زیباترین جنگلهای حاشیه دریای خزر

10 دقیقه زمان خواندن
جنگلهای حاشیه دریای خزر

جنگل؛ مکانی است که می توانید صدای وزش نسیم را در آن بشنوید. جنگل یکی از بی هیاهو ترین و دنج ترین نقاط دنیاست. با رفتن به جنگل، می توانید صدای پرندگان را بشنوید، نوازش برگ ها حس کنید و خود را از هیاهوی شهر دور کنید. گاهی هم اگر شانس با شما یار باشد نم نم باران را روی پوست خود حس کنید. در این نگارش قصد داریم زیباترین جنگل های استان گیلان، مازندران و گلستان را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید. می توانید برای سفر به هریک از این سه استان از طریق خرید بلیط هواپیما اقدام کنید.

سفر اول : جنگل های گیلان

طبیعت زیبای استان گیلان، پوشیده از جنگل با آب و هوایی معتدل و مرطوب است. این استان شامل مناطقی سرسبز در شمال غربی رشته‌کوه البرز و بخش غربیِ کرانه‌های جنوبی دریای خزر است. اداره كل منابع طبيعي استان گيلان، جهت بهره وري بهينه از این طبيعت سرسبز و حفظ و گسترش جنگلها اقدام به تجهيز پاركهای جنگلی نموده.

پارک جنگلي سراوان

در قسمت غربی جاده رشت به قزوين و در فاصله 17 كيلومتری از مركز استان گیلان قرار دارد. پارک زیبای سراوان همه روزه پذيراي ميهمانان عزيز طبيعت دوستي است كه براي گذران اوقات فراغت خود به همراه خانواده به پارك می روند. پارک سراوان علاوه بر جاذبه های خاص طبيعی و استقرار گونه های متنوع درختي و درختچه ای، پرندگان و جانوران گوناگون دارای چشم اندازهاي متفاوتي نیز مي باشد، که سبب شده يكی از قطب های گردشگری شهر رشت به حساب بیاید. پارک سراوان دارای امکانات رفاهی چون: آلاچيق، ميز و نيمكت، كباب پز، محوطه بازي براي كودكان، وسايل بازی كودكان، سطل زباله، سرويس بهداشتی، سكوی نصب چادر و... است. 

پارک جنگلی دكتر درستكار (گيسوم)

پارک جنگلی دكتر درستكار كه شامل قسمتی از جنگل های گيسوم است، دارای طبيعتی بسيار زيبا و حیرت انگیز  بوده که در 78 كيلومتری از مركز استان در مسير اصلی جاده رشت به آستارا واقع شده است. اين پارك جذابیت های بصری بی شماری دارد که دلیل عمده آن موقعيت سوق الجيشي پارک است که در جوار كوه و دريا قرار گرفته، که باعث شده تبدیل به قطب سياحتي و تفريحي استان گیلان شود. پارک گیسوم دارای امكانات متعددی برای رفاه حال گردشگران و بازديدكنندگان می باشد كه شامل: آلاچيق، سكوی نصب چادر، سرويس بهداشتی، ميز و صندلی و نيمكت، كباب پز، سطل زباله و... است.

جنگل

                                                                                 جنگل زیبای گیسوم

جنگل

                                                                                جنگل زیبای گیسوم

پارک جنگلی بی بی يانلو آستارا

پارک جنگلي بی بی يانلو ، جزء جنگل های هيركانی غربی است كه در ضلع جنوب غربی شهرستان آستارا واقع شده و فاصله آن تا آستارا پنج كيلومتر است برای بازدید از این جنگل می توانید از مسیر جاده آسفالته كمربندي آستارا به اردبيل سفر کنید. از جذابیت های این پارک، تنوع فراوان رويشگاه های جنگلی و جانوری است که از نظر ژئومورفولوژی وجود چندين دره با دامنه هاي پوشيده از جنگل و يالهاي نسبتاً بلند و چندين قلّه ، سيمای ويژه ، بديع و چشم انداز منحصر به فردی را ايجاد كرده که در هر زمان از سال مشتاقان زيادي را به خود جلب می نمايد. برای بازید از این دو جنگل در شهر آستارا می توانید در یکی از اقامتگاه های زیر: هتل آپارتمان تتیس، مهمانسرا جهانگردی ، هتل اسپیناس، هتل دریا، هتل نگین استیل و هتل ایساتیس، بصورت آنلاین جا رزرو کنید.دیگر پارک های استان گیلان اعم از : پارک جنگلی میرزا کوچک،پارك جنگلی قلعه رودخان، پارك جنگلی ماسوله ـ فومن و پارك جنگلي امام زاده هاشم هستند. برای اطلاع بیشتر درباره این مناطق دیدنی می توانید به مقاله: گیلان بهشت سرسبز ایران مراجعه کنید. ضمناً بد نیست بدانید كه پارك های جنگلی: كندلات در رودبار، صفرابسته در آستانه اشرفيه، لله رود و سفيد آب در رودسر، هلودشت در املش، شيخ زاهد در لاهيجان، ريزه مندان در ماسال در مراحل احداث و آماده سازی می باشند.

جنگل

                                                                             جنگل بی بی يانلو آستارا

سفر دوم : جنگل های مازندران

مازندران با برخورداری از جغرافیایی گوناگون که شامل جلگه‌ها، علفزارها، بیشه‌ها و جنگل‌های هیرکانی با صدها گونه گیاهی منحصر به فرد در جهان است ، همه ساله گردشگران بسیار را به خود فرا می خواند.

جنگل بلیران

جنگل بلیران در روستای بلیران در بخش دشت سر شهرستان آمل قرار گرفته اگر از جادهٔ قدیم آمل- بابل در ۱۵ کیلومتری آمل به سمت جاده‌ای که به سوی جنگل و کوه می‌رود حرکت کنید؛ در پیچ ورودی جاده فیروزکلا، جنگل  زیبایی نمایان می‌شود. از یک سو کوه و جنگل بر سر راهتان قرار دارد و از دیگر سو شالیزار و مزارع و باغات؛ که این مناظر چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. در انتهای جاده به روستای زیبای بلیران می‌رسیم که به عنوان منطقه شماره دو نمونه گردشگری معرفی شده است.

جنگل های دوهزار و سه هزار

یکی از زیباترین مسیرهای جنگلی ایران جاده های دوهزار و سه هزار است که از شهسوار شروع شده و با گذشتن از جنگل های سبز و زیبای البرز در کنار رودخانه دوهزار موجب خلق منطقه ای توریستی و خیره کننده شده است. تماشای دریای خزر از ارتفاعات کوه های سرسبز البرز لذتی است که در این جاده میتوانید به آن دست یابید.نزدیکترین هتل یه این محدوده هتل چالدره است که با اقامت در این هتل می توانید با یک تیز دو نشان بزنید و از پارک جنگلی چالدره نیز دیدن کنید.

جنگل

                                                                                        جنگل دو هزار

 سفر سوم : جنگل های گرگان

طبیعت دیدنی گرگان با شگفتی های دیدنی بسیاری عجین شده؛ از کوه، جنگل و چمنزار گرفته تا جلگه و دشت، بیابان و شوره‌زار، دریا و خلیج، رودخانه و تالاب و زمین کشاورزی، که هریک جلوه‌ای ویژه به این شهرستان بخشیده است.

پارک جنگلی و توریستی ناهارخوران

ناهارخوران که در چهار کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده، با درختان سر به فلک کشیده خود چشم هر بیننده ای را خیره میکند.اگر از مسیر جاده ناهارخوران به سمت جنوب حدود ۷ کیلومتر حرکت کنید به روستای زیبای زیارت می‌رسید که با دو آبشار بلند و دیدنی و چشمه آب گرم از ییلاق‌های معروف شمال ‌به حساب می آید. ضمناً زیارت، جزو ۲۰ روستای برتر گردشگری ایران شناخته شده است.

جنگل

                                                                           جنگل ناهارخوران گرگان

جنگل النگدره

جنگل النگدره که به عنوان یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری کشور و همچنین پارک جنگلی شاخص شمال کشور انتخاب شده، در بلوار ناهارخوران گرگان قرار دارد. رودخانه قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال امتداد دارد و تقریبا از وسط آن می‌گذرد. در نزدیکی این رودخانه، ۳ چشمه  وجود دارد که چشم‌انداز طبیعی منحصربه‌فردی ایجاد کرده است. پوشش گیاهی ابن جنگل را درختان انجیلی و ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی تشکیل می‌دهد. امکانات موجود در پارک النگدره شامل: برق‌رسانی، سرویس‌های بهداشتی، جاده آسفالته، نمازخانه، پارک کودک، زمین ورزش، ساختمان‌های نگهبانی و منطقه کمپینگ است.

جنگل

                                                                               جنگل النگدره گرگان

برای بازید از این دو جنگل می توانید در هتل قصر بوتانیک ، هتل آذین ، هتل زیارت ، هتل شهاب ناهار خوران ، هتل جهانگردی ناهار خوران اقامت کنیداز جمله دیگر جنگلهای گرگان می توان به : جنگل گناره، جنگل رنگو، جنگل و باغ وحش قرق، جنگل تقرتپه ، جنگل توکستان و جنگل روستای قرن آباد اشاره کرد.اگر از خواندن تمامی این توصیفات درباره جنگلها به وجد آمده اید و عزم سفر کرده اید خواهشمندیم که محیط زیست این مناطق را دست نخورده باقی بگذارید و آن ها را آلوده نکنید تا بازیدهای بعدی تان از این مناطق بکر همچنان لذت بخش باشد.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر