سفر به یزد سفر به خانه کاریزها و قنات‌ها

10 دقیقه زمان خواندن
سفر به یزد

یزد شهر کوچه‌ها و خانه‌های خشتی و گلی است. زمانی که به شهر یزد سفر می‌کنید، انگار که در قصه‌ها و تاریخ سفر کرده‌اید. معماری چشم‌نواز یزد اصلی‌ترین ویژگی شهر یزد است. اگر می‌خواهید به شهر کویری یزد سفر کنید می‌توانید از طریق رزرو بلیت هواپیما و قطار یا بلیط های پایانه اتوبوس‌رانی اقدام کنید.یزد در منطقه فلات مرکزی ایران واقع‌شده است. وجود هتل‌ها و اقامتگاه‌های مناسب فراوان در یزد از مزایای این شهر زیبای کویری به‌حساب می‌آید. اغلب هتل‌های یزد نیز از معماری چشم‌نوازی برخوردار هستند. حتی برخی از آن‌ها از جنس هتل موزه هستند؛ مانند: هتل موزه بزرگ فهادان یا هتل موزه سنتی والی.برخی از هتل‌های یزد نیز ازجمله اولین هتل باغ‌ها در ایران هستند؛ مانند: هتل باغ مشیر الممالک. هتل‌های دیگر یزد نیز شامل: هتل داد، سنتی مهر، ملک التجار، لب خندق، سنتی مظفر، کوروش، پارسیان آزادی، جهانگردی، پارسیان صفائیه، لاله، سنتی رویای قدیم، زنبق، کاروان، اطلس، خاتم، رز، پهلوان پور، سنتی شعر باف، سنتی فاضلی، خوان دوحد، ارگ جدید، فیروزه و اقامتگاه بوم گردی خانه خشتی هستند.

هتل

هتل زیبای داد یزد

هتل

هتل زیبای مشیرالممالک یزد

البته توصیه ما به شما مسافران یزد این است که پیش از حرکت، از رزرو اینترنتی هتل مناسب اطمینان حاصل کنید.آتشکده ورهرام یکی از دیدنی‌های یزد به‌حساب می‌آید، اهمیت این آتشکده به قدمت آتش درون آن است که گفته‌شده از حدود 1520 سال پیش تاکنون فروزان مانده و حفاظت گردیده است. شما با ورود به این آتشکده هم با آداب زرتشتیان که بزرگ‌ترین دسته آنان ساکن یزد هستند، آشنا می‌شوید هم می‌توانید از معماری جالب‌توجه این آتشکده لذت ببرید.

آتشکده

آتشکده زردتشتیان یزد

یزد شهر قنات و کاریز است. برای بازدید از این قنات‌ها می‌توانید به باغ دولت‌آباد سری بزنید؛ جائیکه محمدتقی خان مشهور به خان بزرگ که سرسلسله خان‌های یزد در زمان زندیه ابتدا قناتی با نام دولت‌آباد به وجود آورد پس‌ازآن، عمارت «باغ دولت‌آباد» را در امتداد آن احداث کرد. این ساختمان، محل اقامت این حاکم نیز بوده است.این بنا مجموعه‌ای از چندین عمارت شامل: هشتی و بادگیر، بهشت‌آیین، تالار آیینه، سردر اصلی و سردر جنوبی است. فضای سبز این باغ شامل درختان کاج، سرو، گل سرخ محمدی، درختان میوه به‌خصوص انگور و انار است. چشمگیرترین ویژگی این بنا بادگیر 33.8 متری آن است که بلندترین بادگیر جهان محسوب می‌شود.

آب

آب انبار شش بادگیر یزد

قدیمی

بقعه دوازه امام از قدیمی ترین بناها در یزد

اگر از مجموعه امیر چخماق نیز که به‌صورت میدانگاهی در یزد قرار دارد بازدید کنید؛ می‌توانید آب‌انبار، خانقاه، مدرسه، کاروانسرا، چاه آب، بازار و از همه مهم‌تر مسجد امیر چخماق را نیز ببینید.از دیگر مراکز دیدنی یزد می‌توان به مدرسه ضیائیه یا همان زندان اسکندر، مسجد جامع یزد، آب‌انبار شش بادگیری که در محله تپه یزد قرارگرفته و خانه لاری‌ها اشاره کرد.میبد نیز از دیگر شهرهای یزد است که یکی از شگفتی‌های موجود در آن یخچال خشتی میبد است. این یخچال با قدمتی که به‌پیش از دوره قاجار می‌رسد یکی از معدود یخچال‌های به‌جای مانده در استان یزد است که از خشت و گل ساخته‌شده است.بخش‌های عمده این بنای باشکوه عبارت‌اند از: دیوارهای سایه‌انداز حوض یخ‌بند مخزن یخچال و گنبد. دیوارهای شرقی و غربی و جنوبی آن در زمستان سایه‌سار سردی در محوطه شمالی یخچال فراهم می‌ساخته که در شب‌های چله با انداختن آب قنات به حوض پهناور و کم‌عمق آن محوطه و تکرار این کار در شب‌های متوالی قطعات بزرگ یخ ساخته می‌شده و پس از شکسته شدن به مخزن یخ در زیر گنبد یخچال منتقل می‌گردیده است.گنبد خشتی بزرگ یخ‌های انباشته را نگه می‌داشته که در تابستان از آن برای استفاده کاروانیان و مردم بهره‌برداری می‌کردند. با وجودیکه شهر یزد از آب هوایی گرم و خشک برخوردار است ولی در جنوب غربی استان یزد ناحیه‌ای کوهستانی با آب و هوایی سرد و معتدل قرار دارد. نام این شهر تفت است. برای اقامت در این شهر کوهستانی ما به شما رزرو در اقامتگاه بوم گردی نارتی تی تفت را توصیه می‌کنیم.این نکته که یکی از پیست‌های اسکی ایران در استان یزد و در شهر تفت قرار دارد حتماً برای شما جالب‌توجه خواهد بود. پیست اسکی سخوید در دامنه‌های شیرکوه در شهرستان تفت واقع‌شده است. همه‌ساله با فرارسیدن زمستان و بارش برف، مردم از شهرهای اطراف با اشتیاق فراوان برای تفریح و اسکی و برف‌بازی به اینجا می‌آیند.

پیست

پیست اسکی تفت

چشمه تا مهر نیز که در فاصله شش کیلومتری شهر تفت و در کنار راه آسفالته یزد- شیراز واقع‌شده قرار دارد از اهمیت خاصی در میان گردشگران برخوردار است. این چشمه غالباً از اوایل بهار تا اواخر تابستان دارای آب نسبتاً خوبی می‌باشد و با شروع فصل پاییز آبدهی آن کم می‌شود و به همین دلیل است که نام این چشمه را «تا مهر» گذاشته‌اند.از دیدنی‌های جذاب شهر تفت غار نباتی است. غار نباتی در 60 کیلومتری شمال غربی شهرستان تفت در حوالی روستای تاریخی و زیبای «ندوشن» از توابع بخش خضرآباد شهرستان صدوق (اشکذر) واقع‌شده است.این غار شگفت‌انگیز با بلورهای نبات مانند و سفیدرنگ، عروس‌غارهای استان یزد است که هنوز صدای چکه‌های آب را می‌توان در آن شنید و جزو غارهای فعال شناخته می‌شود که در آن غارزایی و رسوب‌گذاری با سرعتی بسیار کم در حال تداوم است.

غار

غار نباتی یزد

غار

غار نباتی یزد

برخی از دیدنی‌های دیگر تفت شامل: نارین قلعه، مسجد جامع فهرج، ییلاق میان کوه، ییلاق پشت کوه هستند.از غذاهای سنتی و محبوب یزدی نیز می‌توان به آش شلی یزد، خورش قیمه نخود، کوفته لپه یزدی، خورش به آلو اشاره کرد. ضمناً سوغات یزد شامل انواع صنایع‌دستی زیبا مثل ترمه، زیلو و پارچه‌های رنگین و شیرینی‌های لذیذی مانند قطاب، پشمک و باقلوا، نان برنجی هستند.

 غذای

آش گندم از غذای سنتی یزد

غذای

کوفته نخودچی غذای سنتی یزد

غذای

خورشت به آلو غذای خوشمزه یزدی

سوغات

باقلوا و ترمه سوغات یزد

کمتر کسی به یزد سفر می کند و چشم خود را روی سوغاتی این شهر مانند: انواع شیرینی ( باقلوا، قطاب، کیک، نقل، پشمک، نان سوروک، شیرینی حاجی بادومی، نان برنجی و ...) و ترمه یزد می بندد.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر