جشن بندگی در کشورهای مختلف اسلامی

10 دقیقه زمان خواندن
جشن بندگی در کشورهای مختلف

عید سعید فطر یکی از جشن‌های دسته‌جمعی بین تمام مسلمانان جهان است، در بسیاری از کشورها با اندک اختلافی نسبت به دیگر کشورها این عید برگزار می‌گردد، اما همگی بعد از یک ماه روزه‌داری و بزرگ داشت ماه مبارک رمضان در روز عید سعید فطر نماز شکر بجای می‌آورند و خداوند را شاکرند به خاطر یک ماه نماز و روزه و بندگی.

عید

برگزاری باشکوه نماز عید فطر در ایران

در هر یک از کشورهای اسلامی با توجه به فرهنگ، آداب و سنن خود به استقبال این عید می‌روند تا هر چه باشکوه‌تر این عید را در کنار اعضای خانواده خود جشن بگیرند. خانه‌تکانی، خرید لباس نو، تهیه خوراکی‌های خوشمزه از انواع شیرینی گرفته تا میوه‌ها و غذاهای سنتی کارهایی است که برای روز عید انجام می‌شود. با رزرواسیون مهر همراه باشید تا سری به برخی از کشورهای اسلامی بزنیم و باحال و هوای آن‌ها در ایام عید سعید فطر آشنا شویم.شبه‌قاره هنددر کشور هند مسلمانانی از هند، پاکستان، نپال، بنگلادش و بوتان در کنار هم زندگی می‌کنند. در این کشور چاندرات نامی است که به شب قبل از عید فطر گفته می‌شود و به معنای شب ماه است. رسم بر این است که قبل از روز عید فطر به مراکز خرید رفته و همه مایحتاج این روز را خریداری کنند. خرید لباس نو، رفتن به عید دیدنی، هدیه دادن و ادای احترام به بزرگ‌ترهای فامیل، حنا بستن دختران و زنان جوان به پای خود، دست کردن زیورآلات ازجمله کارهایی است که مسلمانان هند انجام می‌دهند. یکی دیگر از کارها رفتن و سر زدن به اهل قبور است.

عید

برگزاری نماز عید فطر در کشور هند

ترکیهدر ترکیه سه روز به مناسبت این عید تعطیل رسمی است. در این روز مردم بهترین لباس‌ها خود را بر تن کرده که به این لباس «بایرام لیک» می‌گویند و به دیدن دوستان و فامیل می‌روند. کودکان در این کشور به درب خانه‌ها می‌روند و عید را شادباش می‌گویند و اهل خانه به آن‌ها آب‌نبات و شیرینی و یا پول هدیه می‌دهند. کار جالبی که مسلمانان ترکیه انجام می‌دهند این است که طی برنامه‌ریزی و اجرای مراسم‌های تفریحی و سرگرمی و یا کنسرت برای افراد نیازمند کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کنند. رفتن بر سر مزار عزیزان ازدست‌رفته و هدیه دسته‌گل به آن‌ها یکی دیگر از کارهایی است که مردم ترکیه در ایام عید فطر انجام می‌دهند.

عید

برگزاری با شکوه نماز عید فطر در کشور ترکیه

افغانستانمردم کشور افغانستان از ده روز قبل برای عید فطر خود را آماده می‌کنند، خانه‌تکانی یکی از سنت‌های دیرین مردم این کشور به شمار می‌آید. عید فطر در جمعیت پشتوی افغانستان به کوچنی اختر معروف است. افغان‌ها با شور نخود، کیک و کلوچه از میهمان‌های خود پذیرایی می‌کنند.

عید

عید فطر در افغانستان

عید

خرید مردم افغانستان به مناسبت عید فطر

چینحدود 57 گروه مذهبی در چین زندگی می‌کنند، از این تعداد 10 گروه مسلمان وجود دارد که شامل 8 میلیون نفر می‌شوند و همه آن‌ها عید سعید فطر را جشن می‌گیرند. رفتن بر سر قبر «سید اجل عمر شمس‌الدین» سیاستمدار پارسی در سلسله یوان چین یکی از برنامه‌های ایام عید فطر مسلمانان چین است. پوشیدن لباس نو، دیدوبازدید، خوردن خوراکی‌های خوشمزه و رفتن بر سر مزار رفتگان از دیگر کارهایی است که در بین مسلمانان چین انجام می‌شود.

عید

مراسم نماز و دعا عید سعید فطر در چین

عید

برگزاری نماز روز عید فطر در روسیه

سوداندر سودان مردم صبح عید فطر به محل برگزاری نماز که در محیطی بدون سقف است، رفته و بعد از خواندن نماز به دیدوبازدید خویشان و دوستان خود می‌روند. مسلمانان سودان از دهه آخر ماه رمضان بانظافت منزل، تعویض اثاثیه منزل، شست‌وشو، خرید خوراکی‌های خوشمزه و پوشاک جدید خود را برای ایام عید فطر آماده می‌کنند.

عید

برگزاری نماز عید فطر در کشور سودان

عید

خوراکی های خوشمزه روز عید فطر مالزی

عید

خرید مردم سوریه برای عید فطر

از دیگر کشورهای اسلامی که عید سعید فطر با شکوه خاصی برگزار می شود می توان به روسیه، مصر، مالزی، سوریه، امارات، پاکستان و بسیاری دیگر اشاره کرد.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر