سفری دلچسب و هیجان‌انگیز به سوئیس ایران

10 دقیقه زمان خواندن
سفر به  سوئیس ایران

استان چهارمحال و بختیاری با چشمه سارها و جاذبه‌های طبیعی فروانی که دارد به سوئیس ایران معروف شده است. قلّه‌ی دنا در این فصل از سال یکی از بهترین مناطق برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است، ضمن اینکه این استان به‌خاطر آب و هوای سرد آن بهترین مکان برای گردشگران ورزشی به شمار می‌آید. برای سفر به شهرکرد می توانید از طریقخرید بلیط هواپیما اقدام کنید.وجود ۲۴۰ گردشگاه، آثار تاریخی، قلعه‌ها، اماکن سیاحتی و زیارتی، هتل های پارسیان آزادی، جهانگردی و دیبا از هتل های خوب شهرکرد هم چنین آب و هوای مطبوع از قابلیت‌های این استان به حساب می‌آ‌‌ید.از جمله مکان‌های تاریخی شهرکرد می‌توان به اتاق آئینه شهرکرد و موزه‌ باستان‌شناسی شهرکرد اشاره کرد. همچنین در نزدیکی شهرکرد، جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: گردشگاه چشمه زنه هفشجان و ارتفاعات جهان بین هفشجان در ۱۴ کیلومتری شهرکرد، گرداب بن (واقع در شهرستان بن)، پل زمان خان (واقع در شهرستان سامان)، چشمه کوهرنگ، تونل و آبشار کوهرنگ(رجوع شود به مقاله خنک‌ترین شهرهای ایران)، دشت لاله‌های واژگون، تالاب بین‌المللی چغاخور و تالاب گندمان.

چهارمحال

طبیعت زیبای استان چهارمحال و بختیاری

تپه اسکندری و تپه‌های اطراف آنتپه اسکندری اولین، کهن‌ترین و بزرگ‌ترین اثر ملی استان چهارمحال و بختیاری، مربوط به دوران پیش از تاریخ است و در شهرستان شهرکرد، ۱ کیلومتری هفشجان واقع شده است. این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت این دولت شهر تاریخی به ۹۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد و جزو اولین سکونتگاه‌های دوره نوسنگی محسوب می‌گردد. وجود سفالینه‌های پیش از تاریخ و وفور ابزار سنگی همچون فِلینت و اُبسیدین از استقرار این مکان از هزاره هفتم قبل از میلاد خبر می‌دهد و بیانگر توالی تمدنی منطقه است.تپه شهر کهنهتپه شهر کهنه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان شهرکرد، شمال باختری هفشجان قرار دارد. این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.کتیبه گر نوشته هفشجانکتیبه‌ گر نوشته هفشجان کهن‌ترین کتیبه استان چهارمحال و بختیاری مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد و ۶۰۰۰ سال پیش است و در هفشجان، کوه جهان بین شهرستان شهرکرد واقع شده است. این اثر یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در کنار این کتیه که بر دیواره‌ی‌‌ صخره‌ای و صیقلی کوه جهان بین در حومه شهر هفشجان شهرکرد ایجاد شده است، بقایای راهی سنگ چین وجود دارد که به گفته کارشناسان، احتمالاً بقایای اولین مسیر ارتباطی برای انتقال فرهنگ و تمدن شوش و دشت خوزستان به محیط تمدن تابستانی اسکندری هفشجان بوده است.قلعه چالشترقلعه چالشتر مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شهرکرد، شهر چالشتر واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه

قلعه چالشتر در چهارمحال و بختیاری

جاذبه‌های طبیعی و گردشگریشهرستان شهرکرد بواسطه آب و هوای سرد کوهستانی و نیز تابستان‌های معتدل دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی است. برخی از این جاذبه‌ها به قرار زیرند:گردشگاه چشمه‌زنهگردشگاه چشمه زنه هفشجان در دامنه رشته کوه جهان بین و ۲ کیلومتری هفشجان و ۲۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده است. در روز طبیعت هرسال بیش از ۱۰ هزار نفر از گردشگاه چشمه زنه و طبیعت زیبای آن دیدن می‌کنند.این گردشگاه از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به شهرکرد مرکز کنونی استان چهارمحال و بختیاری است و آب‌معدنی و لاله‌های واژگون آن از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌باشد.غار جهان‌بینغار جهان‌بین در دامنه کوه جهان‌بین و در غرب شهر هفشجان و ۲۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این غار با بیش از ۱۴۰ متر عمق و متراژ عمودی عمیق‌ترین چاه غار طبیعی کشف شده در ایران محسوب می‌گردد.گردشگاه سیاسرداز مکان‌های بسیار زیبا و دیدنی بروجن در استان چهار محال وبختیاری است که توسط یونسکو در زُمره مناطق دیدنی ایران ثبت گردیده است. چشمه سیاسرد نیز که در ۵ کیلومتری گردشگاه قرار گرفته با هوایی خنک و مطبوع، درختان زیبا و کهن‌سال، مکانی بسیار زیبا برای تفرج و استراحت ساکنین شهر بروجن و سایر گردشگران به حساب می آید.فضاسازی‌های مناسب و سهل‌الوصول بودن، میل به بازدید از این گردش‌گاه را دوچندان كرده است. سیاسرد دارای امكانات و تسهیلاتی مانند: جاده آسفالته، فضای سبز، آب‌نماهای زیبا، سرویس بهداشتی، سكوی نشیمن، دسترسی به هتل بزرگ بام بروجن، تجهیزات جهت بازی‌كودكان، پاركینگ و آب‌آشامیدنی است. از ویژگی‌های بارز این مکان وجود درختان کهنسالی است که عمر برخی از آنها تا ۶۰۰ سال تخمین زده می‌شود.

گردشگاه

گردشگاه زیبای سیاسرد در استان چهارمحال و بختیاری

تالاب بین‌المللی چغاخورتالاب بین‌المللی چغاخور در دامنه ارتفاعات برآفتاب و كلار و در نزدیكی شهر بلداجی واقع گردیده است. این تالاب در مسیر جاده شهركرد- خوزستان قرار گرفته و از شهركرد 65 كیلومتر فاصله دارد. فضای وسیع و هوای لطیف و چشم اندازهای بدیع، همراه با آواز و پرواز پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی، حواصیل، لک لک سفید و خروس کولی و آبزیانی چون ماهی کپور و نوعی از ماهیان گورخری است.

تالاب

تالاب بین‌المللی چغاخور

تالاب گندمانوسعت این تالاب كه در جنوب غربی گندمان واقع شده، 980 هكتار است و ارتفاع آن از سطح دریا 2219 متر می باشد. منابع تامین كننده آب تالاب علاوه بر باران و برف، چشمه‌ها (چشمه‌های حاشیه تالاب چون گل كوچك، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ است. پوشش گیاهی تالاب را عمدتاً گونه‌های حاشیه‌ای و نم‌پسند تشكیل می‌‌دهد كه از آن جمله می‌‌توان به درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسك آبی و بزواش اشاره كرد.

تالاب

منطقه زیبای تالاب گندمان

چشمه آب‌سفیدبسیاری از افراد شهرستان بروجن را با آب معدنی چشمه‌سار بزرگ دیمه می‌شناسند؛ همان آبی كه پاك‌ترین و سالم‌ترین آب جهان نام گرفته است. این چشمه یكی از زیباترین چشمه‌های كشور است كه آب آن نیز بسیار سرد و خنك است. مردم محلی می‌گویند: این آب شفابخش برای كلیه درد و درمان بسیاری از بیمارهای گوارشی بسیار مطلوب است. آب چشمه آب سفید پس از بررسی‌های به عمل آمده از سوی كارشناسان آب وزارت نیرو به عنوان سبك‌ترین آب ایران و جهان اعلام شد.

چشمه

چشمه زیبای آب سفید در بروجن

سوغات و صنایع دستی شهرکردصنایع دستی و سوغات شهرکرد شامل: نمدمالی، قالی‌های پشم یلمه‌ای و قالی و قالیچه‌های بختیاری که بسیار مشهور هستند؛ است.از دیگر صنایع دستی این شهر می‌توان به گیوه‌های ملكی بروجن اشاره کرد که رویه این كفش‌ها از كرباس ناب بوده و كف آنها از استخوان حیوانات و چوب‌سخت ساخته می‌شود. ویژگی این گیوه‌ها، خنك‌كردن پا در تابستان و گرمابخشی آن در زمستان است. آوازه ساخت این نوع گیوه به نمایشگاه‌های جهانی نیز رسیده است. قدمت تولید گیوه‌های ملكی بروجن به یکصد سال می‌رسد که اصل آنها بسیار گران قیمت هستند؛ اما حداقل سه سال كارآیی دارند. از دیگر سوغات شهرکرد می‌توان به پولکی و نبات، کشک و غارا، روغن حیوانی، انواع ترشیجات و لبنیات، گز بلداجی و سوهان بلداجی اشاره کرد.گز

گز بلداجی شهرکرد

روغن

روغن حیوانی از سوغات شهرکرد

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر