۱۰ شباهت جاذبه های طبیعی ایران با دیگر کشورها قسمت دوم

9 دقیقه زمان خواندن
۱۰-شباهت-جاذبه-های-طبیعی-ایران-با-دیگر-کشورها-قسمت-دوم

همه ما این اصطلاح که ایران تنها کشور چهار فصل جهان است را بارها شنیده‌ایم. شاید در نظر اول باور این ادعا کمی سخت باشد اما به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران بر روی کره زمین این ادعا کاملا باور پذیر است. برای مثال اگر در زمستان در یک روز مشخص دو نفر به دو استان تبریز و بوشهر سفر کنند، می‌توانند این پدیده‌ عجیب را درک کنند. این آب و هوای مختلف در هر نقطه علت شکل‌گیری زیباترین و متفاوت‌ترین جاذبه های طبیعی ایران شده‌ است و نکته قابل توجه شباهت برخی از آن‌ها با جاذبه‌های طبیعی کشورهای دیگر است. در قسمت اول با ده نمونه از این جاذبه آشنا شدید، در ادامه برای شناخت بیشتر این جاذبه‌ها همراه ما باشید.

باداب سورت کیاسر و پاموک کاله ترکیه

در جنوب ساری یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران دیده می‌شود. چشمه باداب سورت مازندران یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی در مازندران و ایران است. نمونه مشابه این چشمه در ترکیه با نام پاموک کاله دیده می‌شود. پاموک کاله ترکیه اولین چشمه آب شور در جهان است و رتبه دوم بعد از آن به چشمه باداب سورت مازندران تعلق دارد. باداب به معنای گازدار و سورت به معنای شدت اثر است. این چشمه‌ها خاصیت درمانی بسیاری دارند و برای بهبود بیماری‌هایی مانند کمر درد، پا درد، روماتیسم، بیماری‌های پوستی و میگرن بسیار مفید هستند. اردیبهشت ماه بهترین ماه برای دیدن از این اثر طبیعی زیبا است. این جاذبه طبیعی در روستای اروست کیاسر مازندران قرار دارد و فاصله زیادی تا مرکز شهر ساری دارد. اگر برای اقامت در ساری نیاز به رزرو هتل دارید، هتل نوید ساری و هتل جنگلی سالار دره گزینه‌های مناسب هستند.

کوه پدری یا پردیس بوشهر از عجیب‌ترین جاذبه های طبیعی ایران و کوه لوفوتن نروژ

در یکی دیگر از شهرهای ایران در منطقه‌ای عجیب، یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی ایران  قرار گرفته است. کوه پدری که در زبان اوستا به معنای بهشت بوده است اما امروزه با نام کوه پردیس شناخته می‌شود. قله این کوه در نزدیک‌ترین خشکی به زمین قرار دارد ولی با گذر زمان ارتفاع قله آن کم شده است. کوه پردیس شباهت بسیاری با همتای خود، کوه لوفوتن نروژ دارد. این جاذبه زیبا و دیدنی در اطراف سواحل خلیج فارس و در ۳۰ کیلومتری سیراف قرار دارد. پاییز و اوایل بهار بهترین زمان برای دیدن از این کوه هستند.

سواحل صخره‌ای پزم تیاب چابهار و سواحل صخره‌ای لگزیرا مراکش

چابهار سرزمین شگفتی‌های ایران است و بسیاری از جاذبه های طبیعی ایران نیز در دل این بندر زیبا قرار گرفته‌اند. سواحل صخره‌ای پزم تیاب چابهار نمونه‌ای دیگر از جاذبه‌های شگفت‌انگیز چابهار هستند. سواحل صخره‌ای در دل دور انگلستان و لگزیرا مراکش بسیار به سواحل پزم چابهار شباهت دارند. یکی از شهرهایی که می توانید در هر موقعی از سال به آن سفر کنید، بدون شک چابهار است. اقامتگاه‌های بوم‌گردی در داخل بندر کنارک و هتل‌های چابهار مانند هتل فردوس چابهار و هتل بین المللی لاله چابهار گزینه‌های اقامتی خوبی هستند. این سواحل صخره‌ای در خلیج پزم و در ۱۰ کیلومتری غرب خلیج چابهار قرار دارند.

تنگه کافرین ایلام و جزیره فی فی پوکت تایلند

در غرب ایران در منطقه‌ای کوهستانی یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین جاذبه های طبیعی ایران به نام تنگه کافرین قرار گرفته است. تنگه کافرین ایلام یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری است که هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن و قایق سواری در آن به این شهر سفر می‌کنند. بر طبق مطالعات انجام شده قدمت این تنگه به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. تنگه کافرین بسیار شبیه به جزیره فی فی در تایلند است. سنجاب ایرانی یکی از گونه‌های زیبای جانوری است که در این منطقه پیدا می‌شود. این تنگه زیبا در جاده ایلام و سه کیلومتری شمال شهرستان ولی‌عصر قرار دارد.

آبشار خزه‌ای کبود وال گلستان و آبشار خزه‌ای بیگار رومانی

در دل جنگل‌های سرسبز استان گلستان آبشار خزه‌ای کبود وال، تنها آبشار خزه‌ای ایران قرار گرفته است. این آبشار یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران است که مشابه‌اش در رومانی با نام آبشار خزه‌ای بیگار وجود دارد. آبشار کبود وال در استان گلستان و در پنج کیلومتری علی‌آباد کتول قرار دارد. این چشمه و جنگل‌های اطرافش یکی از بهترین مکان‌ها برای سپری کردن ساعاتی در کنار دوستان و خانواده هستند. به دلیل قرار گرفتن این چشمه در منطقه‌ای معتدل هر زمانی از سال برای گردش و بازدید از آن مناسب است اما به دلیل طبیعت سرسبز در بهار و تابستان شمار گردشگران در این فصل افزایش می‌یابد.

کوه دماوند مازندران و کوه فوجی یاما ژاپن

از دیگر جاذبه های طبیعی ایران می‌توان به نماد پایداری و استواری ایران یعنی کوه دماوند اشاره کرد. این کوه بلندترین قله آتش‌فشانی در آسیا و یکی از بلندترین کوه‌ها در ایران و خاورمیانه است. از دیگر شگفتی‌های طبیعت شباهت کوه دماوند با کوه فوجی یاما ژاپن است. البته این شباهت تنها از نظر ظاهر است و اگر از نزدیک بتوانید هر دو را مشاهده کنید، به تفاوت‌هایی در میان آن‌ها پی خواهید برد.

ارتفاع کوه، یخچال‌های طبیعی، چشمه‌های آبگرم و … همه از تفاوت‌های این دو کوه هستند اما ژاپنی‌ها به دلیل تبلیغات مناسبی که انجام داده‌اند توانسته‌اند تعداد گردشگران زیادی را به سمت کشور خود  جذب کنند. اگر قصد سفر و دیدن از کوه دماوند را دارید می‌توانید در یکی از سه شهر تهران، آمل یا دماوند اقامت داشته باشید.

کال جنی طبس و دره آتش نوادا آمریکا

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی ایران کال جنی یا دره جنی نام دارد. این جاذبه طبیعی و کمی ترسناک در شهر طبس استان خراسان جنوبی قرار گرفته است. این سرزمین اسرار آمیز بسیار به همتای خود دره آتش نوادا در آمریکا شباهت دارد. اما چه ویژگی‌هایی سبب شده تا کال جنی به یکی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی ایران تبدیل شود؟ کال به دره‌هایی که بر اثر جریان آب و سیلاب‌ها به شکل مسیر درآمده‌اند، گفته می‌شود. 

مردم محلی این منطقه به دلیل شکل فرسایش این منطقه نام جن را برای آن انتخاب کردند و به همین دلیل به کال جنی شهرت پیدا کرد. فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از این سرزمین شگفت‌انگیز هستند. برای دیدن این دره باید از سمت طبس به سمت روستای ازمیغان بروید تا بعد از گذراندن ۵ کیلومتر جاده خاکی به این جاذبه برسید. پیشنهاد من به شما برای بازدید از کال جنی همراه داشتن یک فرد آشنا به این منطقه است حتی اگر به روح و جن اعتقادی نداشته باشید.

پدیده تافونی وردیج تهران و پدیده تافونی دره آتش نوادا

تافونی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در اثر رشد بلورهای نمک در ماسه سنگ‌ها شکل گرفته‌ است و شکل‌هایی عجیب را به وجود آورده‌اند. این پدیده زیبا در روستای وردیج تهران دیده می‌شود و همتای آن در دره آتش نوادا آمریکا قرار دارد. پدیده تافونی وردیج که به شهر آدمک‌های سنگی نیز معروف است، یکی دیگر از جاذبه های طبیعی ایران و تهران است و توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب کند. این روستای شگفت‌انگیز در چند کیلومتری تهران قرار دارد که با رزرو هتل هایی مانند هتل هما، هتل پارسیان آزادی و هتل لاله در تهران می‌توانید به آسانی به این جاذبه دسترسی داشته باشید.

سواحل ماسه طلایی چابهار و سواحل طلایی وارنای بلغارستان

زمانی که حرف از جاذبه های طبیعی ایران می‌شود، بندر چابهار یکی از اولین شهرها در داشتن جاذبه‌های کشور است. سواحل ماسه طلایی چابهار یکی دیگر از این جاذبه‌های زیبا است که مشابه آن را نیز در سواحل وارنای بلغارستان نیز می‌بینیم. قدم زدن بر روی ماسه‌های طلایی ساحل چابهار یکی از لذت‌های سفر به این بندر است. استان سیستان و بلوچستان با محرومیت‌های که دارد، توانسته به یکی از قطب‌های گردشگری در چند سال اخیر تبدیل شود.

پدیده ژئوتوریسمی تافونی روستای رمین چابهار و پنسیلوانیا آمریکا

اگر به لیست جاذبه های طبیعی ایران نگاه کنید مطمئنا بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان پرچم‌دار این لیست است. پدیده ژئوتوریسمی تافونی روستای رمین از دیگر جاذبه‌های این بندر است. مشابه این پدیده در پنسیلوانیا آمریکا نیز دیده می‌شود. رشد بلورهای نمک در ماسه‌ها و فرسایش به دست باد علت به وجود آمدن این پدیده است. برای رسیدن به این روستا باید از سمت جنوب شرقی چابهار، پنج کیلومتر به سمت شرق حرکت کنید.

26 مرداد , 1398
0 نظر
گروه راسا

گروه راسا

تعداد نوشته ها : 95

-

ثبت نظر