فصل خوش گلاب‌گیری کاشان

10 دقیقه زمان خواندن
گلاب‌گیری کاشان

کاشان یکی از شهرهایی است که در فصل بهار پر از شور و هیجان می‌شود و در این فصل میزبان هزاران هزار گردشگر داخلی و خارجی است. از اواسط اردیبهشت تا انتهای خردادماه فصل گلاب‌گیری شهرهای قمصر، نیاسر و روستاهای اطراف آن تعداد زیادی را به‌طرف خود جذب می‌کند. عاشقان گل سرخ محمدی از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا خودشان را به جشن گلاب‌گیری برسانند.

فصل

حضور گردشگران خارجی در کاشان در فصل گلابگیری

ازنقطه‌نظر کارشناسان پیدایش گل سرخ از میلیون سال قبل بوده است. تعداد گونه‌های رز از ریشه ورت در اوستا و به هزاران نوع که به‌مرورزمان با توجه به تغییرات آب و هوایی دچار تغییر ژنتیکی شده‌اند و به شکل امروزی درآمده.

گلابگیری

گلابگیری در کاشان

برای پی بردن به تاریخچه گل و گلاب‌گیری می‌توان مطالعه‌ای از آثار به‌دست‌آمده از حفاری‌های سیلک که شکل گل 7 پر روی آن دیده می‌شود که این خود گواه این مدعاست که ساکنان این منطقه از هزاره‌های قبل از میلاد با گل‌ها و گیاهان آشنا بوده‌اند از دیگر اسنادی که بر وجود گل سرخ در منطقه کاشان خبر می‌دهد، گلاب در دوره‌های تاریخی در کاشان وجود داشته است و برای اثبات این ادعا می‌توان از عید گلاب که یکی از آداب‌ورسوم در کاشان قدیم بوده است، یاد کرد.در سال‌های 52 و 54 هجری شمسی که کارشناسان بلغاری روی گل سرخ مطالعه می‌کردند به این نتیجه رسیدند که گل سرخ محمدی قمصر کاشان در مقایسه با نمونه‌های مشابه در نقاط دیگر کیفیت بهتر و برتری دارد بیشتر کارخانه‌های ادکلن‌سازی اروپا، برای تهیه عطر و ادکلن، از اسانس عطر گل قمصر استفاده می‌کنند این موضوع سبب شده است تا عطر و گلاب قمصر از دیرباز به‌صورت یک محصول نامی باقی بماند، در شهرت قمصر همین بس که، همه‌ساله خانه خدا با گلاب ناب محمدی این شهر شستشو داده می‌شود.

کارگاه

کارگاه گلابگیری در کاشان

گلابگیری

گلابگیری در کاشان

کارگاه

کارگاه گلابگیری در کاشان

به‌غیراز قمصر، در مناطق دیگر مانند نیاسر، برزک، کامو، وادقان، ون، دره استحصال و در پاره‌ای از آبادی‌های کوهپایه‌ای و سردسیر، به کاشت گل محمدی می‌پردازند و اگر توان استحصال آن را نداشته باشند گل ها را به کارگاه‌هایی می‌دهند که این کار را انجام می‌دهند.به افرادی که گل می‌چینند، گل چین می‌گویند. گل چین‌ها از اوایل صبح قبل از طلوع آفتاب شروع به گل‌چینی می‌کنند و سعی می‌کنند تمام گل گلستان را تا قبل از طلوع آفتاب برداشت کنند. چون معتقدند گل قبل از طلوع خورشید عطر و بوی زیادتری دارد. معمولاً گل را، به کمک ناخن انگشت شست و ناخن انگشت سبابه از سرشاخه جدا می‌کنند. لازم به ذکر است چون عصاره گل در قسمت ته گل که به شاخه وصل است متراکم می‌شود، سعی می‌کنند گل را از بند جدا کنند.اگر تصمیم دارید، در فصل گل و گلاب در این مراسم شاد و خوشبو شرکت کنید، تا فرصت هست رزرو هتل کاشان خود را انجام دهید، تا ازمحل اسکان خیالتان راحت شود، چون ممکن است به خاطر شلوغی و تعداد زیاد گردشگران داخلی و خارجی هتل مدنظر خودتان را از دست بدهید.

24 فروردین , 1396
0 نظر
گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر