میراث ایرانی ثبت شده در یونسکو را بیشتر بشناسید

10 دقیقه زمان خواندن
میراث ایرانی ثبت شده در یونسکو

هریک از آثار باستانی کشور عزیزمان ایران دنیای از قصه و احساس را در خود گنجانیده است.  برخی از این آثار به دلیل ارزشمندی و جاذبه‌های پراهمیتی که نه فقط برای ما ایرانیان بلکه برای جهانیان داشته‌اند؛ توسط سازمان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌اند. در اینجا می‌خواهیم برخی از این آثار را به شما معرفی کنیم، شما می‌توانید از طریق خرید بلیت هواپیما به هریک از این مناطق تاریخی سفر کنید:اولین اثری که در فهرست آثار باستانی یونسکو قرار گرفت؛ چغازنبیل بود که آن را نخستین ساختمان مذهبی در ایران می‌نامند. جامعه بین‌المللی برای چغازنبیل ارزش استثنائی و جهانی قائل است. زیگورات چغازنبیل، نخستین بخش از این بنا است که به چشم می‌خورد.حیاط زیگورات با آجرفرش شده است. زیگورات از سه حصار تودرتو تشکیل‌شده که معبد در حصار نخست است. این سه حصار به محوریت زیگورات، شهر اونتاش را دربرمی گیرند. هسته اصلی بنا از خشت بوده و نمای آن از آجر است. بیش‌تر تزیینات به‌کاررفته در این زیگورات، شیشه‌های رنگی و گل‌های میخی هستند. زیگورات باستانی نشان‌دهنده عظمت، هوش و پیشرفت علم و معماری در آن روزگاران شوش است.برای بازدید از این اثر باید به شهر اهواز در استان خوزستان سفر کنید. این سازه در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش (شهر باستانی) و ۳۵ کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر واقع است. برای سفر به خوزستان می‌توانید در یکی از هتل های اهواز: هتل پارس، هتل پرشیا، هتل نادری، هتل آپارتمان ایرانیکا (مهر اصل)، هتل ایران، هتل آپارتمان هدیه، هتل توسعه نیشکر به‌صورت آنلاین جا رزرو نمایید. اگر هم تمایل دارید به سمت شوشتر بروید و در آنجا جایی را رزرو کنید، هتل سنتی خانه سرابی شوشتر گزینه خوبی است.

چغازنبیل

چغازنبیل در خوزستان

میدان نقش‌جهان در اردیبهشت ۱۳۵۸ دومین اثر ایرانی بود که توسط میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. میدان نقش‌جهان که در اصفهان واقع‌شده است از نظر شوالیه ژان شاردن فرانسوی، زیباترین میدان دنیا به شمار می‌رود. بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش‌جهان، شامل: عالی‌قاپو، مسجد شاه (مسجد امام)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه است. علاوه بر این بناها دویست حجره دوطبقه پیرامون میدان واقع‌شده است که عموماً جایگاه عرضهٔ صنایع‌دستی اصفهان می‌باشند.

میدان

میدان نقش جهان اصفهان

اصفهان علاوه بر میدان نقش‌جهان آن‌قدر آثار فرهنگی و تاریخیِ دیدنی در خود گنجانده که به نصف جهان نیز معروف شده است. این شهر دیدنی همه‌ساله پذیرای گردشگران بی‌شماری است. به همین علت هتل‌های فراوانی نیز در این شهر ساخته‌شده است که همگی آن‌ها از هنر و طراحی بی‌بدیل اصفهان درزمینهٔ تذهیب و منبت‌کاری بهره برده‌اند. برخی از هتل‌های اصفهان شامل:هتل پارسیان کوثر، هتل عباسی، هتل خواجو، هتل پارت، هتل ونوس، هتل سپاهان، هتل شیخ بهائی، هتل زنده رود، هتل پارسیان سوئیت، هتل سنتی، هتل ستاره (صدف)، هتل توریست، هتل جمشید، هتل آوین، هتل ماهان، هتل جام فیروزه، هتل پارتیکان، هتل سفیر، هتل آسمان، هتل هخامنشیان پارتاک، هتل پیروزی، هتل آپارتمان شروین، هتل سنتی طلوع خورشید، اقامتگاه شاهدان، هتل ملک، هتل آزادی، هتل اصفهان، هتل ویانا، مهمانسرا جهانگردی، هتل ویانا، هتل صفوی، هتل کاوه، هتل زهره، هتل سنتی اردیبهشت، هتل جلفا، هتل سنتی ابن‌سینا، هتل صبا، هتل همام و مجموعه ویلایی مهر و ماه می‌باشد. برای رزرو هریک از این هتل‌ها می‌توانید همه‌روزه از طریق رزرو هتل اقدام کنید.اثر سومی که قصد داریم به شما معرفی کنیم، طاق‌بستان است. طاق‌بستان در قرن سوم میلادی ساخته‌شده است و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد. چند صحنه تاریخی ازجمله تاج‌گذاری خسروپرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم و هم‌چنین چند سنگ‌نوشته (کتیبه) به خط پهلوی کتیبه‌ای و مراسم شکار گراز توسط سوارکاران و نواختن موسیقی با آلات موسیقی چنگ در آن حک‌شده است. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی زیبا تبدیل نموده که از زمان‌های دیرین تا به امروز موردتوجه بوده است.طاق‌بستان به معنای طاق قدیمی است. شاهان ساسانی نخست نواحی اطراف تخت جمشید را برای تراشیدن تندیس‌های خود برگزیدند، اما از زمان اردشیر دوم و شاهان پس از او، طاق‌بستان را انتخاب کردند که در بین راه جاده ابریشم قرار داشت و دارای طبیعتی سرسبز و پرآب بود. سنگ‌نگاره شکارگاه سلطنتی طاق‌بستان نخستین تابلوی سنگی با رعایت قاعده و اصول نقاشی در جهان به‌حساب می‌آید.در این حجاری خسرو سوار بر شبدیز به‌گونه‌ای است که گویی اثر از روی نقاشی، نقش شده است. هم‌چنین در طاق بزرگ آثاری از زنان موسیقی‌دان به چشم می‌خورد که به نواختن چنگ و سازهای بادی مشغول هستند. در قسمتی دیگری از طاق بزرگ صحنه شکار گراز به چشم می‌خورد که ازنظر حرکت و نمایش ازجمله شاهکارهای هنر سنگ‌نگاری به شمار می‌رود، که در سبک هنری، نزدیک به سبک نقاشی بر روی دیوار است.

طاق

طاق بستان کرمانشاه

 طاق‌بستان در شهر کرمانشاه واقع‌شده است، شما با سفر به این شهر می‌توانید از این اثر بی‌بدیل تاریخی نیز دیدن کنید. برای اقامت در شهر توصیه ما به شما اقامت در یکی از هتل‌های کرمانشاه است، مانند: هتل پارسیان، هتل کاروانسرای بین‌المللی لاله بیستون، هتل جمشید، هتل کوروش.یک اثر دیگر نیز در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده که در مقاله دیگری درباره آن توضیح خواهیم داد؛ نام این اثر تخت جمشید است.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر