معرفی بازارهای نقش جهان اصفهان

7 دقیقه زمان خواندن
معرفی-بازارهای-نقش-جهان-اصفهان

صحبت از اصفهان و جاذبه‌های این شهر که می‌شود، میدان نقش جهان اولین گزینه در میان جاذبه‌های این شهر است. این میدان با داشتن چهار اثر تاریخی و فضایی دلنشین یکی از پربازدیدترین جاذبه های تاریخی اصفهان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن بازدید می‌کنند. بازارهای نقش جهان از بازار قیصریه گرفته تا حجره‌های میدان همه از دلایل شهرت این مکان تاریخی هستند و یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید سوغاتی و اولین گزینه تاجران برای خرید کالا و صادرات است. هر یک از حجره‌های این میدان روایتگر داستان‌ها و تاریخ هنر‌هایی است که امروزه در حال فراموشی هستند. در این مقاله قصد داریم در تک تک مغازه‌های این میدان قدم بزنیم تا شما را با هنر زیبا و خاص این شهر آشنا کنیم.

بازار قیصریه از تاریخی‌ترین بازارهای نقش جهان

یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین بازارهای نقش جهان اصفهان و ایران بازار قیصریه است. این بازار در گذشته دارای سه طبقه بوده است اما امروزه تنها دو طبقه از آن باقی مانده است. بازار قیصریه که به عنوان یکی از چهار جاذبه میدان نقش جهان نیز شمرده می‌شود، دارای تاریخ و معماری باشکوهی است. اگر از ورودی مقابل حوض وارد این بازار شوید، می‌توانید در بالای سقف آثار به جا مانده از نقاشی‌هایی را ببینید. طبق روایاتی که از دوره شاه عباس صفوی شنیده شده است وی برای این که عظمت این بنا باشکوه را به مهمانان خود نشان دهد، آن‌ها را از در پشتی بازار قیصری وارد میدان می‌‌کرد، زمانی که مهمانان از پله‌ها بالا می‌رفتند منظره‌ای با شکوه از میدان نقش جهان را می‌دیدند.

این بازار شباهت بسیاری به پاساژ‌های امروزی دارد چرا که برخلاف دیگر بازارها دارای ورودی‌های مختلف است. از جمله ورودی‌های این بازار می‌توان به هارونیه، عریان، نیم‌آورد گلشن، مخلص، سماورسازان و مقصودبیک اشاره کرد.

بازار قنادی‌ها، بازاری با عطرهای مختلف

اگر قصد خرید ادویه و عرقیات طبیعی در اصفهان را دارید بازار قنادی‌ها از بهترین گزینه‌ها در میان بازارهای نقش جهان است. زمانی که قدم در این بازار می‌گذارید، در عطر خوش ادویه‌های تازه و اصل بازار چنان مست می‌شوید که تا ساعت‌ها قادر به استفاده از حس بویایی خود نیستید. این بازار مود توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است و خرید‌ ادویه‌های ایرانی خود را در این بازار انجام می‌دهند.

بازار کفاش‌ها

از دیگر بازارهای نقش جهان می‌توان به بازار کفاش‌ها در سمت چپ بازار قیصری و رو به رو بازار قنادی‌ها اشاره کرد. این بازار درست مانند اسمی که دارد محل فروش کفش است.

بازار مسگرها و تماشای هنر دست اصفهان

مسگری یکی از قدیمی‌ترین هنر‌ها در میان مردم اصفهان است و امروزه به یکی از جاذبه‌ها و صنایع دستی این شهر تبدیل شده است. بازار مسگرها که از دیگر بازارهای نقش جهان است در نزدیکی عمارت عالی قاپو و ضلع شمالی میدان قرار دارد. از دیگر دلایل محبوبیت این بازار می‌توان به صدای دلنشین چکش‌ها در بازار اشاره کرد.

حجره‌های دور میدان نقش جهان

حجره‌هایی که در دور تا دور میدان قرار گرفته‌اند از دیگر بازارهای نقش جهان هستند و همواره یکی از دلایل بازدید گردشگران در این میدان به شمار می‌آیند. در این حجره‌ها انواع صنایع دستی اصفهان از قلم کاری تا میناکاری وجود دارند. اگر علاقه‌ای به شیرینی هم داشته باشید می‌توانید معروف‌ترین سوغاتی اصفهان که گز است را با بهترین کیفیت در حجره‌های میدان تهیه کنید.

جاذبه‌های اطراف میدان نقش جهان

بازارهای نقش جهان تنها جاذبه‌های اصفهان نیستند بلکه این شهر جاذبه‌های بسیار دیگری از جمله کاخ چهلستون، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، خیابان چهارباغ عباسی و … نیز در اطراف خود دارد.

اقامت در نزدیکی میدان نقش جهان

اقامت در نزدیکی جاذبه های تاریخی یکی از مهمترین موارد در هنگام رزرو هتل است. از جمله هتل های اصفهان که در نزدیکی بازارهای نقش جهان و اماکن گردشگری شهر است می‌توان به هتل عباسی، هتل عالی قاپو، هتل ستاره، هتل زهره و … اشاره کرد.

سحن آخر

بازارها همیشه به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای آشنا شدن با فرهنگ و زندگی روزمره یک شهر هستند و امروزه نیز یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری هستند. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با گوشه‌ای دیگر از زیبایی‌های اصفهان و بازارهای نقش جهان آشنا کنیم تا در سفر بعدی خود حتما از آن‌ها دیدن کنید.

گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر