سفر به تنگه رغز یک ماجراجویی هیجان انگیز

10 دقیقه زمان خواندن
سفر به تنگه رغز

اگر احساس می‌کنید این روزها درگیر شدن در کار یا درس، زندگی‌تان را یکنواخت و کسالت بار کرده و نیاز به سفری ماجراجویانه و هیجان انگیز دارید. تیم ما در سامانه ای‌گردش به شما سفر به تنگه رغز را پیشنهاد می‌کند. تنگه‌ای که حتی با خواندن ویژگی‌های بی نظیر آن قطعاً به وجد خواهید آمد. برای سفر به تنگه رغز می‌توانید از طریق خرید بلیط هواپیما به شیراز رفته و از آنجا خود را به شهر داراب برسانید. تنگه رغز در مجاورت با شهر داراب در استان فارس قرار دارد. همراه ما شوید با معرفی کوتاهی از تنگه رغز :بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز داراب از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهر ماه است، زمانی که سرچشمه‌های پر آب این تنگه، و نسیم برخاسته از آبشارهای متعدد آن، روزهای گرم این ماه‌های سال را برای شما به بهشتی پر از هیجان بدل می‌کنند.

تنگه

تنگه زیبای رغز در داراب

کافی است پا به این تنگه دیدنی بگذارید و گوش به نوای جان طبیعت بسپارید، صدای آب گاه غرش است و گاه ناله، گاه آرام است و گاه توفنده، گاه نرم و گاه غرنده، صحن آفتاب تنگه نیز متفاوت است. حرارت و گرمی یکسان نیست. بعضی نقاط به شدت سرد هستند؛ مانند: آبشار نگین و بعضی نقاط آفتاب سوزان دارد. زیبایی جام‌های پنج‌گانه و حرکت آرام آب و سر ریز شدن از آنها وصف ناشدنی است.

 تنگه

تنگه زیبای رغز در داراب

در این تنگه ماهی‌ها از آدم فراری نیستند و شما را در حین عبور از حوضچه همراهی می‌کنند. آب چشمه رغز پس از طی مسیر ۵ کیلومتری و خلق هزاران صحنه طبیعی بی‌نظیر و دل انگیز خفتان و خیزان خود را به پای کوه می‌رساند. تنگه زیبای رغز در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز این شهر در منطقه حسن آباد داراب قرار دارد.این تنگه که از دو طرف با دیواره‌هایی بلند محصور شده است، به دلیل وجود چشمه‌های فراوان، ۶۴ آبشار را در خود جای داده، که از این تعداد ۱۲ آبشار نیازمند فرود با طناب است. ارتفاع فرودها حداقل ۶ و حداکثر ۶۵ متر و مابقی آبشارها با پرش در آب قابل گذر است. حوضچه‌های زیر آبشارها حداقل ۶ و حداکثر ۲۰ متر عمق دارند.

تنگه

تنگه زیبای رغز در داراب

تنگه

تنگه زیبای رغز در داراب

دره رغز به طول تقریبی ۴ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب، ۶۰ آبشار و حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها ۱۴ آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان است. با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع ۳۵ متر این دره به بن بست می‌رسد. منطقه سرچشمه رغز که از مسیر دیگری پیمایش می‌شود، در واقع جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز شروع می‌شود. رسیدن به این منطقه نیز با ۳ ساعت کوه‌پیمایی امکان‌پذیر است.آب رغز که از این منطقه آغاز می‌شود با ایجاد حوضچه‌ها و آبشارهای طبیعی تا دره جنوبی امتداد و نهایتا در آبگیرهای انتهایی به زمین باز می‌گردد.

تنگه

تنگه زیبای رغز در داراب

از منطقه سرچشمه بدون وسایل فنی امکان بازدید از چندین حوضچه و آبشار میسر است و نهایتاً با رسیدن به آبشاری با طول ۲۳ متر کوهپیمایی‌تان متوقف می‌شود. درحد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز نیز ده‌ها آبشار و آبگیرهای زیبا و طبیعت بکر تنها با استفاده از وسایل فنی امکان پیمایش می‌یابد.اگر هوای سفر به تنگه رغز داراب را در سر می‌پرورانید، این بیست نکته را در خاطر داشته باشید:

  • با توجه به گرمای هوا، به همراه داشتن یک بی‌واک جهت سپری کردن شب کافی است. در ضمن بی‌واک جای زیادی در کوله نمی‌گیرد و با توجه به کوچکی، ضد آب کردن آن راحت است، ولی کیسه خواب هم جاگیر است و هم اگر خوب ضد آب نشده باشد و خیس شود، سنگین شده و حمل کوله پشتی را سخت می‌کند. برای احتیاط می‌توان یک ملافه مخصوص که در داخل بی‌واک و کیسه خواب استفاده می‌شود، هم به همراه داشت تا اگر شب هوا سرد شد، بتوان از آن استفاده کرد. این ملافه‌ها کوچک هستند و جای زیادی از کوله پشتی را نمی‌گیرند.

تنگه

تنگه زیبای رغز در داراب

  • بهتر است جهت در امان ماندن از نیش پشه‌ها در طول شب اقامت در سرچشمه، یک قلم دافع حشرات به همراه داشته باشید.
  • آب کل مسیر قابل آشامیدن است، ولی بهترین آب همان آبی است که در سرچشمه از دل زمین به بیرون می‌تراود.
  • مهارت شنا کردن به شما کمک می‌کند تا از آبشارنوردی لذت بیشتری ببرید.
  • افراد باید کاملا به فرود و دست به سنگ مقدماتی آشنا بوده و نیز جسارت و بنیه بدنی مناسبی داشته باشند.
  • به علت سردی آب حتما از لباس مناسب استفاده کنید. (وت سوت)
  • برای فرود از آبشار حتماً از صندل‌های طبیعت‌گردی جلو و پشت بسته استفاده کنید.
  • در سفر به تنگه رغز، جلیقه نجات را فراموش نکنید.
  • برای اقامت در شب باید دقت کنید، چرا که در طول مسیر نقاط کمی است که فضای مناسب برای این کار را دارد.
  • برای گذر از تنگه رغز نیازی به هد لامپ نیست و در تمام مسیر نور به اندازه کافی موجود است، فقط در هنگام اتراق شب است که چراغ قوه لازم است.
  • آب‌بندی کوله پشتی باید به بهترین شکل ممکن انجام گیرد (قرار دادن وسیله مورد نظر در یک زیپ‌کیپ و سپس ۲ یا ۳ نایلون فریزر داخل هم که سر آنها را تک تک گره زده و در نهایت قرار دادن کیسه بزرگ پلاستیکی در کوله و گذاشتن کلیه وسایل در آن و گره زدن سر آن).

تنگه

تنگه زیبای رغز داراب

  • قبل از بستن و گره زدن نایلون‌ها، هوای آنها را تا جایی که ممکن است خالی کنید.
  • وسایل و مواد خوردنی را که قرار است در طول مسیر استفاده کنید، در درون کیسه‌ای جدای آن کیسه در کوله قرار دهید.
  • به ازای هر ۵ نفر حداقل یک فلاکس کوچک آب، چای یا نسکافه گرم به همراه داشته باشید تا در مواقع لزوم بتوانید از آن بنوشید و گرم شوید.
  • مناسب‌ترین کوله برای این برنامه کوله‌های مخصوص دره‌نوردی و غارنوردی است، چرا که هم آب به خودشان نمی‌گیرند، هم به راحتی آب از آنها خارج می‌شود.
  • بهتر است یک نفر از افراد کوله پشتی به همراه نداشته باشد (وسایل خود را در کوله دیگر اعضا قرار دهد) تا بتواند به راحتی یکی از طناب‌ها و ابزار مورد نیاز را که در کوله حمل ابزار قرار می‌گیرد، به دوش گرفته و به راحتی آن را به نفرات جلو برساند.
  • بردن یک گونی برای آوردن زباله‌های گروه به بیرون از دره برای زیبایی محیط مسئله مهمی است.
  • به وضع هوا و پیش‌بینی سازمان‌های هواشناسی توجه داشته باشید و خطر باران را جدی بگیرید.
  • در برنامه بازدید هر چه تعداد افراد کمتر باشد ایمنی و سرعت برنامه افزایش می‌یابد.
  • کبوترها در طول مسیر عبور، در گوشه و کنار، آشیانه دارند و در طول حرکت باید مراقب بود تا لانه کبوتری را تخریب نکرده یا به جوجه‌های آنها آسیب نرسانید.

شما می‌توانید با مراجعه به سامانه رزرواسیون مهر، در قسمت رزرو اینترنتی هتل های شیراز، هتل دلخواه خود را رزرو نمایید. این سامانه از گردشگرانی که قصد سفر به تنگه رغز داراب را دارند، تقاضا دارد بعد از سفرخاطرات خود را در قسمت ثبت نظرات با ما در میان بگذارند، تا همه از تجربه هیجان انگیز سفر شما سهمی داشته باشند.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر