با شاهکار طبیعت، گنبد نمکی جاشک آشنا شوید!

10 دقیقه زمان خواندن
شاهکار طبیعت، گنبد نمکی جاشک

رفتن به سفر و گشت گذار همیشه یکی از لذت‌های زندگی بشر است. تماشای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هر کدام لذت خاص خود را دارد، شمال کشور تداعی‌کننده دریا و جنگل و یزد، اصفهان، شیراز یادآور آثار تاریخی بسیار که برخی از این آثار در نوع خود بی‌نظیرند. گاهی اوقات در برخی از مناطق ایران شاهد مناظر و جاذبه‌هایی می شویم که  تعجب گردشگران داخلی و خارجی را برمی‌انگیزد. این بار با رزرواسیون مهر همراه باشید تا به جنوب شرقی استان بوشهر برویم. در جنوب رشته‌کوه زاگرس، حدفاصل شهرستان دشتی و دیر گنبد نمکی منحصربه‌فردی وجود دارد که به آن گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک جاشک گفته می‌شود. نکته بارز این منطقه این است که از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین و زیباترین گنبد نمکی فعال ایران و خاورمیانه به‌حساب می‌آید.وسعت این گنبد نمکی در حدود سه هزار و 666 هکتار است و رنگ‌های مختلف و جالبی دارد که در نوع خودش بسیار جذاب و دیدنی است. ارتفاع این گنبد نمکی هزار و 490 متر و حداقل ارتفاع آن از سطح دریا 70 متر است. این جاذبه طبیعی در سال 1386 به‌عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست به ثبت رسیده است. از نکات مهم و قابل‌ذکر درباره این کوه نمکی می‌توان به نوع نمک‌های این کوه نمکی، گنبدها و غارهای بسیار جالب، بلورها و آبشارهای آن اشاره کرد.

گنبد

گنبد نمکی جاشک بوشهر

منطقی به نظر می‌رسد زمینی که نمک زیادی دارد از پوشش گیاهی مناسبی هم برخوردار نباشد، ولی در برخی از نقاط گیاهانی ازجمله: گون، گیشدارا، قیج و در دره‌هایی که از وجود نمک در امان هستند درختچه‌های مثل کُنار، اشک و بادام‌کوهی و گل‌سنگ‌های بسیار زیبا یافت می‌شود.فصل‌های گرم این منطقه که تقریباً از اواخر اردیبهشت شروع و تا مهرماه ادامه دارد، بدون جاندار سپری می‌شود، البته به‌غیراز گونه‌هایی از قبیل مارمولک و خفاش‌ها که بومی گنید نمکی به‌حساب می‌آیند.درهٔ گل‌کلم، طبیعت در این منطقه شمارا به دیدن صحنه‌هایی شگفت‌انگیز دعوت می‌کند، به‌طوری‌که سطح این دره یکدست و پوشیده از نمکی است که به شکل گل‌کلم درآمده و احساس می‌کنید در باغچه گلی هستید و تمامی گل‌های آن به شکوفه نشسته. انعکاس نور در چشمه‌های نمکی آب روان و بلور نمک باعث ایجاد رنگ‌های بسیار زیبای در این منطقه می‌شود.

گنبد

گنبد نمکی جاشک بوشهر

گنبد

گنبد نمکی جاشک بوشهر

گنبد جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری دیگری دارد و همین امر باعث جذب گردشگران زیادی شده است، ازجمله این جاذبه‌ها غارهای نمکی، چال و یخچال‌های نمکی، آبشارهای نمکی، تخت دیو یا دودکش جن، نمک شارها، نمک‌فشان‌ها و سطح زیبا و رنگ‌های موجود درروی سطح گنبد است.

مسافران هنگام عبور از جاده کنار این گنبد نمکی در مرحله اول تصور می‌کنند با کوهی پوشیده از برف مواجه هستند، غافل از اینکه این‌یک کوه بسیار زیبای نمکی است. نمک‌های طعام و صنعتی بارنگ‌های بسیار زیبا ازجمله: سفید، سبز، سیاه، قرمز، نارنجی، قهوه‌ای و ترکیب در دیواره‌ها و سنگ‌فرش‌ها مناظری بکر را تشکیل داده است.

گنبد

گنبد نمکی جاشک بوشهر

گنبد نمکی جاشک یکی از ده ها جاذبه استان بوشهر است، از دیگر جاذبه های آن می توان به سواحل ماسه ای زیبا، نخلستان های سرسبز، موزه رئیس علی دلواری، مراکز تجاری، منطقه تاریخی توز، گورستان و منطقه باستانی سیراف که از قدیمی ترین بنادر ایران و جهان  به حساب می آید، از دیگر جاذبه های این استان به شمار می آید. پس قبل از سفر به این استان رزرو هتل بوشهر خود را انجام دهید تا خیالتان از لحاظ محل اسکان راحت باشد.برای رفتن به گنبد نمکی می بایست از بوشهر به سمت اهرم، خورموج و سپس جاده بندرکنگان بروید، بعد از روستای گنخک شیخی دور برگردان را دور زده و در شمال محور خورموج کنگان وارد جاده خاکی شوید که شما را به سمت گنبد نمکی جاشک خواهد برد.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر