معرفی ۷ موزه تاریخی در اصفهان

8 دقیقه زمان خواندن
معرفی-۷-موزه-تاریخی-در-اصفهان

اصفهان یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است. شهری که با آغاز حکومت صفویان به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و به رشد و رونق بسیاری رسید. به هر گوشه‌ای از این شهر که سفر کنید با جاذبه‌های مختلفی از این شهر روبرو می‌شوید. معماری‌های اسلامی، پل‌های تاریخی، خیابان‌های زیبا و … همه از یادگاری‌های دوران صفویه در اصفهان هستند. از دیگر مکان هایی که به شناخت فرهنگ و تاریخ کمک می کنند، موزه‌ها هستند. تعداد این موزه‌ها در اصفهان کم نیست که ما در این مقاله قصد داریم ۷ موزه تاریخی در این شهر را به شما معرفی کنیم تا در سفر بعدی خود به این شهر از آن‌ها دیدن کنید.

۱) موزه تاریخی چهلستون

عمارت چهلستون که امروزه به موزه تاریخی تغییر کاربری داده است، رتبه دومین موزه در ایران را بعد از کاخ گلستان دارد. این عمارت در دوران صفویه ساخته شد و آخرین محل اقامت خاندان صفویه بوده است. این عمارت یکی از باشکوه‌ترین معماری‌ها را در ایران دارد. امروزه اشیای قدیمی و باستانی، نسخ خطی، نگارگری و ظروف تزیینی در کاخ چهلستون نگهداری می‌شوند. همچنین این عمارت محل برگزاری نمایشگاه‌های فصلی نیز است. از هتل‌هایی که در نزدیکی این موزه زیبا قرار گرفته‌اند، می‌توان به هتل عباسی اشاره کرد.

آدرس

اصفهان، خیابان استانداری، کاخ موزه چهلستون

ساعت بازدید

۹:۳۰ صبح الی ۱۹:۰۰ بعدازظهر

۲) موزه‌ تاریخ طبیعی

از دیگر موزه های با ارزش اصفهان می‌توان به موزه تاریخ طبیعی اشاره کرد. این موزه در سال ۱۳۶۷ در یکی از خانه‌های تاریخی اصفهان که مربوط به دوران تیموریان بود ساخته شد. این موزه تاریخی دارای سالن‌های مختلفی از جمله سالن گیاه‌شناسی، سالن زمین‌شناسی، سالن جانوران مهره‌دار و بدون مهره و … است. آثار این مجموعه به همت دکتر جعفریان از سراسر ایران گردآوری شده است و بهترین مکان برای علاقه‌مندان به تاریخ طبیعی است. نزدیک‌ترین هتل به این موزه هتل عباسی است. همچنین برای دسترسی آسان به این موزه می‌توان از مترو استفاده کرد که بدین منظور باید در ایستگاه دروازه دولت از مترو پیاده شد.

آدرس

اصفهان، خیابان استانداری، موزه تاریخ طبیعی

ساعت بازدید

۸:۰۰ صبح الی ۱۸:۰۰ بعدازظهر

۳) موزه هنرهای تزیینی

رکیب خانه یا موزه هنرهای تزئینی یکی دیگر از موزه‌های اصفهان است. موزه تاریخی هنر در یکی از عمارت‌های قدیمی صفویان به نام رکیب خانه قرار دارد. در این موزه بسیاری از آثار هنری مانند نسخ خطی و کتاب، آثار لاکی و روغنی، نگارگری، آبگینه فلزی، آثار چوبی و دستبافه‌های سنتی نگهداری می‌شود. همچنین این موزه دارای کتابخانه تخصصی هنر با بیش از ۱۵۰۰ جلد کتاب است. اگر بدون ماشین شخصی به اصفهان سفر می‌کنید و علاقه به بازدید از موزه‌ها دارید، اقامت در هتل عباسی و هتل عالی‌قاپو به دلیل نزدیک بودن به آثار تاریخی و موزه‌ها بهترین گزینه است. این موزه در نزدیکی ایستگاه مترو دروازه دولت نیز قرار گرفته است.

آدرس

اصفهان، خیابان استانداری، عمارت رکیب خانه

ساعت بازدید

۸:۰۰ صبح الی ۱۳ بعدازظهر

۴) موزه مردم شناسی اصفهان

موزه تاریخی و مردم شناسی اصفهان از دیگر موزه‌ها با ارزش و جذاب است. ساختمان این موزه در زمان صفویه بنا شده است و به نام حمام علیقلی آقا شناخته می‌شود. این حمام از دو بخش حمام بزرگ و کوچک و قسمت‌هایی مانند سربینه، گرم‌خانه و چال حوض تشکیل شده است.

آدرس

اصفهان، خیابان مسجد سید، روبروی خیابان طیب، خیابان آیبت‌ الله بید آبادی

ساعت بازدید

شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و ۱۴:۳۰ الی ۱۷ و جمعه‌ها از ۹:۳۰ الی ۱۳

۵) خانه مشروطیت

یکی از خانه‌های تاریخی اصفهان خانه مشروطیت است. این خانه امروزه با تغییر کاربری به موزه تاریخی تبدیل شده است. در این خانه اسناد و تصاویری از عصر مشروطه جمع‌آوری شده است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

آدرس

اصفهان، خیابان نشاط‍، کوچه مقصود بیک، کوچه پشت مسجد شاه، خانه و موزه تاریخی مشروطیت

ساعت بازدید

بازدید هر روز از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۴:۰۰ و ۱۶:۰۰ الی ۲۰:۰۰ است.

۶) موزه کلیسا وانک

یکی از کلیساهای تاریخی ارمنی‌ها در ایران، کلیسا وانک است. این کلیسا در دوران صفویه و در زمان شاه عباس دوم بنا شد و برخلاف دیگر کلیساها معماری آن به سبک ایرانی است. این موزه تاریخی محل نگهداری بسیاری از نسخه‌های خطی و کتاب‌ها، تابلوها، آثار فلزی، آثار چوبی، غرفه نژادکشی ارمنستان، غرفه جمهوری ارمنستان و … است.

آدرس

اصفهان، چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسا وانک، کلیسا وانک

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۷:۳۰

۷) موزه موسیقی

یکی از مهدهای موسیقی سنتی ایرانی، شهر اصفهان است، در همین راستا اولین موزه تاریخی و خصوصی موسیقی در این شهر قرار دارد. این موزه با همت دو تن از هنرمندان و موسیقی‌دانان، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی در سال ۱۳۹۴ تاسیس شد. در این موزه بیش از ۳۰۰ نوع از سازهای موسیقی وجود دارند. از دیگر ویژگی‌های این موزه می‌توان به بخش زنده موسیقی اشاره کرد.

آدرس

اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی، پلاک ۷۴

ساعت بازدید

همه روزه از ساعت ۹:۰۰ الی ۲۱:۰۰

سخن آخر

برای سیری در گذشته و تاریخ هر شهری و آشنا شدن با فرهنگ و آداب رسوم آن‌ها، موزه‌ها بهترین گزینه هستند. اصفهان به دلیل قدمت طولانی که دارد دارای تعداد زیادی موزه تاریخی است که در این مقاله تنها فرصت به معرفی ۷ نمونه از آن‌ها شد. اگر شما نیز به عنوان یک فرد علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ شهرهای دیگر از موزه‌های اصفهان دیدن کرده‌اید تجربه خود از آن‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

12 مرداد , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر