معرفی زیباترین خانه های تاریخی اصفهان

7 دقیقه زمان خواندن
معرفی-زیباترین-خانه-های-تاریخی-اصفهان

اصفهان نصف جهان شهری که قدمتی به بلندای تاریخ دارد و در مرکز ایران جای گرفته است. این شهر بزرگ و زیبا با توجه شرایط و موقعیت مکانی بسیار مطلوبش، خاستگاه بسیاری از پادشاهان دوران قدیم بوده است و به همین دلیل بناهای تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد. از مشهورترین بناهای اصفهان میدان نقش جهان و پل‌های تاریخی بسیار زیبای آن است که بسیاری اصفهان را با آن‌ها می‌شناسد ولی باید بگویم که در این شهر زیبا خانه های تاریخی بسیار باشکوهی نیز قرار دارد که هر یک از دورانی بر جای مانده‌اند. در ادامه به مرور تمامی این خانه های تاریخی شگفت انگیز خواهم پرداخت.

۱) خانه مشروطه

زمانی که وارد خانه مشروطه اصفهان می‌شوید با تابشی نوری خیال انگیز از درون پنجره‌های رنگی مواجه می‌شوید. گچبری‌های استادانه، نقاشی‌های زیبا و معماری خانه مشروطه از عوامل شهرت این خانه هستند. خانه تاریخی مشروطه، یکی از خانه های تاریخی مهم در اصفهان است چرا که این خانه نه تنها از نظر زیبایی چشمگیر بوده است، بلکه سابقه تاریخی مهمی نیز داشته است. این خانه یکی از مراکز برگزاری جلسات برای روشنفکران، رجال سیاسی و فرهنگی آن زمان بوده است. از هتل‌هایی که در نزدیکی خانه مشروطه قرار گرفته‌اند، می‌توان به هتل سپاهان اشاره کرد.

آدرس

خانه مشروطه اصفهان در نزدیکی میدان نقش جهان و در محله حسن آباد و خیابان نشاط قرار دارد.

ساعت بازدید

بازدید این خانه رایگان است و در ساعات ۸ صبح تا ۱۴بعدازظهر و ۱۶بعدازظهر تا ۲۰شب پذیرای گردشگران است.

۲) خانه دهدشتی

یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان که امروزه تغییر کاربری داده است و به کافه رستوران تبدیل شده است، خانه دهدشتی اصفهان است. وجود حوض بزرگ آب، درختان و گل‌های شمعدانی فضایی آرامش بخش را برای گردشگران به وجود آورده است. قدمت این بنا به دوره قاجار می‌رسد و دارای معماری بسیار زیبایی است. اتاق شاه‌نشین، تالاری بزرگ، اتاق‌های سه دری و … از ویژگی‌های این خانه تاریخی است. هتل عالی قاپو و هتل عباسی از هتل‌های نزدیک به این خانه تاریخی هستند. ایستگاه دروازه دولت مترو اصفهان در نزدیکی این خانه قرار گرفته که این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوان بدون استفاده از خودرو شخصی از این خانه بازدید کرد.

آدرس

کافه هوگر یا همان خانه تاریخی دهدشتی در قدیمی‌ترین محله اصفهان در چهارباغ پایین، خیابان دروازه دولت، خیابان باب الرحمه در کوچه دهدشتی قرار دارد.

ساعت بازدید

زمان بازدید از این خانه و کافه از ساعت ۱۷ بعدازظهر تا ۲۲ شب است.

۳) خانه ملاباشی

خانه‌ای را تصور کنید با شیشه‌های رنگی، آینه کاری‌های زیبا و ظریف و فضایی دلنشین. چنین خانه‌ای فقط در تاریخ گذشته یافت می‌شود. خانه ملاباشی یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان است. این خانه نه تنها از معماری زیبا برخوردار است بلکه داستانی عجیب را به همراه خود دارد. قدمت خانه ملاباشی به دوران زندیه، صفویه و قاجار برمی‌گردد که تاریخی بسیار طولانی دارد. مالک این خانه ملاباشی از منجم‌های ناصرالدین شاه بود و به دستور شاه به اصفهان سفر کرده بود تا جو متشنج اصفهان را آرام کند. ملاباشی در طول اقامت خود در آن خانه، آن جا را به مکانی فرهنگی برای رجال سیاسی و علما تبدیل کرد.   

آدرس

خانه معتمدی در خیابان ملک و در محله پا قلعه قرار دارد.

ساعت بازدید

ساعت بازدید این خانه تاریخی از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر است.

۴) خانه انگورستان ملک

خانه انگورستان ملک یا امین التجار از دیگر خانه های تاریخی اصفهان است. عمده شهرت این خانه مربوط به صاحب آن یعنی سید حبیب الله امین التجار است که یکی از بزرگترین تاجران و خیرین در اصفهان بوده است. از سید حبیب الله امین التجار آثار تاریخی دیگری نیز بر جای مانده است. بنیان اولیه این خانه در زمان قاجار بوده است و تا اواخر سلطنت پادشاهان پهلوی قسمت‌های بر آن اضافه شد.

آدرس

خانه تاریخی امین التجار در خیابان شریف واقعی، خیابان ملک، محله شیخ یوسف قرار دارد.

ساعت بازدید

ساعت بازدید این مکان از ۹ صبح تا ۱۶ بعدازظهر است.

۵) خانه مشیرالملک انصاری، عمارتی اشرافی در لیست خانه های تاریخی اصفهان

در لیست بازدید از خانه های تاریخی اصفهان به یکی از اشرافی‌ترین خانه‌ها می‌رسیم. خانه مشیرالملک انصاری از زیباترین و متفاوت‌ترین خانه‌های اصفهان است. قدمت این خانه به دوران قاجار برمی‌گردد و محل سکونت یکی از با کفایت‌ترین وزرای آن زمان بوده است. در حیاط این خانه یک حوض به شکل صلیب وجود دارد که خود زیبایی خانه را چند برابر کرده است. از دیگر ویژگی‌های این خانه که سبب تمایز آن شده است، وجود شاه نشینی که دارای بزرگترین ارسی (ایوان) در بین خانه های تاریخی است.

آدرس

این خانه تاریخی در خیابان هاتف، خیابان مشیر در ابتدای کوی هارونیه قرار دارد.

ساعت بازدید

برای بازدید از این خانه تاریخی می‌توانید از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ بعدازظهر مراجعه کنید.

۶) خانه بخردی

خانه بخردی از دیگر خانه‌های تاریخی اصفهان و مربوط به دوران صفویه است. این خانه همانند دیگر خانه‌های ساخته شده در دوران صفویه دارای ایوان، تالار اصلی و اتاق‌های بزرگ است. این خانه در دوران قاجار به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه پس از مرمت  به اقامتگاه بوم گردی تغییر کاربری داده است. هتل زیبا و سنتی طلوع خورشید در نزدیکی این خانه تاریخی قرار گرفته است.

آدرس

این خانه در خیابان شهدا، خیابان ابن سینا پلاک ۵۶ قرار دارد.

۷) خانه شهشهانی

از دیگر خانه های تاریخی اصفهان می‌توان به خانه شهشهانی اشاره کرد. این خانه از معدود خانه‌های سالم از زمان قاجار است. خانه شهشهانی متعلق به یکی از رجال معتمد اصفهان بوده است. این خانه دارای معماری و گچبری‌های زیبا، زیرزمین همراه با اتاق شاه‌نشین، قهوه خانه، صندوق خانه برای نگهداری از سلاح‌های گرم و سرد، ایوان و بالاخانه که به عنوان انبار زغال است. نگهداری از این خانه از ۹۰ سال پیش تاکنون نسل به نسل بر عهده خانواده شهشهانی و میراث فرهنگی بوده است.

آدرس

خانه شهشهانی در اصفهان محله شهشهان، کوچه صحه میرزا اسدالله خان، پلاک ۳۲ واقع شده است.

سخن آخر

خانه های تاریخی نشان‌دهنده فرهنگ و معماری مردم آن شهر در زمان قدیم هستند و از همین رو گزینه خوبی برای نمایش تاریخ یک شهر بشمار می‌آیند. اصفهان دارای تعداد زیادی خانه‌های تاریخی است و تنها به موارد فوق ختم نمی‌شود. این خانه‌ها می‌توانند در لیست اماکن گردشگری و پر بازدید اصفهان قرار بگیرند. اگر ساکن اصفهان هستید و یا تجربه بازدید از این خانه‌ها را داشته‌اید، در بخش نظرات تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. 

10 تیر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر