فرصت سفر به زنجان در تابستان را از دست ندهید

10 دقیقه زمان خواندن
 سفر به زنجان

شهری که امروز قرار است به شما معرفی کنیم؛ مجموعه‌ای از خواسته‌های هر مسافری را در خود دارد؛ یعنی هم طبیعت آن در این فصل از سال؛ منحصر بفرد است و هم آثار تاریخی بی بدیلی دارد که توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده‌اند؛ تازه دیدنی‌های عجیب و غریب هم دارد. درست حدس زدید؛ نام این شهر زنجان است. ماههای اردیبهشت، خرداد و تیر، بهترین ماه‌های مسافرت به استان زنجان هستند. هیچ توصیفی از سرسبزی و زیبایی طبیعت زنجان نمی تواند حق مطلب را درباره این شهر به‌درستی ادا کند. برای سفر به این شهر زیبا شما می‌توانید با  خرید بلیط هواپیما از طریق همین سایت به این مقصد رویایی سفر کنید.زنجان از بزرگترین شهرهای شمال غرب ایران به حساب می‌آید. این شهر با وجود این که یکی از استانهای سردسیر و کوهستانی شمال‌باختری کشور به شمار می‌آید؛ از اکوسیستم‌های فراوان دشتی، بیابانی، تالابی و رودخانه‌ای، جنگلی، درختچه‌ای، کوهستانی مرتفع و تپه ماهوری بی‌نصیب نمانده‌ است.حومه شهر زنجان به برکت آب فراوان، باغ‌های زیبا و سرسبز بسیاری که در مسیر رودخانه قزل اوزن بوجود آمده منظره بسیار زیبایی را بخود گرفته است. چشمه‌های معدنی استان زنجان نیز بصورت چشمه‌های آب گرم و سرد معدنی شکل گرفته‌اند که از نظر جاذبه‌های گردشگری دارای اهمیت هستند. غارهای متعددی در استان زنجان در دل کوه‌ها قرار دارند که برخی از آن‌ها از مهم‌ترین آثار طبیعی این استان به شمار می آیند. در اینجا به برخی از دیدنی‌های زنجان اشاره می‌کنیم:مسجد جامع زنجانمسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید که در قلب بافت قدیمی شهر قرار گرفته ‌است. این مجموعه تاریخی که در شمار بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی زنجان است؛ یکی از بناهای ارزشمند ساخته شده بر اساس طرح مساجد چهار ایوانی می‌باشد. ایوان‌های چهارگانه‌ای که در چهار ضلع مسجد به شکل قرینه قرار گرفته‌اند، بیش تر از هر چیزی در صحن مسجد، خودنمایی می‌کند.بلوار شیخ اشراقاین بلوار به نام شیخ اشراق، شهاب‌الدین یحیی‌ سهروردی نام‌گذاری شده است. این مکان بالاتر از سازمان صدا و سیمای زنجان و در بلوار خرمشهر واقع شده است. بلوار شیخ اشراق با پارکی زیبا و تندیس‌های عظیمِ صنایع‌دستی، مکانی دیدنی و دلنشین می‌باشد که در صورت امکان حتما به آن سر بزنید.موزه باستان‌شناسی و مردان نمکیمردان‌نمکی نامی است که به شش مومیایی کشف‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده‌ است. در میان آن‌ها مومیایی یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود دارد. تعدادی از مردان‌نمکی بر اثر ادامه کار معدن با بولدوزر، به‌شدت آسیب دیده‌اند. در سال ۲۰۰۸ بهره‌برداری از معدن متوقف شد و مومیایی ششمین مرد نمکی به دلیل کمبود امکانات لازم برای نگهداری از آن، دست‌نخورده در معدن باقی ماند. از میان مردان‌نمکی یافت شده، سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان (حدود ۴۰۰ پیش از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانی (حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰بعد از میلاد) هستند. اگر خواستار دیدن این مردان نمکی هستید؛ می‌توانید به موزه‌ی مردان نمکی واقع در سبزه‌میدان، خیابان زینبیه بروید.

موزه

موزه رختشوی خانه زنجان

بازار زنجانبازار زنجان، طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران است که از سوی غرب و شرق گسترده شده و بدین لحاظ بازار پائین و بازار بالا تقسیم و نامگذاری شده است. تکنیک‌های معماری و سبک‌ها وشیوه‌های تزئینی دوران قاجار در راسته‌ها، حجره‌ها، چهار سوق‌ها، مساجد، سراها و کاروانسراهای درون شهری، گرمابه‌ها به شکل زیبا اجرا شده است.مجموعه بازار زنجان در فهرست آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده است.سد گاوازنگ و مجموعه‌ی ائل‌داغیدر قسمت شمالی شهر زنجان، مجموعه‌ی تفریحی گاوازنگ و ائل داغی قرار دارد که از آن، با عنوان بام‌ زنجان نیز یاد می‌شود. این مجموعه به دو قسمت تقسیم می‌شود. قسمت اول مجموعه‌ی تفریحی ائل‌داغی که در دارای پارک و آلاچیق، رستوران، مراکز تفریحی و البته قله‌ی کوه برای کوهنوردی‌ است. قسمت دوم نیز شامل سد گاوازنگ می‌باشد؛ در گاوازنگ می‌توانید به رستوران و کافی‌شاپ بام‌شهر بروید، در آب سد به قایق‌سواری بپردازید و در نمایی زیبا، کل شهر را نظاره‌گر باشید. حتما به گاوازنگ بروید.پیست اسکی پاپاییپیست اسکی پاپایی در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی زنجان در منطقه‌ای کوهستانی و در ۳ کیلومتری مرکز شهرستان ایجرود واقع است. این پیست، با وسعت ۸۰ هکتار تنها پیست اسکی استاندارد در استان زنجان است. پیست پاپایی به دلیل داشتن شیب نه چندان تند برای استفاده مردم عادی نیز مناسب است و از طرفی با استفاده از قسمت شرقی پیست می‌شود جهت استفاده مردم عادی و اسکی‌بازان مبتدی و آماتور از آن بهره برد.

پیست

پیست اسکی زنجان

گنبد سلطانیهشهر سلطانیه یکی از شهرهای استان زنجان است که در ۴۳ کیلومتری شهر زنجان واقع است. گنبد‌ سلطانیه و مقبره‌ی اولجایتو در این شهر قرار دارند. گنبد سلطانیه مقبره الجایتو است که در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی از شیوه معماری آذری به شمار می‌رود. گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌ است. گفته می‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده ‌است. بنای این گنبد که بعد از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره و ایا صوفیه سومین گنبد بزرگ دنیاست.

گنبد

گنبد سلطانیه زنجان

تپه باستانی خرمدرهیکی از آثار تاریخی شگفت‌انگیز و تازه کشف‌شده در خرمدره، تپه باستانی خالصه می‌باشد که در آن خمره‌های بزرگ گلی با قدمت ۶ تا ۸ هزار سال و ابزار ساده گلی مربوط به دوره کرومانیون‌ها و هموساپین‌ها کشف شده است. بنا به نظر باستان‌شناسان این کوزه‌های بزرگ گلی جهت دفن کردن مردگان به صورت عمودی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این شهرستان دارای یک حمام تاریخی معروف به حمام یان‌یان است که در گذشته‌های دور ساخته شده است؛ ولی متأسفانه اکنون این اثر تاریخی به یک سفره‌خانه سنتی مبدل گشته است.

منطقه

منطقه خرم دره زنجان

آبشار هشترخانطارم، به هندوستان ایران مشهور است. آبشار هشترخان طارم در دره‌ای سرسبز میان کوه‌های ناحیه طارم، در شرق شهر زنجان در نزدیکی روستای لار واقع است. ارتفاع آبشار حدود ۳۰ متراست. برای دیدن آبشار زیبای هشترخان باید از جاده زنجان-طارم وارد راه خاکی و ناهمواری شوید و پس از عبور از امام ‌زاده حسن مثنی و روستای امام به‌ آبادی لار می‌‌رسید و از آنجا تا آبشار را حدود دو ساعت پیاده روی است.کوه‌های بلند و سرسبز، دره‌ای بسیار عظیم، رودخانه‌ای خروشان و پرآب، جنگل درختان فندق، هوای خوب و طبیعت بکر، آبشار و ناحیه هشترخان یا هشت چشمه را به قطب گردشگری و یکی از نواحی زیبا برای کوهنوردی و دوچرخه‌سواری در کوهستان تبدیل کرده است. این آبشار حاصل تلاقی هشت چشمه جوشان است که منظره بدیعی را به وجود آورده است. در طول مسیر، جنگل درختان فندق نیز که متعلق به روستاییان است، جلوه خاصی به منطقه داده است.

آبشار

آبشار هشترخان زنجان

شهرستان خدابنده و غار کتله‌خورغار کتله‌خور غاری است خشکی-آبی که در استان زنجان، شهرستان خدابنده و در ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار قرار دارد. پیش از این راجع به ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این غار در نگارش قبلی‌مان با عنوان ایران، کشور غارهای شگفت انگیز سخن گفتیم.

غار

غار کتله‌خور زنجان

دود کش جندودکش جن در ۲۰ کیلومتری شهر ماهنشان و ۱۲۰ کیلومتری زنجان قرار دارد. این پدیده طبیعی در اصطلاح زمین‌ شناسی هودو (Hoodoo) نامیده می‌ شود و در اصل نوعی سنگ به شکل قارچ می‌‌باشد که بر اثر فرسایش پدید آمده و شبیه به مناره بلند و نازکی است که سنگ دیگری روی آن قرار گرفته است. هودوها بیشتر در آمریکا دیده می‌‌شوند که یک نمونه از آن‌ ها در منطقه برایس کنیون می‌‌باشد که تصاویر آن نیز بسیار مشهور است.در غرب رودخانه می‌سی‌سی‌پی و شرق کوه‌‌های راکی آمریکا و کانادا نیز این پدیده‌‌های طبیعی دیده شده‌‌اند. در کپه داغ ترکیه نیز چنین دودکش های سنگی وجود دارد که مردم داخل آن‌‌ها زندگی می‌کنند. در بخش فرانسوی کوه‌‌های آلپ این پدیده را به نام «خانم‌‌هایی با موهای درست شده» می‌‌شناسند.در روستای وردیج در نزدیکی منطقه وردآورد نیز نمونه‌‌هایی وجود دارد که به خاطر شکل و نوع فرسایش، آن‌‌ها را هودو می‌ نامند؛ امّا فقط در زنجان آن‌‌ها را دودکش جن نام گذاشته‌‌اند که در این خصوص دلیل مشخصی وجود ندارد و شاید به اعتقادات کهن مردم این خطّه بر می‌‌گردد.

منطقه

منطقه زیبای طارم زنجان

منطقه

منطقه طارم زنجان

منطقه

منطقه طارم زنجان

دیگر مکان‌های دیدنی شهر زنجان اعم از: خانه شیخ‌الاسلامی، خانه بهمنی، خانه خدیوی، آرامگاه سید ابوالقاسم مجتهد میرزایی، آرامگاه مجتهدی، کاروانسرای سنگی، کاروانسرای دخان، بنای توفیقی، پل حاج سید محمد، پل سردار، پل میر‌بهاءالدین، کبریت‌سازی سه‌ستاره زنجان و قلعه زیرزمینی‌ دژمنده، مسجد چهل‌ستون زنجان، مسجد عباسقلی، مسجد اسحاق‌میرزا، موزه حیات وحش طبیعی، پارک ارم، موزه آثار شهدا، موزه‌ی نسخ خطی، موزه رخت‌شوی‌خانه، حمام حاج‌داداش، گرمابه حاج ابراهیم، خانه ذوالفقاری و چشمه آبگرم طبیعی وننق است.صنایع دستی مشهور زنجان نیز از قبیل: ورشوسازی و نقره‌سازی و ملیله کاری و چاروق‌دوزی و چاقوسازی و فرش‌بافی است.

صنایع

ظروف مسی از صنایع دستی زنجان

ملیله

ملیله کاری زنجان

چاروق

چاروق دوزی از صنایع دستی زنجان

چاروق

چاروق دوزی زنجان

هتل بزرگ زنجان، هتل جهانگردی زنجان و هتل پیام زنجان از اقامتگاه های شناخته شده در زنجان هستند که از طریق سامانه رزرواسیون مهر می‌توانید رزرو هتل زنجان  را انجام دهید.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر