لذت سفر به شهرهای واقع در دل کوه را از دست ندهید.

10 دقیقه زمان خواندن
شهرهای واقع در دل کوه

همیشه کوه نماد استقامت، پایداری، استحکام و نفوذناپذیری است. شاید برای همین است که وقتی داستان کندن کوه توسط فرهاد را می­ شنویم یا بناهای قدیمی را در دل کوه می بینیم، حیرت می­ کنیم و از این همه تلاش و زیبایی و شکوه لذت می­ بریم. ای­ گردش در این مطلب سفر به سه نقطه از سرزمین زیبای ایران را به شما پیشنهاد می­ کنیم که از جنس کوه و زیبایی و فرهنگ است. ماسوله، کندوان و اورامان ...ماسوله؛ زیباترین روستای پلکانی ایرانشهر تاریخی ماسوله در نزدیکی شهر فومن و در استان گیلانواقع شده است. ماسوله شهری با معماری خاص و پلکانی که بخشندگی را می ­توان از مردمانش آموخت. آنجایی که پشت بام هر منزل حیاط منزل بالایی است و دودکش های خانه­ ها میهمان حیاط خانه­ های بالاتر است.برای رسیدن به شهر ماسوله کافی است از شهر فومن وارد جاده ماسوله شده و 35 کیلومتر در میان جاده سرسبز و زیبای آن حرکت کنیم. فاصله شهر فومن از مرکز استان (رشت) 35 کیلومتر است. شهر ماسوله در نزدیکی «قلعه رودخان» ، «شاهزاده ابراهیم» ، «شاهزاده اسحاق» و «ساحل گیسوم» قرار دارد که می­ توانید در برنامه سفر خود این مکان های زیبا را ببینید.

روستای

روستای زیبای پلکانی ماسوله

 ماسوله؛ همچون نگین انگشتری بی‌نظیر شمال ایران خودنمایی می‌کند. طبیعت بی‌مثال مناطق اطراف ماسوله، همراه با معماری سازگار با طبیعت این روستا، که زمستان‌های پربرف و تابستان‌های خنک و خوش آب‌های این منطقه را هریک به شیوه‌ای از سر می‌گذراند، باعث شده تا هرساله ده‌ها هزار گردشگر داخلی و خارجی، خاطره سفر به این روستا را در ذهن خود به یادگار بسپارند.

طبیعت

طبیعت زیبای ماسوله

طبیعت

طبیعت زیبای ماسوله در زمستان

اقامت در ماسوله به سبک و سیاق خودش است و شاید با هیچ­ کجای دیگر شبیه نباشد. دو هتل داخل فضای معماری سنتی ماسوله و چندین هتل در جاده زیبای منتهی به ماسوله پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی هستند. تعداد زیادی مهمانخانه و خانه اجاره‌ای نیز آماده پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی هستند. یکی از هتل های خوبی که در ابتدای جاده زیبای ماسوله قرار گرفته است هتل معین فومن است که خیال شما را از لحاظ محل اسکان راحت می کند.معماری، بافت و تركیب سنتی منازل ماسوله همیشه برای گردشگران جالب بوده­است. خانه‌های ماسوله اغلب دارای دوطبقه است. هر خانه درمجموع از دو قسمت تشکیل‌شده است: قسمت زمستانی منازل را در زبان محلی سومه می‌نامند. سومه از اتاقی كوچك كه معمولاً در عقب خانه جای دارد و از نور چندانی برخوردار نیست، شکل‌گرفته است و قسمت تابستانی ؛ یا اتاق پیشخوان، دارای پنجره‌های اروسی چوبی و بالارو است. این پنجره‌ها دارای گره‌های چینی هندسی است و با شیشه‌های رنگارنگ تزیین می‌شود. بعضی از خانه‌ها علاوه بر پیشخوان، اتاقكی بر بام منزل دارند كه به زبان محلی به آن برج گفته می‌شود. این اتاق تنها در تابستان مورداستفاده قرار می‌گیرد. در اتاق پیشخوان طاقچه‌های جانبی دیده می‌شود. بام هر منزل در ماسوله متمایل به كوه ساخته می‌شود و قسمت پیشین منازل بر عقب آن مسلط است.کندوان روستایی در دل صخره­ هایکی از سه روستای صخره‌ای جهان و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی، همین روستا است. کندوان عمده شهرت خود را مرهون خانه‌هایی است که به شکل کندوی عسل در دل صخره‌های سنگی کنده شده‌اند.شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که روستای کندوان در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌ سهند و سایر کوه‌های آتشفشانی منطقه طی هزاران سال در یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان به وجود آمده است و سالها بعد مردم فضای مورد نظر خود را با حکاکی درون سنگ ایجاد می­ کنند. در واقع، این سبک معماری، نمونه‌ای از جدال انسان با طبیعت بر سر تصاحب صخره‌های طبیعی است. این روستا به دلیل معماری و بافت خاص خود در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

روستای

روستای صخره ی کندوان

روستای

روستای صخره ی کندوان

اگر دوست دارید شبی یا که چند روزی را در کنار 117 خانواده­ ی که در دل این صخره­ها زندگی می­ کنند، بگذرانید به شما رزرو هتل لاله کندوانرا پیشنهاد می­کنیم. اقامت در این هتل هیجان انگیزتر از هر هتل دیگر است از اقامت در سوئیت های کله قندی این هتل با طراحی بسیار طبیعی تا اتاق های جکوزی دار را می­توانید تجربه کنید. کندوان از جمله مناطق ییلاقی در رشته‌کوه‌های سهند با آب و هوایی بسیار دلپذیر است که به دلیل وجود مراتع سرسبز عشایر بسیاری به آنجا مهاجرت می‌کنند.این روستای صخره­ ی که کندوهای عسل را به یادمان می­ آورد، سوغاتی دارد که بسیار شیرین و مقوی و لذیذ است، بله! عسل کندوان بسیار معروف و محبوب است. چشمه‌های آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه‌ها و سوغات این روستای باستانی محسوب می‌شود و به دلیل برخورداری از کمترین درصد سختی و سنگینی برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است.

روستای

روستای صخره ی کندوان

روستای

روستای صخره کندوان

اورامان هوری به قیمت زیبایی محضاورامان تخت روستایی از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد در استان کردستان است که در 60 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مریوان و ۱۷۰ کیلومتری سنندج مرکز کردستان واقع شده است. نام این منطقه برخلاف معنی اسمش با شیبی تند و وجود کوه های بسیار بلند از هر بیننده ای پذیرایی می کند.آب و هوای اورامان در فصل بهار و تابستان بسیار مطبوع و دلپذیر است و زمستان آن بسیار سرد و طولا‌نی است و در بعضی از سالها بارش برف در این روستا تا اندازه ای است که برای چند روزی دسترسی به آن امکان پذیر نیست. نمی­ خواهم شما را از سفر به اورامان که در زبان کردی هورامان تلفظ می‌شود، بترسانیم. اصلاً و ابداً !وجود آثار و بقایای آتشکده‌های فراوان در اطراف این روستا دین مردم این نواحی پیش از گرویدن به اسلا‌م را آشکار می­کند. اورامان در گذشته های دور شهری پر جمعیت بوده که به عنوان مرکز حکومت اورامی ها در این منطقه استفاده می شده است. وجود مقبره پیرشالیار در روستای اورامان تخت که هر ساله در دو نوبت خیل عظیمی از مردم سایر مناطق کشور را برای برگزاری مراسم عروسی پیر به این روستا می کشاند از ویژگی های ارزشمند روستای اورامان تخت است.

روستای

روستای زیبای اورامان

اقامت در اورامان به مانند سایر روستاهای تاریخی جذابیت خاص خود را دارد. تمامی خانه های روستای اورامان فقط با استفاده از سنگ و چوب ساخته شده و در دیوار منازل مسکونی سه تا چهار طبقه هیچ خبری از گل و سیمان نیست و مردمان این روستا با دستان هنرمند خود به این سنگ های بی جان زیبایی بخشیده و به شیوه­ای کاملا دیدنی آنها را روی هم قرار داده­اند. همیشه می­گویند وصف العیش نصف العیش حالا تصور کنید در باغات انار، انگور و گردو اورامان قدم می­زنید و موسیقی اصیل کردی در گوشتان طنین انداز می­شود. چه چیزی زیباتر از این !!!

روستای

روستای زیبای اورامان

استان کردستان به واسطه کوهستانی بودن دارای جاذبه های طبیعی بکر و متعدد است. با یک برنامه ریزی و رزرو هتل سنندج می بایست دل را به دریا زد و به دیدن این همه زیبایی رفت، آرامشی که از طبیعت می توان گرفت فرصتی است که نباید از دست داد.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر