بهار نارنجی در شیراز

10 دقیقه زمان خواندن
بهار نارنجی

سفرهای نوروزی در اکثر شهرها تا نیمه فروردین‌ماه تمام می‌شود. اما در مورد شهر شیراز حرف برای گفتن زیاد است، عطر بهارنارنج شیراز از اواخر زمستان تا انتهای اردیبهشت تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود می‌کشاند. از حق که بگذریم، نمی‌توان از لطف استشمام بوی مطبوع بهارنارنج شیراز گذشت و به آن شهر سفر نکرد.با گشت‌وگذار در شیراز بیشترین درختی که خواهید دید، درخت بهارنارنج است. از منازل شخصی، کوچه و خیابان، بلوارها گرفته تا باغ‌های بزرگ و زیبا که بوی عطر بهارنارنج را در هوا پخش کرده است. اقلیم مناسب جهت رشد این درخت نقاط گرم و معتدل است و هوای سرد مانع از رشد مطلوب آن می‌شود. در مناطق مرکزی شیراز، بافت تاریخی و شرق این شهر به‌وفور باغ های نارنجستان خواهید دید، باغ نارنجستان قوام که در حال حاضر به‌صورت موزه اداره می‌شود، درگذشته محل زندگی کریم‌خان زنده بوده، تعداد بی‌شماری از درختان زیبای نارنج در این باغ خودنمایی می‌کنند، همچنین دلگشا و سعدی، ارم، جهان‌نما ازجمله باغ‌های زیبای شهر محسوب می‌شود.به گفته کارشناسان استان فارس بعد از مازندران دومین استان تولیدکننده نارنج و بهارنارنج در کشور است. شهرستان‌های جنوب استان فارس ازجمله: استهبان، جهرم، داراب، شیراز، فسا و کازرون، فیروزآباد، قیر و کارزین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بهارنارنج در استان فارس هستند.شهر استهبان در شرق استان فارس قرار دارد، به دلیل دارا بودن تعداد زیادی جاذبه مقصد بسیاری از مسافران قرار می گیرد، از جمله این جاذبه ها می توان به باغ های بهار نارنج،  پارک جنگلی، آتشکده ماه فرخان، باغ جوزا، خانه معزی، خانه مقدس، امامزاده پیرمراد، انجیرستان، چشمه قهری و آبشار استهبان که از زیباترین آبشارهای منطقه به حساب می آید. برای سفر به استهبان هیچ نگران محل اسکان خود نباشید چرا که هتل جهانگردی استهبان با امکانات بسیار مطلوب آماده پذیرایی از مسافران این شهر است.شهر فیروزآباد در جنوب شیراز قرار دارد، که از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصربه‌فردی برخوردار است ازجمله آن‌ها می‌توان به کاخ اردشیر بابکان، شهر باستانی گور، تنگ هایقر، قلعه دختر، نقش پیروزی فیروزآباد، نقش تاج‌گذاری اردشیر، تنگه خرقه، پارک جنگلی اشاره کرد. مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، مهمانسرا جهانگردی فیروزآباد را برای محل اسکان خود انتخاب می‌کنند.مسافران شیراز و دوستداران طبیعت رفتن به شهر فسا را در برنامه سفر خود حتماً می‌گنجانند. دلیل آن‌هم وجود جاذبه‌هایی مثل: منطقه حفاظت‌شده میان جنگل در این منطقه با گونه‌های جانوری  از پستانداران مانند: کل و بز، قوچ و میش، گرگ، روباه، گراز و انواع پرندگان مانند: شاهین، بحری و بالابان، کلاغ نوک سرخ، باقرقره شکم سیاه، و هویره، همچنین خزندگان، دوزیستان و 41 گونه انحصاری از گیاهان مختل. علاوه بر این‌ها، خرمن کوه، رصدخانه شهرداری فسا، تل ضحاک و ... از جاذبه‌های دیگر این منطقه محسوب می‌شود. از طرفی مهمانسرا جهانگردی فسا با کلیه‌ی امکانات خدماتی و رفاهی مطلوب آماده ارائه بهترین خدمات به مسافران است.بهارنارنج پس از برداشت و شستشو به کارگاه‌های عرق‌گیری می‌رود و 40 درصد بهارنارنج تولیدشده در این استان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آلمان، فرانسه، انگلیس و پاکستان صادر می‌شود.

بهار

بهار نارنج شیراز

از بهارنارنج در صنعت غذایی، دارویی، عطرسازی استفاده می‌شود. نکته مهم در مورد بهارنارنج اثرات درمانی آن است که بسیاری افراد از آن استفاده می‌کنند. در اینجا به برخی از اثرات درمانی آن اشاره می‌کنیم:مفیدترین و مهم‌ترین اثر درمانی آن تأثیر مثبتی است که روی سیستم عصبی بدن می‌گذارد، بهارنارنج آرامش‌بخش و ضد هیجانات دستگاه عصبی است و سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این برای تقویت معده، تپش قلب، تشویش، اضطراب، مشکلات کم‌خوابی، اشتهاآور و ضد سرفه، ضد نفخ، اسپاسم و ... مفید است.چای بهارنارنج یکی از پرطرفدارترین در بین مردم است، برای درست کردن این چای 10 گرم از گل‌بهار نارنج را در دو لیوان آبجوش به مدت 20 دقیقه بجوشانید، آن را صاف کرده و همراه با یک قاشق سوپ‌خوری عسل میل کنید، قطعاً با خوردن این چای خواب خوش و راحتی خواهید داشت.

چای

چای یا دم نوش بهار نارنج شیراز

جشن عروسی نارنج در شیرازبه دلیل اهمیت و کارا بودن زیاد این درخت مثل عطر گلبرگ‌های شکوفه‌هایش تا پوست نارنج، خواص درمانی و ... بدیهی است که هر چه بار درخت نارنج زیادتر باشد، صاحب باغ بسیار خوشحال‌تر خواهد بود. زمانی که درخت کم ثمر بود و یا اینکه اصلاً ثمری نداشت بر اساس یک رسم قدیمی آن درخت را عروس می‌کردند و برایش عروسی می‌گرفتند. این مراسم به این شکل بود که زن صاحب‌خانه، زنان همسایه را به عروسی درخت نارنج دعوت می‌کند و همه در زمان مشخص در آن خانه جمع می‌شوند. در همین حین زن صاحب‌خانه قصد بریدن شاخه درخت نارنج را دارد که هر بار زنان میهمان جلو آن را می‌گیرند و ضامن بریدن شاخه درخت می‌شوند، سپس تور بسیار نازکی روی درخت می‌کشند و روی آن شکرپنیر می‌پاشند، شادی می‌کنند، کل می‌کشند، شعر می‌خوانند و ... درواقع مثل یک عروسی واقعی رفتار می‌کنند. درست است که این رسم کم‌رنگ شده ولی خوشبختانه هنوز کامل از بین نرفته و برخی این جشن را برگزار می‌کنند.

درخت

جشن عروسی نارنج در شیراز

قطعاً رفتن به شیراز به دیدن باغ‌های بهارنارنج ختم نمی‌شود، باید از فرصتی که به این شهر آمدید بیشترین استفاده را ببرید و به دیدن دیگر جاذبه‌های آن بروید، پس برای اینکه خیالتان از محل هتل راحت باشد، پیش از سفر رزرو هتل شیراز خود را انجام دهید تا دغدغه جا نداشته باشید.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر