با زیباترین دشت‌های گل کشور بیشتر آشنا شوید

10 دقیقه زمان خواندن
زیباترین دشت‌های گل کشور

علاقه انسان‌ها به گل و گیاه نه تاریخ بردار است و نه تمام‌شدنی. گل لطیف است و احساس لطافت را در روح آدمی دوچندان می‌کند، بوی خوش گل مایه شادی و آرامش است. همیشه هدیه گرفتن گل حتی اگر یک شاخه باشد، احساس خوشایندی را در روح و روان به‌جا می‌گذارد. چشمانتان را ببندید و فکر کنید در یک دشت گل و باغی پر از گل‌های زیبا هستید، چه احساسی خواهید داشت، قطعاً روح و روانتان به هیجان می‌آید و احساس شعف و شادمانی می‌کنید. مردم ایران ‌مانند کشورهای دیگر گل را بسیار دوست دارند و گل در اعیاد و مناسبت‌ها، جشن و عزا، هدیه دادن و گرفتن کاربرد های زیادی دارد.

از جمله گلی که در ایران طرفداران زیادی دارد گل لاله است و در رنگ‌های مختلف پرورش داده می‌شود.گل‌ها با توجه به نوع معانی مختلفی را دارند، مثلاً گل رز سمبل شهادت و عشق آسمانی، گل سرخ سمبل عشق و زیبایی، گل رز سفید عشق مبارک و فرخنده، گل سوسن سمبل ملاحت و زیبایی، دسته‌گل رز سمبل قدردانی، گل بنفشه به معنی نجابت، کم‌رویی، پاک‌دامنی و فروتنی، گل آفتابگردان سمبل ستایش، غرور و پرستش، گل نرگس سمبل غرور و خودبینی و ...در حال حاضر از فکر یک شاخه گل یا یک سبد گل بیایید بیرون، این مقدمه بهانه‌ای بود تا شما را به مشهورترین دشت‌های پر گل ایران ببریم. هرکدام از این دشت‌ها شما را به تماشای بی‌نظیرترین صحنه‌های طبیعی فرامی‌خواند.

کشور ایران با توجه به چهارفصل بودن و آب‌وهوای متنوع بستر مناسبی برای تولید و پرورش گل و گیاه است. البته تعدادی از این دشت گل‌ها با توجه به آب‌وهوای آن منطقه به‌صورت خودرو در فصل‌های مختلف سال سر از خاک بیرون می‌آورند و باعث ایجاد دشت‌های زیبای گل می‌شوند و همین امر باعث شده گردشگران زیادی برای دیدن این دشت‌ها به این مناطق سفر کنند. در این پست همراه ما باشید تا با تعدادی از این دشت گل‌ها بیشتر آشنا شوید.

دشت گل نرگس بهبهان

همیشه ‌بهار یادآور گل‌های زیبا است، اما این بار در نیمه دوم سال دردی و اسفندماه می‌توانید به دیدن دشتی زیبا و بی‌نظیر از نرگس زارها در شهرستان بهبهان بروید. کشت گل نرگس در سلسله کوه‌های زاگرس در استان‌های خوزستان، فارس و ایلام انجام می‌گیرد. در سال 1992 میلادی گل‌های نرگس بهبهان به جشنواره هلند رفت و با گرفتن رتبه نخست دست‌پر به ایران برگشت. این گل زار به ثبت ملی رسیده و حدود 20 هکتار مساحت دارد. در این شهرستان چهار نمونه گل نرگس پرورش داده می‌شود به نام‌های شهلا، پنجه گربه‌ای، گل پر و مسکین که از همه خوش‌بوتر و کوچک‌تر است.

دشت

                                                                  دشت زیبای گل نرگس بهبهان

دشت

دشت لاله واژگون الیگودرز

یکی از مهم‌ترین رویشگاه لاله واژگون در دشت دالانی الیگودرز واقع در استان لرستان است، این لاله‌ها به‌صورت طبیعی در دامنه‌های زاگرس می‌رویند. نکته مهم اینکه این دشت یکی از مخازن ژنتیکی کشور با حدود 2900 هکتار وسعت است.

لاله

                                                                 دشت زیبای لاله واژگون الیگودرز

لاله

                                                                 دشت زیبای لاله واژگون الیگودرز

دشت گل سوسن چلچراغ

در استان گیلان در منطقه داماش گل‌های زیبای سوسن چلچراغ سر از دل خاک بیرون می‌آورند. این گل نخستین گل ایرانی است که در فهرست آثار ملی طبیعی ثبت‌شده است. در این منطقه حفاظت‌شدهٔ چهار هکتاری حدود 2000 نمونه از سوسن چلچراغ وجود دارد.

دشت

                                                                    دشت سوسن چلچراغ گیلان

دشت

                                                                     دشت سوسن چلچراغ گیلان

دشت دریاسر بابونه تنکابن

این دشت در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا و در میان 4 کوه بلند قرارگرفته است. اگر در فصل اردیبهشت به این منطقه بیایید دشتی زرد از بابونه را خواهید دید، مناظر زیبای گل‌های بابونه، وجود کوه‌های پوشیده از برف شما را به تماشای بی‌نظیرترین تصاویر از طبیعت دعوت می‌کند. به دلیل زیبایی بیش‌ازحد این دشت به آن لقب بهشت اردیبهشت ایران داده‌اند.

دشت

                                                                         دشت زیبای بابونه تنکابن

دشت گل آفتابگردان شاهرود

همیشه گل آفتابگردان ما را به یاد خورشید تابان می‌اندازد، گویی عاشقانه در طول روز خورشید را نگاه می‌کند. مسافرانی که در تابستان قصد سفر به مشهد مقدس را دارید، سر راه خود به شهرستان شاهرود سری بزنید و در منطقه کالپوش شاهد دشتی پر از گل آفتابگردان و زیبا شوید.

دشت

                                                                         دشت آفتابگردان شاهرود

دشت

                                                                         دشت آفتابگردان شاهرود

دشت

                                                                         دشت آفتابگردان شاهرود

دشت گل محمدی در روستای لایزنگان

به سراغ دشت گل محمدی می‌رویم اما نه به سراغ گل محمدی و گلاب کاشان، بلکه به روستای لایزنگان شهرستان داراب در استان فارس می‌رویم، بزرگ‌ترین دشت گل محمدی ایران در این منطقه واقع‌شده است. بنا به آمار گفته‌شده سالانه حدود 10 تن گل محمدی از این منطقه برداشت می‌شود. این منطقه در دشت کوه‌های جنوبی زاگرس قرارگرفته و حدود 500 هکتار گل محمدی به‌صورت آبی و 5000 هکتار آن به‌صورت گلستان دیمی می‌باشد.

دشت

                                                                                 دشت گل محمدی

دشت

                                                                                  دشت گل محمدی

دشتی پر از گل لاله

یکی از جاذبه‌های دیدنی استان البرز در منطقه گرماب واقع‌شده است. دشتی پر از لاله، قطعاً خاطره‌ی دیدن انواعی ازگل‌های لاله در ذهن و یاد شما حک خواهد شد. این مجموعه شامل یک هکتار و در روستای گرماب است، گل‌های لاله ازجمله پر گلبرگ، ستاره‌ای، حاشیه‌دار، جامی، فنجانی و در رنگ‌های صورتی، قرمز، نارنجی، ارغوانی شما را به تماشای این گل‌های زیبا دعوت می‌کند.

دشت

                                                                             دشت گل لاله گرماب

همانطور که دیدید در فصول مختلف در ایران دشت های زیبا و پر از گل یافت می شود. نمی دانیم شما به کدام یک از این دشت های گل بیشتر علاقه پیدا کردید اما هر زمان  قصد سفر به یکی از این مناطق را داشتید، قبل از سفر  رزرو هتل خود را انجام دهید تا نگرانی بابت محل استراحت و خواب نداشته باشید.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر