شهرهایی که در ایران شگفتی ساز شده‌اند

10 دقیقه زمان خواندن
شهرهایی که در ایران شگفتی سازاند

امروز قصد داریم شما را با برخی از حیرت‌انگیزترین شهرهای ایران آشنا کنیم. هریک از این شهرها با گذر زمان به داشتن یک ویژگی خاص مشهور شده‌اند. ویژگی‌هایی که قطعاً از دانستن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. آیا برای سفر به این شهرها آماده هستید؟ بله؟ پس در قدم اول می‌توانید با خرید بلیط هواپیما آماده سفر به یکی از این پنج مقصد باشید.

سفر اول: پاوه شهر بدون چراغ‌قرمز

در شهرستان پاوه تابه‌حال هیچ راننده خودرو و هیچ عابر پیاده‌ای، پشت چراغ‌قرمز توقف نکرده است! البته این‌طور هم نیست که این شهر بدون ترافیک باشد، ترافیک اینجا هم هست اما مشکلاتی باعث شده که در این شهر چراغ راهنمایی رانندگی نصب نشود. یکی از دلایل اصلی عدم نصب چراغ راهنمایی و رانندگی، نبود زمین مسطح در تقاطع خیابان‌های این شهر است که آن‌هم به ویژگی خاص جغرافیایی این منطقه و شیب زیاد دامنه کوه‌های آن برمی‌گردد. پاوه یک شهر کاملاً پلکانی است. البته با وجود نبود چراغ‌قرمز، آمار تصادفات در این شهر بسیار اندک است، چرا که نبود چراغ راهنما در این شهر باعث شده که مردم حق تقدم را به‌دقت رعایت کنند. از دیدنی‌های شهر پاوه می‌توان به: رودخانه بزرگ سیروان و دره‌های عمیق امتداد آب این رودخانه و غار قوری قلعه (بزرگ‌ترین غار آبی آسیا و جز شکیل‌ترین غارهای جهان) اشاره کرد. هتل ارم پاوه از هتل‌های شناخته‌شده این شهر در مجاورت با این غار و بازار پاوه قرار دارد.

شهر

                                                                             شهر پاوه در کرمانشاه

سفر دوم: لار تنها شهر بدون کوچه در خاورمیانه

همه‌چیز از یک زلزله وحشتناک در اردیبهشت سال ۱۳۳۹ شروع شد. به دنبال این اتفاق وحشتناک بسیاری از محلات و خانه‌ها ویران شد و شهر به یک ویرانه تبدیل شد. از شهرستان لار می‌گوییم؛ شهرستانی که در جنوب استان فارس واقع‌ شده است. بعد از آن زلزله هولناک، در همان سال به همت افراد نیکوکار در ۶ کیلومتری جنوب شهر قدیم لار، شهری جدید ساخته شد. شهری که بر طبق یک نقشه عجیب و شگفت‌انگیز بنا شد. ساختمان‌های نوبنای لار، این بار بر اساس اصول ایمنی و ضد زلزله برافراشته شد. آن‌هایی که نقشه شهر جدید لار را پیاده کردند؛ خوب می‌دانستند که این شهر بر روی یک گسل عظیم است و این امکان وجود دارد که دوباره قربانی زلزله شود؛ به همین خاطر از یک طرح شطرنجی استفاده کردند، به این صورت که کلیه خیابان‌ها یکدیگر را قطع می‌کنند. این نقشه، شهر را مملو از تقاطع کرد اما حتی یک کوچه هم در آن وجود ندارد. خیابان‌های عریض و ساختمان‌های کم ارتفاع و مستحکم، به مردم این شهر در هنگام وقوع زلزله، شانس بیشتری برای ادامه زندگی می‌بخشد. بعدازآن، این شهر به شهر جدید شهرت یافت. از دیدنی‌های شهر لار می‌توان به: تمب بت، آتشکدهُ کاریان، قلعه اژدهاپیکر در لار و آتشکدهُ محلچه در بین راه اصلی لار به شیراز، اشاره کرد. مهمانسرای جهانگردی لار نیز پیشنهاد ما به شما برای اقامت در این شهر است.

زلزله

                                                                       ویرانه شهر لار پس از زلزله

شهر

                                                                                        شهر لار اکنون

سفر سوم: تبریز شهر بدون گدا 

یکی از معضلاتی که این روزها شهرها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افراد متکدی است. گداها برای اینکه دل طعمه‌هایشان را به درد بیاورند، دست به هر کاری می‌زنند. از لباس و رخت‌های شرحه شرحه‌شان که بگذریم، ادا و اطوارهای این قشر، حسابی چهره شهرها را مخدوش می‌کند. اگر شما هم جزو آدم‌هایی هستید که دلتان برای دیدن یک شهر رؤیایی بدون گدا لک‌زده، پیشنهاد می‌کنیم به تبریز سفر کنید. شهر تبریز تنها شهری است که در آن هیچ گدایی وجود ندارد. مسئولان این شهر می‌گویند: با یاری شهروندان تبریزی توانسته‌اند شهر را از وجود گداها پاک کنند، پرهیز کردن تبریزی‌ها از کمک به گدایان حرفه‌ای و اقدام‌های مؤثر موسسه‌های خیریه در این شهر باعث شده گدایان بساطشان را از سطح شهر تبریز جمع کنند. ازجمله دیدنی‌های تبریز، می‌توان به: بناهای باستانی ارگ تبریز و مسجد کبود در قسمت مرکزی شهر اشاره نمود. بازار تبریز نیز توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت‌شده است. بنای شاهگلی یا ایل‌گلی نیز در پارک بزرگ جنوب شرق تبریز قرار دارد. شاه گلی از قدیم‌الایام کاخ ییلاقی والیان و حاکمان تبریز به شمار می‌رفت که اکنون تبدیل به تفرجگاه عمومی شده است. برای رزرو هتل تبریز در این شهر می‌توانید هم‌اکنون از طریق رزرواسیون مهر اقدام کنید.

شهر

                                                                                     شهر زیبای تبریز

شهر

                                                                                      شهر زیبای تبریز

سفر چهارم: جلفا شهر بدون گورستانشهر جلفا

یکی از شهرهای مرزی استان آذربایجان شرقی و تنها شهری در کشور است، که عنوان شهر بدون گورستان را یدک می‌کشد. نداشتن گورستان در این شهر هم با یک راز همراه است. شهردار جلفا دراین‌باره می‌گوید: “بیشتر ساکنان این شهر، اصالتاً جلفایی نیستند و تنها به خاطر کسب‌وکار به این شهر مهاجرت کرده‌اند. شهروندان جلفایی میت‌های خود را به روستا و شهرهای اطراف که زادگاهشان محسوب می‌شود انتقال می‌دهند و آنجا دفن می‌کنند. به گفته ایرج آذرنژاد، رسم دفن کردن اموات در زادگاه اصلی‌شان باعث شده که در این شهر نیازی به احداث گورستان حس نشود. البته بااین‌حال چند مکان به‌عنوان گورستان شهر جلفا معرفی‌شده است که هنوز هیچ میتی در آنجا دفن‌نشده است و مردم این شهر همچنان امواتشان را در شهرها و روستاهای اطراف به خاک می‌سپارند.از مهم‌ترین آثار تاریخی و دیدنی این شهرستان می‌توان به: آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی، برج دو زال، حمام کردشت، کلیسای سنت استپانوس، کلیسای ننه مریم، کاروانسرای خواجه نظر و کلیسای چوپان اشاره کرد. مهمانسرای جهانگردی جلفا و هتل آپارتمان آلتین ارس از جلمه پیشنهادات ما برای اقامت در جلفا هستند.

شهر

                                                                       شهر جلفا آذربایجان شرقی

سفر پنجم: کیش شهر بدون موتورسیکلت

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که باعث می‌شود رانندگی در سطح شهرها با ترس‌ولرز همراه باشد، ویراژ موتورسیکلت‌سوارها در بین اتومبیل‌هاست. افزایش این وسیله نقلیه در خیابان مساوی است با وحشتناک‌تر شدن خیابان‌ها اما تنها یک شهر است که خیابان‌هایش عاری از این وسیله نقلیه وحشتناک است. جزیره مرجانی کیش تنها شهری است که هیچ موتورسیکلتی در آن به چشم نمی‌خورد. محمدحسین حمیدی رئیس راهنمایی و رانندگی جزیره کیش دراین‌باره می‌گوید: “طبق مصوبه شورای ترافیکی سازمان منطقه آزاد کیش، تردد موتورسیکلت در جزیره کیش ممنوع است و از سال ۱۳۸۳ به بعد هیچ موتورسیکلتی در این جزیره پلاک گذاری نشده است و تنها همان تعدادی که در جزیره موجود بود، پلاک شدند. تعداد این موتورسیکلت‌ها به ۵۰۲ دستگاه می‌رسد اما با اضافه شدن جمعیت کیش و افزایش ترافیک، این تعداد موتورسیکلت در حمل‌ونقل شهری مشکلات زیادی را به وجود آوردند و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که همان تعداد موجود هم حذف شوند” به‌این‌ترتیب پلیس تصمیم گرفت که تمامی موتورسیکلت‌ها را از سطح جزیره جمع‌آوری کند.

کیش

                                                                                 جزیره زیبای کیش

 برای آشنایی بیشتر با دیدنی‌های کیش می‌توانید به مقاله آنچه باید در سفر به کیش حتماً بدانید مراجعه کنید. برای سفر به کیش می‌توانید همه‌روزه از طریق رزرو آنلاین هتل در کیش اقدام کنید.

ازجمله دیگر شهرهایی که شگفتی‌ساز شده‌اند، می‌توان به: چالدران شهر بدون کولر، اندیمشک تنها شهر ایرانی که 3 سد جهانی در آن وجود دارد، بروجرد با خوش‌گذران‌ترین مردمان ایران، ورامین شهر بدون دخانیات، گچساران با غنی‌ترین زمین‌ها در ایران، شادگان شهر بدون هتل و مسافرخانه، عسلویه با بیشترین نیروی کار غیربومی و فردوس به‌عنوان امن‌ترین شهر ایران و دومین شهر امن جهان اشاره کرد.

گروه نویسندگان

گروه نویسندگان

تعداد نوشته ها : 318

این پست توسط گروه نویسندگان تهیه شده است.

ثبت نظر