معرفی غذاهای سنتی تهران

8 دقیقه زمان خواندن
معرفی-غذاهای-سنتی-تهران

غذاهای محلی هر منطقه نشان‌دهنده هویت و فرهنگ غذایی آن شهر یا روستا هستند. تعداد جمعیت مهاجران به تهران هر ساله رو به افزایش است و همین موضوع باعث شده تا فرهنگ‌های متفاوتی را در این شهر ببینم. این شهر نیز مانند دیگر شهرهای ایران غذاهای سنتی مخصوص به خود را دارد که بسیاری از ما از آن‌ها بی‌خبر هستیم و زمانی که به این شهر سفر می‌کنیم غذا خوردن را تنها محدود به رستوران‌های فرنگی یا کباب می‌کینم. شما نیز اگر تمایل دارید و با آداب و رسوم غذایی مردم تهران بیشتر آشنا شوید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

اشکنه اسفناج از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی تهران

یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی پایتخت، اشکنه اسفناج است. همانطور که از نام این غذا پیدا است، اسفناج اصلی‌ترین ماده اولیه آن است و ترکیبی از دیگر مواد مانند آب، پیاز، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ است. این غذا به صورت آبگوشت سرو می‌شود. اگر در نزدیکی طبيعت فشم بودید حتما این غذا را در سفره خانه باغ بهشت امتحان کنید.

سر گنجشکی تهرانی

از دیگر غذاهای سنتی تهران که بسیار راحت طبخ می‌شود، می‌توان به سر گنجشکی اشاره کرد. این غذا یکی از بهترین غذاهای محلی تهران است. برای پخت سر گنجشکی گوشت را همراه با ادویه و پیاز رنده شده مخلوط می‌کنند و سپس به صورت کوفته‌های کوچک شکل می‌دهند. گوشت‌ها را در رب به همراه سیب‌زمینی می‌پزند. پیاز و نان سنگک داغ از مهمترین بخش‌های این غذا هستند.

دیزی سنگی

دیزی سنگی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی در میان تهرانی‌ها است و تقریبا هر آخر هفته این غذا را می‌خورند. طبخ این غذا بسیار آسان است. نخود و لوبیا را به همراه گوشت و سایر مخلفات در ظرف‌های سنگی قرار می‌دهند و تا پخت کامل آن‌ها را بر روی آتش می‌گذارند. برای امتحان کردن این غذا می‌توانید به رستوران‌های سنتی دربند بروید و دیزی را در دل طبیعت امتحان کنید یا می‌توانید این غذا را در رستوران معروف دیزی سرای سنگی ایرانشهر نوش جان کنید. این رستوران در نزدیکی بسیاری از هتل های تهران مانند هتل پارسیان آزادی، هتل مهرگان، هتل هویزه و هتل امیر قرار دارد و انتخاب مناسبی برای مسافران است.

والک پلو بهاری

اگر در بهار به کوه‌های اطراف تهران سری بزنید،‌ حتما عطر سبزی کوهی والک را حس می‌کنید. این سبزی یکی از مواد اولیه غذاهای سنتی تهران به نام والک پلو است. برنج را با سبزی والک مخلوط می‌کنند و به همراه مرغ یا خوراک گوشت سرو می‌کنند. این غذا از غذاهای محلی کرمانشاه نیز است. اگر قصد رزرو هتل در یکی از هتل های تهران مانند هتل نیلو، هتل پردیس و هتل آپارتمان ونک تهران را دارید، پیشنهاد ما به شما برای خوردن والک پلو تهرانی رستوران سنتی عالی قاپو واقع در خیابان گاندی ونک است.

دمی بلغور جو

در میان لیست غذاهای سنتی تهران می‌توان به دمی بلغور جو اشاره کرد. این غذا ساده و آسان از ترکیب حبوباتی مانند عدس، نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی و همچنین سبزی‌های محلی مانند تبله پخته می‌شود.

ته چین فیروزکوهی از غذاهای رنگین کمانی تهران

ته چین یکی از معروف‌ترین غذاهای ایرانی است اما ته چینی که در تهران طبخ می‌شود، کمی متفاوت‌تر از سایر ته‌چین‌ها است. ته چین فیروزکوهی از دیگر غذاهای سنتی تهران است که به دلیل رنگ‌های خاصی که دارد به غذای رنگین کمانی شهرت یافته است. در این غذا از لبو، گوشت و در برخی مواقع از آلو قیسی استفاده می‌شود.

دمپختک از قدیمی‌ترین غذاهای تهران

یکی دیگر از غذاهای سنتی و قدیمی تهران که همه ما اسم آن را شنیده‌ایم، دمپختک است. زعفران، برنج، باقالی زرد و زردچوبه از مواد اصلی این غذا هستند. در نزدیکی زمان سرو غذا نیز یک تخم‌مرغ را بر روی برنج می‌اندازند تا پخته شود. اگر به تهران سفر کردید پیشنهاد می‌کنم این غذا را در یکی از رستوران های سنتی تهران میل کنید.

لوبیا پلو از غذاهای محلی تهران

از دیگر غذاهای سنتی تهران که در دیگر شهرها نیز طبخ می‌شود، لوبیا پلو است. این غذا با نام استانبولی در شهرهای دیگر شناخته می‌شود. لوبیا پلو در قدیم به فقط در فصل بهار با رویش لوبیا سبزهای جدید طبخ می‌شد اما امروزه به دلیل فریز کردن بسیاری از مواد غذایی در دیگر ماه‌های سال نیز پخته می‌شود. سالاد شیرازی و ماست نیز می‌توانند ترکیب خوشمزه‌ای با این غذا باشند.

سخن آخر

یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر امتحان کردن غذاهای سنتی آن شهر است که ما را با فرهنگ غذایی آن منطقه نیز آشنا می‌کند. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با تعدادی از غذاهای محلی تهران آشنا کنیم تا در سفر بعدی که به این شهر دارید حتما آن‌ها را امتحان کنید. 

09 مهر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر