شیراز مقصد دلخواهی برای سفر در تاریخ ایران باشد؟

10 دقیقه زمان خواندن
شیراز همیشه مقصد دلخواهی برای سفر در تاریخ

قدمت برخی از آثار باستانی در شیراز به دوره هخامنشیان، ساسانیان و حتی دوره عیلامی‌ها و آشوری‌ها می‌رسد. این آثار به‌قدری شگفت‌انگیز و جذاب هستند که نه فقط به لحاظ تاریخی که حتی به لحاظ زیبایی‌شناسی هم در نوع خود کم‌نظیر هستند. در این نگارش می‌خواهیم شما را با آثار دوره هخامنشی در شیراز آشنا کنیم، آیا برای سفر به شهر تاریخی فارس که در تمامی طول سال عطر دل‌انگیز بهارنارنج و گله‌ای زیبا را به مشام شما هدیه می‌دهد، آماده هستید؟ بله؟ پس در قدم اول شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما برای سفر به شیراز آماده شوید.برای قدم بعدی به شما توصیه می‌کنیم که از رزرو هتل شیراز اطمینان حاصل کنید. از هتل‌های باکیفیت شیراز می‌توان به: هتل بزرگ، چمران، پارس، هما، الیزه، ارگ، پرسپولیس، پارسیان، ستارگان، کریم‌خان زند، جام جم، رویال، ساسان، زندیه، پارسه، آپادانا تخت جمشید، جهانگردی، اطلس، تالار، آریو برزن، آپارتمان تچر، نصیرالملک، کیوان، آپارتمان شمس، آپارتمان رز ریحان، پارک سعدی، سنتی نیایش، آپارتمان جهان نما، سنتی راز، و اقامتگاه باغ ایرانی اشاره کرد.همان‌طور که گفتیم آثار باستانی بسیار مهمی در شیراز ساخته‌شده که مربوط به دوره هخامنشی هستند. تخت جمشید یکی از شاهکارهای عظیم دوره هخامنشیان به‌حساب می‌آید که در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌اند. برای آشنایی بیشتر با آثار تاریخی که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند می‌توانید به مقاله آیا می‌دانید کدام‌یک از آثار باستانی ایران در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند؟ مراجعه کنید.تخت جمشید یا پارسه (یا پرسپولیس، پرسه پلیس، هزار ستون، صد ستون و یا چهل‌منار) پایتخت باشکوه و تشریفاتیِ پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده است. این کاخ توسط داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بناشده است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده است.

تخت

تخت جمشید شیراز

در سال ۵۱۸ پیش از میلاد بنای تخت جمشید به‌عنوان پایتخت جدید هخامنشیان در پارسه آغاز گردید. بنیان‌گذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم با گسترش این مجموعه به گسترش آن افزودند. بسیاری از آگاهی‌های موجود که در مورد پیشینه هخامنشیان و فرهنگ آن‌ها در دسترس است به خاطر سنگ‌نبشته‌ها و فلز نوشته‌هایی است که در این کاخ‌ها و بر روی دیواره‌ها و لوحه‌ها آن حکاکی شده است.

تخت

تخت جمشید شیراز

کاخ تخت جمشید در شهر مرودشت واقع‌شده است. مرودشت در چهل کیلومتری شمال شیراز واقع‌شده است.شهر مرودشت، مهد فرهنگ و تمدن ایران‌زمین، گنجینه اسرار تاریخی، طلایه دار بزرگ‌ترین امپراتوری جهان باستان سرزمین اهورایی ایرانیان و نگهبان عظیم میراث گذشتگان، است. مرودشت یکی از باستانی‌ترین مناطق ایران است که با پیشینه کهن خود در طول تاریخ توجه بسیاری از باستان‌شناسان و دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی را به خود معطوف داشته است. علاوه بر تخت جمشید مجموعه کاخ صد ستون، کاخ داریوش، سنگ نبشته پهلوی، تخت گوهر یا تخت رستم، نقش رجب، آرامگاه اردشیر دوم و سوم، شهر قدیمی استخر (تخت طاووس)، قلعه استخر، برج زندان سلیمان، پل بند امیر و پل خان ازجمله مهم‌ترین آثار تاریخی این شهرستان به شمار می‌روند.

تخت

تخت جمشید شیراز

نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی در روستای زنگی‌آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس ایران است که در فاصله ۶ کیلومتری از تخت جمشید قرار دارد. این محوطه باستانی یادمان‌هایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای‌داده است و از حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد تا ۶۲۵ میلادی همواره موردتوجه بوده است زیرا آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی بوده است.

نقش

نقش رستم از آثار تخت جمشید

شاهنشاهی هخامنشی را نخستین امپراتوری تاریخ جهان می‌دانند. شاهنشاهی هخامنشیان به‌عنوان بزرگ‌ترین امپراتوری جهان از نظر گستردگی و جمعیت نام‌برده شده است. بیش از ۴۹ میلیون نفر از ۱۱۲ میلیون جمعیت جهان آن زمان در این سرزمین زندگی می‌کردند.در دوران هخامنشیان سی قوم مختلف تحت لوای این امپراتوری بودند. قلمرو هخامنشیان بسیار گسترده بود به‌طوری‌که از دره سند در هند تا رود نیل در مصر و ناحیه بنغازی در لیبی امروز و از رود دانوب در اروپا تا آسیای مرکزی را در بر می‌گرفت. در حقیقت مشخصه مهم این دولت احترام به آزادی فردی و قومی و بزرگداشت نظم و قانون و تشویق هنرها و فرهنگ بومی و همچنین ترویج بازرگانی و هنر بود. شاهنشاهی هخامنشی نخستین و تنها دولتی است که همه جهان را برای بیش از سه سده یکپارچه کرد.مجموعه باستانی هگمتانه و شوش نیز از دیگر آثار بجا مانده دوره هخامنشیان هستند.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر