راهنمایی برای سفر با حفظ محیط زیست

10 دقیقه زمان خواندن
 سفر با حفظ محیط زیست

سرسبزی و شادابی درختان و شادمانی طبیعت در فصل بهار روح را بیقرار می­ کند آنقدر که تحمل دفتر و کتاب و کار هر روزه برایت سخت می­شود و سفر را بر قرار در یکجا ترجیح می­دهی. حقیقتاً بهار و بعد از آن تابستان برای سفرکردن و دیدن جاذبه­ های طبیعی و گردشگری عجیب خوب است.دوستی می­گفت کاش بجای تمام روزهای تعطیل سال، اردیبهشت تعطیل بود که با سفر به گوشه گوشه ایران، جان دوباره می­ گرفتیم. اگر شما هم یکی از عاشقان سفر هستید و دلتان می تپد برای یک سفر سبز در جنگل­های مبهوت کننده مازنداران یا سفر به شیراز با آن بوی سحرانگیز بهارنارنج یا بیقرار سفر به کاشان در فصل گلاب گیری هستید و گشت و گذار در هر گوشه ای از ایران زیبا را دوست می­دارید، خوب است که درباره­ی اصول سفر، شیوه و راه­های حفاظت از محیط زیست در سفر بیشتر بدانید.بسیاری از افراد هنگام سفر به طور کلی طبیعت و محیط زیست را فراموش می‌کنند در حالی که در سفر به خصوص هنگام بازدید از جاذبه‌های طبیعی، باید بیش از همیشه در برابر طبیعت و محیط زیست مسئولیت‌پذیر باشیم.

سفر

سفر و حفظ محیط زیست

هتل یا اقامتگاه سبز رزرو کنید!

رزرو هتل، مسافرخانه یا هر نوع اقامتگاه دیگر همیشه دغدغه مسافران است و اینکه کدام هتل خوب است و امکانات بهتری به ما می­دهد. در این مقاله ما بر آن وجه از ویژگی هتل ها تاکید می­ کنیم که در حفظ محیط زیست بیشتر از سایرین می­ کوشند. هتل­های زیادی حتی هتل های چند ستاره و لوکس و مجلل، فعالیت­هایی در زمینه‌ی گردشگری مسئولانه انجام می‌دهند.  در جست و جوی هتل های سبز مثل هتل آزادی تهران که دوستدار طبیعت هستند، باشید. ترجیح دهید چنانچه اقدامات زیر را انجام می­دهد رزرو هتل را انجام دهید:

  • الزام به کاهش ضایعات و بازیافت زباله
  • استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر
  • بازبینی مرتب سیاست‌های زیست محیطی برای اطلاع از استانداردهای به روز
  • افزایش آگاهی کارمندان در زمینه‌ی مسائل زیست ‌محیطی و آموزش راهکارها و یادآوری تاثیرات شغلی آنها بر محیط زیست
  • شرح دادن این تعهدات و الزامات برای مشتریان

  • سرمایه‌گذاری در جهت کاهش تاثیر کربن ( تاثیر کربن عبارت است از میزان کل انتشار گاز گلخانه‌ای ایجاد شده توسط سازمان، رویداد، محصول یا شخص)

  • همکاری با سازمان‌های دولتی و موسسات مربوطه در جهت کاهش تولید کربن‌دی‌اکسید

 زمانی که هتل را انتخاب کردید، به کارمندان هتل اطلاع دهید که لازم نیست هر روز ملحفه‌ها را عوض کنند. بسیاری از هتل‌ها فقط زمانی که مهمان یک اتاق عوض شود، ملحفه‌ها را عوض می‌کنند تا از خشکشویی بیش از حد استفاده نشود.

سفر

سفر و حفظ محیط زیست

از لیوان‌های پلاستیکی خودتان چندین بار استفاده کنید. یا حتی وسایل مخصوص خود مثل قاشق و لیوان را همراه داشته باشید و از آنها استفاده کنید.هنگام خروج از اتاق، چراغ‌ها و وسایل برقی را خاموش کنید و درجه‌ی وسایل سرمایشی یا گرمایشی را کاهش دهید.وسایل بهداشتی خود را همراه داشته باشید تا هتل نیازی به بسته‌بندی لوسیون و شامپو‌های کوچک نداشته باشد. زمانی که مسواک می‌زنید، شیر آب را ببندید و مدت زمان دوش گرفتن خود را کاهش دهید. حمل و نقل سبز را انتخاب کنیدوسایل حمل و نقل عمومی، کرایه دوچرخه، استفاده از سرویس‌های کرایه‌ی اتومبیل‌های اشتراکی و پیاده‌روی، بهترین روش‌ها برای کاهش تولید دی‌اکسید کربن در زندگی روزمره هستند.  انتخاب ما درباره ی خرید بلیط قطار جدیدتر، که با اصول رعایت محیط زیست ساخته شده است نه تنها در حفظ محیط زیست که در سلامت سفر خودمان نیز موثر است.

سفر

سفر و حفظ محیط زیست

بهتر است پیش از خرید بلیط هواپیما، خرید بلیط قطار و خرید بلیط اتوبوس و ... این روش‌ها و نکات را مد نظر داشته باشید و تا جایی که ممکن است از آنها پیروی کنید.شاید برایتان جالب باشد اما خرید اینترنتی بلیط هواپیما یا رزرو اینترنتی هتل و استفاده از بلیط و رسیدهای الکترونیکی به نوعی حرکت در مسیر سبز گردشگری و سفر است.به دیگران کمک کنیدبا رعایت چند نکته‌ی ساده در طول سفر و قبل از سفر می‌توانید تاثیرات شگرفی بر طبیعت بگذارید و از این طریق، شکرگزار این نعمت خداوند باشید. از اهداف گردشگری سبز، سود رساندن به اهالی است. در واقع شما با کارهای ساده‌ای نظیر خرید کردن از مغازه‌داران محلی یا اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی که توسط اهالی یک منطقه مدیریت می‌شوند، می‌توانید سود حاصل از سفر خود را به جیب اهالی آن مقصد بریزید. تا جایی که امکان دارد محصولات محلی را از فروشندگان محلی خریداری کنید. از خرید محصولاتی که با اجزای بدن حیوانات در معرض خطر انقراض ساخته شده‌اند اجتناب کنید مثلا لاک لاک‌پشت. حتما اطلاعات مربوط به هر منطقه‌ ای را که به آن وارد می ‌شوید از مقامات و افراد محلی یا راهنمای تور و مدیر تفرجگاه‌ ها بپرسید.

سفر

سفر و حفظ محیط زیست

در مسیر سفر مراقب محیط زیست باشیدهمیشه یک کیسه مخصوص آشغال در ماشین خود داشته باشید تا به هنگام رفتن جاهایی چون جنگل و دریا که ممکن است سطل آشغال در دسترس نباشد از آن استفاده کنید. به هیچ عنوان زباله ‌ها و پسمانده مواد غذایی مورد استفاده خود را در طبیعت رها نکنید. از صابون ‌ها و مواد پاک کننده قابل تجزیه در محیط زیست استفاده کنید.

سفر

سفر و حفظ محیط زیست

در محیط هایی مانند جنگل، زباله ‌های تجزیه شدنی مانند پس مانده مواد غذایی و پوست میوه‌ را در صورت امکان زیر خاک دفن کنید. سعی کنید برای گرم کردن غذا و تهیه چای از گاز کوچک سفری استفاده کنید. اگر هم ملزم به روشن کردن آتش شدید در مکان های جدید و نو آتش روشن نکنید زیرا پوشش گیاهی آن قسمت از بین می ‌رود. هنگام ترک محل حتما آتش را خاموش کنید و از خاموش بودن همه قسمت های آن مطمئن شوید. برای این کار بهتر است روی آتش، خاک یا آب بریزید.ته سیگار خود را در طبیعت رها نکنید. اگر سیگاری هستید همیشه یک قوطی مخصوص ته سیگار همراهتان باشد. از آزار رساندن به حیوانات و شکار آنها خودداری کنید.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر