چگونه از متروی تهران استفاده کنیم؟

0 دقیقه زمان خواندن
چگونه-از-متروی-تهران-استفاده-کنیم؟

بسیاری از گردشگران زمانی که به یک شهر بزرگ سفر می‌کنند استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را به ماشین‌های شخصی ترجیح می‌دهند. اگر قصد سفر به تهران را دارید بهترین گزینه برای گشت و گذار در این شهر استفاده از متروی شهری است. متروی تهران بزرگترین شبکه حمل و نقل در ایران روزانه بیش از ۳ میلیون را در شهر جا به جا می‌کند. این مترو با ۷ خط اصلی، دو خط فرعی و ۱۱۵ ایستگاه فعال است. در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه استفاده از متروی شهری تهران آشنا کنیم تا در هنگام سفر به تهران با مشکل مواجه نشوید، پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

چگونه هزینه بلیت متروی تهران را پرداخت کنیم؟

برای استفاده از متروی تهران امکان خرید بلیت الکترونیک و تک سفره فراهم شده است. این بلیت‌ها را می‌توانید از باجه‌های فروش بلیت و یا از دستگاه‌های اعتباری در مترو تهیه کنید.

۱) بلیت‌های تک سفره

با استفاده از بلیت تک سفره تنها می‌توانید یک بار از متروی تهران استفاده کنید و برای بازگشت باید بلیت جداگانه تهیه کنید. بلیت تک سفره نیز خود به دو قسمت تقسیم می‌شود.

بلیت تک سفره حومه: از این بلیت برای خط ۵ متروی تهران از کرج به صادقیه استفاده می‌شود.

بلیت تک سفره فرودگاه: از این بلیت برای خط فرودگاه امام خمینی استفاده می‌شود و قیمت متفاوتی با بلیت تک سفره حومه دارد.

۲) بلیت الکترونیک ezPay

بلیت الکترونیک یا کارت بلیت مبلغ دار روش دیگری برای پرداخت هزینه متروی تهران است. این کارت قابلیت شارژ دارد و می‌توان آن را تا سقف ۵۰ هزار تومان شارژ کرد.

۳) کارت بلیت مبلغ دار مدت دار

کارت‌های مبلغ دار مدت دار مناسب افرادی است که از متروی تهران زیاد استفاده می‌کنند تا در هزینه‌ها صرفه جویی شوند. این بلیت‌ها در سه مدل سه ماه، شش ماهه و یک‌ساله قابل خرید هستند.

معرفی خطوط متروی تهران و حومه

متروی تهران در ۷ خط فعال است اما برخی از ایستگاه‌ها هنوز شروع به فعالیت نکرده اند. خطوط فرودگاه‌های بین المللی امام خمینی و مهرآباد نیز جز خطوط فرعی مترو هستند.

خط ۱ـ خط تجریش کهریزک

خط تجریش از شمال تهران آغاز می شود و تا جنوب کهریزک ادامه دارد. این خط در نقشه به رنگ قرمز نشان داده شده است. این خط با ایستگاه شهید بهشتی خط ۳، ایستگاه دروازه دولت خط ۴ و ایستگاه میدان امام خمینی خط ۲ امکان تعویض خط دارد. همچنین برای رفتن به فرودگاه امام خمینی و شهر پرند می‌توانید از این خط استفاده کنید. هتل‌هایی مانند هتل امیر، هتل پامچال، هتل دیاموند و هتل بزرگ تهران در نزدیکی این خط مترو قرار دارند.

شروع ساعت کاری: ۰۵:۳۰

اتمام ساعت کاری: ۲۲:۳۰

خط ۲ـ خط صادقیه فرهنگسرا

خط ۲ از صادقیه آغاز می‌شود و در خیابان فرهنگسرا به پایان می‌رسد. رنگ این خط در نقشه متروی تهران آبی است. این مترو از ایستگاه صادقیه به متروی کرج نیز وصل می‌شود. همچنین این خط امکان تعویض با خط ۴ ایستگاه شادمان و دروازه شمیران، خط ۱ ایستگاه امام خمینی و خط ۶ نواب صفوی با خط صادقیه ـ فرهنگسرا را دارد. هتل هویزه، هتل بزرگ فردوسی و هتل شهریار در نزدیکی ایستگاه های این خط قرار دارند.

شروع ساعت کاری: ۰۵:۳۰

اتمام ساعت کاری: ۲۲:۳۰

خط ۳ـ خط قائم آزادگان

خط 3 از ایستگاه آزادگان در جنوب تهران آغاز می‌شود و در ایستگاه قائم در شمال تهران پایان می‌یابد. رنگ این خط در نقشه متروی تهران آبی کم‌رنگ است. خط ۱ ایستگاه شهید بهشتی، خط ۴ تئاتر شهر، خط ۷ ایستگاه مهدیه با خط قائم آزادگان تعویض خط دارند. هتل‌هایی مانند هتل پارسیان انقلاب، هتل پارسیان کوثر و هتل لاله در نزدیکی ایستگاه‌های این خط مترو قرار دارند.

شروع ساعت کاری: ۰۵:۳۰

اتمام ساعت کاری: ۲۲:۳۰

خط ۴ـ خط ارم سبز شهید کلاهدوز

خط ارم سبز از غرب تهران آغاز می‌شود و در ایستگاه کلاهدوز در شرق تهران پایان می‌یابد. رنگ استفاده شده در نقشه متروی تهران برای نشان دادن این خط زرد است. این خط را می‌توان با خط‌ ۱ ایستگاه دروازه دولت، خط ۲ ایستگاه‌های شادمان و دروازه شمیران و خط ۳ تئاتر شهر تعویض کرد. برخی از ایستگاه‌های این خط در نزدیکی هتل‌هایی مانند هتل فرودگاهی نووتل، هتل فرودگاهی ایبیس، هتل آساره و هتل اورین قرار دارند.

شروع ساعت کاری: ۰۵:۳۰

اتمام ساعت کاری: ۲۲:۳۰

خط ۵ـ خط صادقیه گلشهر

شروع این خط از صادقیه و پایان آن در گلشهر استان البرز است. رنگ این خط در متروی تهران سبز است. خط ۴ ایستگاه ارم سبز و خط ۲ ایستگاه صادقیه با این خط تعویض دارند.

شروع ساعت کاری: ۰۵:۰۰

اتمام ساعت کاری: ۲۲:۳۰

خط ۶ـ خط میدان شهدا دولت آباد

خط صورتی رنگی که در نقشه متروی تهران می‌بینید متعلق به خط میدان شهدا و دولت آباد است که به تازگی افتتاح شده است. این خط در ایستگاه شهدا مسیر خود را با خط ۴ تعویض می‌کند.

شروع ساعت کاری: ۶:۴۰

اتمام ساعت کاری: ۲۱:۵۰

خط ۷ـ خط نواب صفوی مهدیه

این خط از میدان صنعت آغاز می شود و در ایستگاه مهدیه به پایان می‌رسد. رنگ مخصوص این خط در نقشه متروی تهران بنفش است. بسیاری از ایستگاه‌های این خط هنوز تکمیل نشده و در حال ساخت هستند. خط ۲ ایستگاه نواب صفوی، خط ۴ ایستگاه توحید و خط ۲ ایستگاه مهدیه با این خط تعویض می‌شوند.

شروع ساعت کاری: ۰۵:۳۰

اتمام ساعت کاری: ۲۲:۳۰

خط فرودگاه امام خمینی و شهر پرند

خط فرودگاه امام خمینی و شهر پرند خط فرعی از خط ۱ متروی تهران است و شامل ایستگاه‌های نمایشگاه آفتاب، واوان و فرودگاه امام خمینی می‌شود.

شروع ساعت کاری: ۰۶:۱۰

اتمام ساعت کاری: ۲۰:۵۰

خط فرودگاه مهرآباد

خط فرعی خط ۴ متروی تهران مربوط به فرودگاه مهرآباد است. این خط دارای دو ایستگاه است که شامل ایستگاه‌های پایانه ۱ و ۲ فرودگاه مهرآباد و پایانه ۳ و ۴ فرودگاه مهرآباد است.

شروع ساعت کاری: ۰۵:۳۷

اتمام ساعت کاری: ۲۲:۲۲

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با متروی تهران و ایستگاه‌های آن آشنا کنیم تا در سفر بعدی که به تهران دارید به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید. در بخش نظرات تجربه خود را از سفر با متروی تهران را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

12 تیر , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر