۱۰ شباهت جاذبه های طبیعی ایران با دیگر کشورها

10 دقیقه زمان خواندن
۱۰-شباهت-جاذبه-های-طبیعی-ایران-با-دیگر-کشورها

ایران جزو یکی از معدود کشورهای چهار فصل جهان است که در هر نقطه از آن می‌توانید آب و هوای متفاوت را تجربه کنید. جاذبه های طبیعی ایران آنقدر زیاد و زیبا هستند که می‌توان لقب یک جهان کوچک را به آن‌ها داد، چراکه بسیاری از جاذبه‌هایی که در کشورهای مختلف جهان با آب و هوایی متفاوت وجود دارند در ایران نیز پیدا می‌شوند. تصور این موضوع شاید در ابتدا کمی سخت باشد اما به دلیل شرایط اقلیمی متفاوت در ایران این مسئله امکان پذیر است. در ادامه همراه ما باشید تا با ۱۰ نمونه از جاذبه‌های طبیعی که مشابه آن در کشورهای دیگر وجود دارند، آشنا شوید.

۱) دره خزینه لرستان و گرند کانیون آریزونا

یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی ایران دره خزینه نام دارد و در استان لرستان در نزدیکی روستایی به همین نام  واقع شده است. این دره بر اثر فرسایش در طی چندین سال به وجود آمده است و شباهت بسیاری با گرند کانیون آریزونا که بر اثر فرسایش شکل گرفته است، دارد. اگر به طبیعت گردی و کوهنوردی علاقه دارید، دره خزینه می‌تواند محل مناسبی برای تفریح و استراحت شما باشد. بهترین زمان برای سفر به این جاذبه طبیعی زیبا به دلیل کوهستانی بودن منطقه، بهار و تابستان است اما اگر نسبت به تابش مستقیم خورشید در تابستان حساس هستید، بهار و اوایل پاییز نیز فصل‌های مناسبی برای سفر هستند. برای رسیدن به این دره کافی است از استان لرستان به سمت شهرستان پلدختر بروید تا به روستای خزینه برسید.

۲) سواحل شب‌تابی بندر تنگ و دریا بزرگ چابهار از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران و سواحل شب‌تابی وادهو مالدیو

سواحل شب‌تابی وادهو مالدیو یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در این جزیره هستند که هر کسی آرزوی دیدن آن را دارد اما چرا تا زمانی که این جاذبه در ایران وجود دارد به مالدیو سفر کنیم؟! اگر به سمت بندر زیبای چابهار بروید در نزدیکی سواحل بندر تنگ و دریا بزرگ به یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران یعنی سواحل شب‌تابی می رسید. درخششی که از سواحل در شب می‌بینید به دلیل وجود حلزون‌ها و پلانکتون‌ها در آب دریا است. بند تنگ در روستای کنارک و در سواحل دریای عمان قرار دارد و هر چهار فصل سال برای سفر به این بندر زیبا مناسب هستند. اگر می‌خواهید در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری چابهار اقامت داشته باشید، اقامتگاه‌های بوم‌گردی گزینه‌های مناسبی هستند ولی اگر ترجیح می‌دهید در مرکز شهر اقامت داشته باشید، هتل فردوس چابهار و هتل بین المللی لاله چابهار نیز گزینه مناسبی هستند.

۳) سواحل بندر تنگ چابهار و سواحل نامیبیا آفریقا

تلاقی دریا و کویر شاید از نظر شما جزو تیترهای اغراق آمیز مجلات زرد باشد اما این پدیده طبیعی واقعا وجود دارد. یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران برخورد دریا و کویر در سواحل بندر تنگ چابهار است که مشابه آن در جنوب غربی آفریقا در سواحل نامیبیا دیده می‌شود. تلاقی این دو پدیده طبیعی به اندازه‌ای شگفت انگیز است که هر ساله و در هر فصل از سال گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. اقامتگاه‌های بوم گردی بهترین گزینه برای سپری کردن شب در این منطقه زیبا هستند.

۴) دره پادشاهان تریتوری استرالیا و تنگه شیرز لرستان

استان لرستان یکی از بهترین استان‌ها برای علاقمندان به طبیعت‌گردی است زیرا دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است. یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران، تنگه شیرز است که در این استان قرار دارد. این تنگه بسیار شبیه به دره ترینوری یا دره پادشاهان استرالیا است. صخره‌نوردی، ماهیگیری، کوهنوردی و … همه از تفریحاتی هستند که در این تنگه زیبا می‌توانید، انجام دهید. یکی از نکات قابل توجه درباره این تنگه زیبا مناره سنگی آن است که در اثر فرسایش و زلزله به وجود آمده است. بهترین فصل برای سفر به تنگه شیرز به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، بهار و تابستان است. این تنگه در شهرستان کوهدشت و ۸۶ کیلومتری خرم آباد قرار دارد.

۵) کوه‌های رنگین کمانی آلاداغ‌لار زنجان و ژانگی دانکسیا چین

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی ایران که مشابه آن در کشور چین هم دیده می‌شود، کوه‌های رنگین کمانی است. کوه‌های رنگین کمانی آلاداغ‌لار یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی در زنجان است. رنگ این کوه‌ها به دلیل وجود رسوب حوضچه‌های آهن و تغییر رنگ املاح حاصل شده است. این کوه‌های رنگین کمانی بسیار شبیه به کوه‌های رنگین کمانی ژانگی دانکسیا چین هستند. تمامی فصول سال برای دیدن از کوه‌های آلاداغ‌لار مناسب هستند و هر فصل جلوه‌ای زیبا از این منظره را نشان می‌دهند. این کوه‌های رنگین کمانی در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز قرار دارند از همین رو هیچ محل اقامتی نزدیک به آن وجود ندارد اما اگر به دنبال رزرو هتل در زنجان یا تبریز هستید، هتل‌هایی مانند هتل بزرگ زنجان، هتل جهانگردی زنجان، هتل لاله پارک تبریز و هتل پارس ائل گلی تبریز گزینه‌های مناسبی هستند.

۶) کوه‌های مینیاتوری لوت کرمان و کوه‌های دره گوبلین یوتا آمریکا

کوه‌های مینیاتوری لوت یکی دیگر از جاذبه های طبیعی ایران و شهر کرمان هستند و مشابه آن در ایالت یوتا آمریکا به نام دره گوبلین قرار دارد. کوه‌های مینیاتوری بر اثر فرسایش به دست باران و باد به این شکل درآمده‌اند. رصد ستاره‌ها و آسمان در شب‌های بهاری از لذت بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که در دل این کویر زیبا می‌توان انجام داد. کوه‌های مینیاتوری لوت در پنج کیلومتری نهبندان قرار گرفته‌اند.

۷) دریاچه صورتی گیبسون استرالیا و دریاچه صورتی لیپار چابهار

چابهار یکی از شگفت‌انگیزترین شهرهای ایران است و بیشترین جاذبه های طبیعی ایران نیز در این بندر قرار گرفته‌اند. دریاچه صورتی لیپار از دیگر جاذبه‌های این بندر زیبا است و شباهت بسیار زیادی به دریاچه صورتی گیبسون استرالیا دارد. رنگ صورتی این دریاچه به دلیل وجود پلانکتون‌ها، مواد معدنی و آلی است. بهار بهترین فصل برای دیدن این تالاب زیبا است. این دریاچه در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار قرار گرفته است.

۸) دودکش جن و پری و برایس کانیون آمریکا

دودکش جن و پری یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی ایران است و شباهت بسیار زیادی به برایس کانیون آمریکا دارد. دودکش‌ها یا هودوها پدیده‌هایی طبیعی هستند که به دلیل فرسایش طولانی مدت به شکل مناره‌های بلند تبدیل شده‌اند و بر سر آن‌ها سنگی بزرگ قرار گرفته است. از دیگر جاذبه‌های اطراف آن می‌توان به دژی قدیمی به نام تخت دیو اشاره کرد. این پدیده زیبا در ۱۰۰ کیلومتری شهر زنجان و در۲۰ کیلومتری شهر عجیب و پر راز ماهنشان قرار گرفته است.

۹) سواحل صخره‌ای بریس چابهار و سواحل صخره‌ای بوندا کلیف در استرالیا

سواحل بریس یکی دیگر از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی ایران و چابهار است. مشابه این ساحل در استرالیا با نام بوندا کلیف نیز وجود دارد. این سواحل صخره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. یکی از زیباترین پدیده‌هایی که در این مکان اتفاق می‌افتد، پدیده موج افشان است که بر اثر برخورد شدید آب با صخره‌های این ساحل شکل می‌گیرد. سواحل بریس در ۴۴ کیلومتری دهستان نگور در بندر چابهار قرار دارد.

۱۰) کوه‌های مریخی صحرای چابهار و کوه‌های مریخی صحرای آتاکاما شیلی

کوه‌های مریخی چابهار از دیگر جاذبه های طبیعی ایران هستند و شباهت بسیاری با کوه‌های مریخی آتاکاما شیلی دارند. کوه‌های مریخی چابهار به موازات ساحل قرار گرفته‌اند. این کوه‌ها تا چندین میلیون سال پیش در زیر دریای عمان قرار داشتند و کم کم به بیرون از آب آمدند. داستان‌هایی که مردم محلی درباره این کوه‌ها نقل می‌کنند، بسیار جالب است. افراد محلی اعتقاد دارند این کوه‌ها متعلق به زمین نبوده‌اند و از مریخ به زمین آمده‌اند. چابهار جزو شهرهایی است که تمام فصول آن برای سفر مناسب است اما پیشنهاد من به شما سفر در بهار است.

17 مرداد , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر