مازندران، از دید جاذبه های تاریخی آن

10 دقیقه زمان خواندن
مازندران، از دید جاذبه های

دست خودمان نیست اگر فقط سفر به شمال را با دریا و خوردن ماهی کبابی و جوجه کباب­ در جنگل بشناسیم. اغلب ما به مازنداران یا گیلان می­رویم که اگر شد تنی به آب دریای خزر بزنیم یا در بوی دلپذیر جنگل­هایش غرق شویم که البته بسیار لذت بخش و مطبوع است. سفر به مازندران یا گیلان روح آدم را مثل آب و هوایش مرطوب و تر و تازه می­کند. اما همین مازندران و گیلان دست و دلباز جاذبه ­های تاریخی دارد که می­تواند چشم و ذهنمان را نیز روشنی و طراواتی دیگر دهد. ما در این مطلب می ­خواهیم از برخی جاذبه­ های تاریخی و توریستی خطه­ ی سرسبز مازندران بگوییم که نشان از فرهنگ، تاریخ و معماری و هنر بی­نظیر مردمان آن سرزمین است.اگر این­ بار می­ خواهید به مازندران سفر کنید و با اقامت در یکی از هتل­ های مازندران از جاذبه­ های تاریخی استان مازندران لذت ببرید با ما همراه باشید.استان مازندران به­ دلیل شرايط خاص جغرافيايي همواره از نظر فرهنگ و تمدن باستاني يكي از مناطق مهم كشور پهناور ايران محسوب مي شده است که با كاوشهاي باستان شناسي اخير و يافته هاي فرهنگي ماحصل حفاري غارهاي علي تپه ، هوتو و كمربند در حوالي بهشهر مي توان مازندران را در شمار يكي از بخشهاي مهم باستان شناسي كشور دانست.سفر به استان مازندران و رزرو هتل­ های چند ستاره مازندران و اقامت در آنها یا استفاده از ویلاهای شیک یا محلی همیشه از جمله دغدغه­ های مسافران بوده است چرا که اکثراً هدف استفاده از دریا و یا کمپینگ در جنگل بوده است و گشت و گذار برای دیدن جاذبه­ های تاریخی مازندران بسیار کم اتفاق می­افتد.در مازندران موزه ها و مراكز فرهنگي وجود دارد که بخشی از تاریخ و فرهنگ این خطه را بخوبی بازگو می­ کند. فیلم باغ های کندلوس را یادتان هست که داستان یک عشق ناب را در طبیعت بکر و بی­نظیر کندلوس به تصویر کشیده بود؛ همان­جا مجموعه فرهنگي و موزه­ی به­ نام كندلوس بنا نهاده شده است. در منطقه كجور نوشهر که اشیای مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح و قبل از اسلام و همچنین دوران اسلامی را نمایش می­دهد.

منطقه

منطقه ییلاقی کندولس

منطقه

منطقه ییلاقی کندولس

منطقه

منطقه ییلاقی کندولس

موزه تاريخ طبيعي خشكه داران در مسير جاده اصلي تنكابن در نزدیکی عباس آباد یکی از شهرستان های غرب مازندران خوش آب و هوا که بسیاری هتل و ویلاهای زیبا ساخته­ اند، موزه­ ی به مساحت 550 متر مربع در سال 1362 است که روز به روز گونه های جانوری آن رو به افزایش است. اکنون 150گونه جانوری نظیر حواصیل، اگرت، پلیکان و پستاندارانی از قبیل خرس قهوه ای، گراز، گربه وحشی به صورت کامل و نیم تنه به نمایش گذاشته می شود.

تماشاگه خزر كاخ رامسر در شهر زیبای رامسر در خیابان رجایی واقع شده است که کمی آنطرف هتل پارسیان آزادی رامسر در موقعیت مکانی عالی با امکانات رفاهی و اقامتی و ورزشی مناسب وجود دارد.

تماشاگه خزر كاخ رامسر یکی از نفیس‌ ترین آثار دوران پهلوی در شمال ایران است که به دستور رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۱۶ به بهره برداری رسید و تا انقلاب به عنوان اقامتگاه خانواده پادشاهی استفاده می‌ شده است. ساختمان کاخ در میان باغی به مساحت ۶۰۰۰۰ متر قرار دارد که اولین نهال‌ های مرکبات اصلاح شده و گیاهان تزیینی نایاب در این باغ کاشته شده‌ است و یکی از جالب‌ ترین و متنوع‌ ترین باغ‌ های ایران است. معماری کاخ سلطنتی رامسر (کاخ مرمر) با زیربنای حدود ششصد متر اثر مهندس هوانس غریبیان با نظارت معماران ایرانی و آلمانی آن روزگار است. بنای کاخ از سنگ مرمر سفید رگه در با ایوانی دارای ۴ ستون حجاری شده از سنگ مرمر یکپارچه‌ است و در دو سوی پلکان پشت کاخ، دو مجسمه مرمرین ببر قرار گرفته‌ است. در ابتدای بنا یک تالار مرکزی قرار دارد که درب های اتاق‌ های جانبی به آن باز می‌ شود.  گفتنی در مورد شهر رامسر زیاد است، پیشنهاد می کنیم در اولین فرصت به رامسر عروس شهرهای ایران سفر کنید، چرا که تعداد جاذبه های رامسر بسیار زیاد است.

کاخ

کاخ مرمر رامسر

چنانچه قصد سفر به مازندران و اقامت در یکی از هتل­های مازندران دارید پیشنهاد می­کنیم ضمن ملاحظه از سامانه رزرو آنلاین هتل مقالاتی که درباره­ی جاذبه­ های گردشگری استان مازندران برای شما تهیه شده است در اینجا، بخوانید.آثار تاریخی مازندران بسیار هستند بخش وسیعی از آنها مربوط به مساجد، امامزاده ها، بقاع متبركه، مقبره ها، تكيه ها و سقاخانه­ ها می باشد. از سوی دیگر مجموعه­ های نظیر مجموعه صفوی فرح آباد  در روستای فرح آباد در ۲۸ کیلومتری شمال ساری، نزدیک دریای مازندران واقع شده است و در عهد سلاطین صفوی مخصوصاً در زمان شاه عباس کبیر و از مهم ترین بنادر شمال ایران و مرکز مبادلات تجاری محسوب می شد.به همین دلیل کاخ سلطنتی ، مساجد، مدارس ، بازار، حمام،پل وباغ در آن احداث بود پس از مدتی از سال نیز محل سکونت و تفرجگاه سلاطین صفویه بود. ‏آثار به جا مانده که مجموعه ای را تشکیل می دهند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.كاخ صفى‌آباد در بالاى کوهى مشرف به بهشهر از دیگر آثار تاریخی استان مازنداران است که با سفر به این منطقه شکوه و قدرت صفویه را می­توان دید. اين کاخ از جمله ابنيه تاريخى و باشکوه دوره­ی صفويه است که در دوران قاجار به علت بى‌‌توجهى به کلى ويران گرديد، ولى در عهد پهلوى به دستور رضاشاه، با همان اسلوب و ويژگى معمارى عصر صفوى دوباره‌سازى شد.پل ورسک در دره ورسک در روستای ورسک، واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه و در مسیر راه آهن شمال قرار دارد. این پل در زمان حکومت رضا شاه در ایران توسط آلمانی‌ ها به رهبری مهندس اتریشی به نام والتر اینگر ساخته شد.

پل

پل ورسک

عظمت این پل که در واقع دو کوه عظیم و سخت را به یکدیگر اتصال می دهد ستودنی است. این پل راه ارتباطی راه آهن سراسری شمال جنوب بوده که با شگفتی تمام و با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده بود و در ساخت آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است. این پل در دوران جنگ جهانی دوم پل پیروزی نامیده می‌شد. امروزه پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبه‌ های سیاحتی کشور نیز محسوب می‌شود.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر