ۱۳۵۵ مطرح شد اما به مرحله اجرا نرسید. دو سال پس از انقلاب ایران مطالعاتی برای ساخت مترو توسط شرکت فولاد مبارکه و دانشگاه صنعتی انجام شد. انجام این پرونده بالاخره در سال ۱۳۸۰ برای آغاز عملیات اجرایی خط ۱ مترو در دستور کار قرار گرفت و بعد از ۱۵ سال افتتاح شد.

خطوط متروی اصفهان

متروی اصفهان دارای دو فاز درون شهری و برون شهری است. فاز درون شهری آن دارای ۳ خط است که تنها خط ۱ آن افتتاح شده است و دو خط دیگر در دست احداث هستند. فاز برون شهری مترو از ۴ شهر دیگر در اصفهان عبور می‌کند برای تکمیل خطوط این فاز به زمان بیشتری نیاز است و هنوز هیچ کدام تکمیل نشده‌اند. 

خط ۱- پایانه صفه قدس

خط یک متروی اصفهان از جنوب شهر یعنی پایانه مسافربری صفه آغاز می‌شود و تا شمال شهر ایستگاه قدس امتداد می‌یابد. این خط دارای ۲۰ ایستگاه است و در سه فاز مختلف تاسیس شده است. رنگ این خط در نقشه مترو به رنگ قرمز است.

شروع ساعت کاری: ۶:۳۰

اتمام ساعت کاری:۲۱:۳۰

هتل‌های نزدیک به خط یک مترو اصفهان

در مسیر خط یک متروی اصفهان هتل‌های بسیاری واقع شده‌اند که نزدیکی آ‌ن‌ها به خط مترو امکان جابه‌جایی آسان به هر نقطه‌ای از شهر را برای گردشگران فراهم می‌آورد. در ایستگاه یک (صفه) هتل همام قرار گرفته که پیاده فاصله آن تا ایستگاه برابر با 3 دقیقه است. در نزدیکی ایستگاه انقلاب نیز هتل‌های بسیاری قرار دارند که فاصله آن‌ها به صورت پیاده متفاوت است و از جمله آن‌ها می‌توان هتل عالی قاپو با دو دقیقه فاصله، هتل تویست با دو دقیقه فاصله، هتل عباسی با شش دقیقه فاصله، هتل سفیر با شش دقیقه فاصله ، هتل ونوس با پنج دقیقه فاصله را نام برد. همچنین در نزدیکی ایستگاه دروازه دولت نیز دو هتل شیخ بهایی با فاصله دو دقیقه‌ای از مترو و هتل سنتی با فاصله پنج دقیقه قرار گرفته‌اند. در ایستگاه تختی نیز هتل آزادی در فاصله سه دقیقه‌ای و هتل صبا با فاصله پنج دقیقه قرار گرفته‌اند. در ایستگاه ترمینال کاوه هم هتل کاوه با پنج دقیقه پیاد‌ه روی واقع شده است.

خط ۲ـ خمینی شهر شهید غفاری

خط دو متروی اصفهان از خمینی شهر آغاز می‌شود و در ایستگاه شهید غفاری پایان می‌یابد. این خط با ایستگاه امام حسین خط ۱ ایستگاه مشترک دارد. خط دو در حال ساخت است و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. این خط دارای ۲۳ ایستگاه است و با رنگ آبی در نقشه مترو دیده می‌شود.

خط ۳ـ میدان آزادی قائمیه

خط سه متروی اصفهان از میدان آزادی شروع می‌شود و تا قائمیه امتداد می‌یابد. این خط در مرحله طراحی ساخت قرار دارد و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. خط ۳ دارای ۷ ایستگاه است و با رنگ بنفش در نقشه مترو دیده می‌شود.

خطوط برون شهری

اصفهان ـ زرین‌ شهر

این خط برون شهری متروی اصفهان زرین شهر در مرحله طراحی ساخت قرار دارد با طول ۵۷ کیلومتر از ایستگاه آزادی شروع می‌شود و با گذشتن از شهرهای فلاورجان، فولادشهر و زرین شهر در کارخانه ذوب آهن پایان می‌یابد. تعداد ایستگاه‌های این خط هنوز تعیین نشده است.

اصفهان ـ شاهین شهر

خط متروی اصفهان ـ شاهین شهر با مشارکت یک شرکت چینی در حال آماده سازی برای ساخت است. این خط از ایستگاه ۱ خط یک آغاز می‌شود و در شاهین شهر به پایان می‌رسد.

اصفهان ـ بهارستان

خط اصفهان ـ بهارستان در مراحل پایانی ریل گذاری قرار دارد. این خط از پایانه صفه شروع شده و بعد از گذشتن از سپاهان‌ شهر در بهارستان به پایان می‌رسد. این خط دارای ۴ ایستگاه است.

بهارستان ـ مجلسی

خط بهارستان ـ مجلسی متروی اصفهان از بهارستان شروع می‌شود و در شهر مجلسی پایان می‌یابد. این خط در مرحله طراحی ساخت قرار دارد و هنوز وارد فاز اجرایی نشده است. خط بهارستان ـ مجلسی با طول ۵۱ کیلومتر داری ۸ ایستگاه است.

سخن آخر

متروی اصفهان با وجود تازه تاسیس بودن توانسته با داشتن امکانات کافی نیاز شهروندان و مسافران را برای گردش در شهر برطرف کند. امید بر آن است تا با افتتاح دیگر خط‌های این مترو از میزان ترافیک و آلودگی شهری کم شود و همچنین عبور و مرور در شهر تسهیل یابد. اگر ساکن شهر زیبای اصفهان هستید و یا به عنوان مسافر از این شهر دیدن کرده‌اید، در بخش نظرات تجربه سفر خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

27 تیر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر